Amsterdam Airport Schiphol

Groei werkgelegenheid op banenmotor Schiphol

Persbericht / Press Release                                   
Schiphol,                                                     
19 februari 2004                                              
De werkgelegenheid op Schiphol is tussen eind oktober 2002 en eind oktober 2003 met 0,9% gestegen. Dit bewijst weer eens dat de luchthaven een absolute banenmotor voor de regio is en blijft. De groei van 0,9% in 2003 is zelfs opvallend, want voor heel Nederland was het groeipercentage in 2003, voor het eerst sinds 1994, negatief (- 0,7%).

Op 31 oktober 2003 waren er op de luchthaven 57.099 personen werkzaam (529 personen meer dan in 2002). Bij de 542 bedrijven, die op het luchthaventerrein werkzaam zijn, stonden op die datum 436 vacatures open. Dit blijkt uit het onderzoek naar de werkgelegenheid op Schiphol, dat het bureau Regioplan Beleidsonderzoek jaarlijks in opdracht van Schiphol Group uitvoert.

Grote groei in beveiligingspersoneel
De belangrijkste groei in personeelsleden werd gerealiseerd bij Douane West (+267 werknemers), Martinair Holland NV (+231), Schiphol Group (+219) en Falck Airport Security (voorheen Seceurop, +175). Deze groei is te danken aan groei van de normale bedrijfsactiviteiten, zoals bij Martinair door meer vluchten en bij de Douane door meer controles op verboden goederen in de terminal. De stijging in werkgelegenheid bij Schiphol Group en Falck betreft beveiligingspersoneel. Nieuw gevestigd op Schiphol is het beveiligingsbedrijf ICTS Nederland met 427 werknemers.

Kenmerken van de werknemers
Bijna driekwart van de werknemers op Schiphol (73,8%) werkt bij bedrijven die direct bij het transport van goederen en passagiers betrokken zijn, zoals luchtvaartmaatschappijen, expediteurs, afhandelingbedrijven, luchtvrachtmaatschappijen en Schiphol Group als luchthavenexploitant. Van deze groep werknemers is 22,0% vliegend personeel. In totaal werkt 71,4% van alle werknemers op Schiphol in ploegen- of continudienst, waarmee duidelijk naar voren komt dat op Schiphol sprake is van een vierentwintiguurseconomie. In 2003 werd 36,7% van de banen vervuld door een vrouw, een lichte toename ten opzichte van 2002 (35,9%).

Het aandeel Amsterdammers onder de Schipholwerkers is gestegen van 18,9% in 2002 naar 19,8%. Ook het aandeel van werknemers die woonachtig zijn in de gemeente Haarlemmermeer is toegenomen; van 10,8% naar 11,2%. Almere is goede derde met 5,2% van alle Schipholwerkers. Ruim meer dan de helft van de Schipholwerkers (56,8%) woont in het CROS-gebied (het gebied van de 20 Ke-contour van het nieuwe banenstelsel)..

Minder vacatures
Ook op Schiphol is de economische recessie merkbaar. In 2003 nam het aantal vluchten en passagiers af en ook het aantal openstaande vacatures was beduidend minder dan het jaar daarvoor. Eind oktober stond er 0,8 vacature per 100 banen open. In 2002 waren er nog 2,6 vacatures per 100 banen.

Ontwikkeling groei werkzame beroepsbevolking van Schiphol en geheel Nederland

020-2004/mb

---- --
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl