Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



Directie Voorlichting en Communicatie

Toespraak van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H. Hoogervorst, bij het symposium
"Vertrouwen in zorg" in Utrecht op 18 februari 2004 Wijzigingen voorbehouden. Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

"De Nederlandse gezondheidszorg behoort tot de beste van de wereld".
Volgens het jaarrapport 2002 van het Sociaal en Cultureel Planbureau is dat de mening van 85 procent van de Nederlanders. Als je kijkt naar het thema van deze dag, Vertrouwen in de gezondheidszorg, dan lijkt me dit geen slechte score.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 2 -

Ik ga nog even verder op dit thema.
De basis van vertrouwen in de gezondheidszorg is natuurlijk het vertrouwen van de patiënt in de arts. Ook daarover bestaan aantrekkelijke cijfers. Volgens een onderzoek van de consumentenbond en Nivel zegt bijna 90 procent van de bevolking: ik heb veel vertrouwen in mijn dokter ­ en dat geldt dan zowel voor de huisarts als voor de specialist.

Je kunt wel zeggen dat vertrouwen een cruciaal begrip is in de gezondheidzorg.
Niet alleen in de relatie tussen arts en patiënt, maar op bijna alle terreinen van zowel het beleid als de praktijk van de gezondheidszorg speelt vertrouwen een rol. En die rol wordt alleen maar groter.

Laat ik nog eens wat voorbeelden noemen.
Het vertrouwen tussen zorgverleners onderling. Sinds enkele jaren streven we ernaar dat artsen meer overlaten aan specialistische verpleegkundigen, "nurse Toespraak practitioners" of "physician assistents".

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 3 -

Een deel van je werk overlaten aan anderen, in de overtuiging dat die dat goed zullen doen - ook dat is een kwestie van vertrouwen.

Nog een voorbeeld: het vertrouwen tussen de managers en de professionals in ziekenhuizen.
De positie van de medisch specialisten in het bestuur van het ziekenhuis is traditioneel onduidelijk en echt lekker loopt het niet altijd tussen de dokters en de managers. Maar hoewel ik heus wel weet dat er nog wel een paar ziekenhuizen zijn waar de twee groepen elkaar letterlijk de tent uit vechten, zie je toch dat de structurele vijandigheid langzaam aan het veranderen is. Steeds meer ziekenhuizen kiezen voor een gezamenlijke besturing van ziekenhuisdirectie en medische staf en dus voor een sfeer van vertrouwen tussen managers en professionals. Of in elk geval iets minder wantrouwen...

Laatste voorbeeld: het vertrouwen tussen arts en overheid. Toespraak

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 4 -

Op dat onderwerp wil ik zoals u begrijpt wel wat dieper ingaan.

Afgelopen september publiceerde het weekblad Elsevier een enquête onder artsen over de vraag hoe zij denken over de toekomst van de gezondheidszorg.
Meer dan de helft van de artsen denkt, zo blijkt uit de antwoorden, dat de gezondheidszorg er over een paar jaar "net zo slecht of slechter" aan toe zal zijn dan nu. En dat zeggen mensen uit een sector waar de
arbeidsmarkt de afgelopen tijd met meer dan 20 procent is gegroeid. Elke andere sector zou tranen van geluk huilen...

Wat moeten we daar nu uit afleiden?
Toch moet er een reden zijn waarom de gemiddelde Nederlander zo tevreden is en de meeste artsen niet. Is het omdat u vindt dat u te weinig verdient? Dat kan ik me niet voorstellen. Ik ben volgens een recente enquête weliswaar de machtigste man in gezondheidsland, maar Toespraak

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 5 -

ik verdien een stuk minder dan u. Hoewel die macht een hoop compenseert...

Is het omdat u uw werk niet met plezier doet? Die indruk heb ik nooit als ik op werkbezoek in een ziekenhuis ben. Is het omdat de vele regels u belemmeren in uw werk? Dat kan ik me wel voorstellen en daar ga ik dan ook iets aan doen.
Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat de echte reden is, dat u weinig vertrouwen heeft in de overheid.

Als dat zo is, dan zal de tevredenheidsscore in Elsevier er over een paar jaar vast veel beter uitzien. Want met die overheid zult u straks veel minder te maken hebben dan nu. In plaats van met ambtenaren mag u straks met verzekeraars onderhandelen over uw salaris, uw arbeidsvoorwaarden en uw werklast.
Eerlijk gezegd voorspel ik u, dat u nog wel eens naar mij terug zal verlangen.
Toespraak Maar laat ik serieuzer worden. Nóg serieuzer.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 6 -

Ik wil inderdaad dat de overheid zich minder met de gezondheidszorg bemoeit. En als we het over vertrouwen hebben: ik heb het vertrouwen dat de toekomst van het zorgstelsel ligt bij het samenspel van verzekeraars, professionele zorgverleners en mondige patiënten. Met de overheid, op gepaste afstand, als uiteindelijk verantwoordelijke voor kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg voor iedereen.
We gaan dus op weg naar een nieuw evenwicht en dat is een spannende onderneming.

U weet dat ik in het kader van dat nieuwe evenwicht transparantie heel belangrijk vind - alle partijen moeten duidelijk laten zien wat ze doen en hoe ze dat doen. Daarom vind ik het te prijzen dat de Orde van medisch specialisten, samen met de ziekenhuizen en de Inspectie, het initiatief heeft genomen om prestatie-indicatoren te ontwikkelen voor de ziekenhuizen. Ook in het programma Sneller Beter speelt de Orde een actieve rol. Toespraak

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 7 -

In de brief die ik deze maand naar de Tweede Kamer zal sturen over de voortgang van Sneller Beter noem ik het project "vertrouwen in zorg" van de Orde niet voor niets als een goed voorbeeld van een project dat de patiëntenzorg verbetert.

Transparantie is overigens niet alleen bedoeld om te laten zien wat er goed gaat, maar ook om eerlijk te zijn over wat er fout gaat. Op dat terrein is er echt nog een wereld te winnen. Het bekende onderzoek "to err is human" in de Verenigde Staten heeft laten zien dat veel patiënten onbedoeld schade oplopen bij medische zorg in het ziekenhuis. Inspecteur generaal Herre Kingma heeft op basis van de uitkomsten van dat onderzoek berekend wat dat voor ons land betekent. Hij komt tot de conclusie dat per jaar drie- tot zesduizend mensen overlijden als gevolg van medische fouten - en van die fouten is, volgens Kingma, minstens de helft vermijdbaar.
Maar of de getallen van Kingma met de werkelijkheid kloppen, dat weten we niet. Want we onderzoeken het Toespraak niet.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 8 -

Fouten, gebreken en bijna-ongelukken in de ziekenhuizen worden maar mondjesmaat geregistreerd. Voor enkele medische disciplines en voor verkeerd medicijngebruik zijn er inmiddels complicatieregistraties, maar van alleen registreren leer je niet veel.
Openheid, niet in een sfeer van verwijten, maar met de wil om naar de oorzaken van fouten te zoeken, is nodig. Laten we daarin de goede voorbeelden uit het buitenland overnemen: dat moet hier toch ook kunnen. Openheid in zo'n delicate kwestie is essentieel voor de vertrouwens- relatie tussen patiënt en arts.

Maar laat ik mijn verhaal niet met zo'n gevoelig onderwerp eindigen. Ik zou niet willen dat u met een bezwaard gemoed en sombere gedachten naar de
afsluitende borrel gaat.
Zoals gezegd ben ik blij met de vele voorbeelden van vernieuwing en creativiteit die als voorbereiding voor dit congres zijn verzameld. Dat bevestigt mij in het idee dat het tempo van de vernieuwingsprojecten in het kader van Toespraak Sneller Beter omhoog moet.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 9 -

Wie goede resultaten boekt moet die sneller ter beschikking stellen aan anderen en wie het minder goed doet moet sneller van de ander leren. Transparantie is geen loos modewoord, maar zowel in de samenleving als in de politiek een diepgevoeld verlangen. Ik verwacht van de sector dat er op dit gebied grotere stappen worden gezet.

Dames en heren. Laat ik tenslotte nog enkele woorden wijden aan het laatste voorbeeld van vertrouwen - hoe zit het eigenlijk met het vertrouwen tussen u en mij, tussen de Orde en de minister?

Nou, we hebben daarin turbulente tijden meegemaakt. Het overleg over de uurvergoeding is niet altijd even gemakkelijk geweest, om het maar voorzichtig te zeggen. Mij wordt wel eens verweten dat ik eenzijdig financieel gericht ben. Het is dan ook goed dat u als specialisten nooit aan geld denkt, want op die manier komen we er tenminste nog een keer uit. Toespraak

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 10 -

Wat de inhoud van het DBC-programma betreft kunnen we elkaar goed vinden en dat vind ik erg belangrijk. Dat de specialisten daar in meerderheid achter staan, dat kan vertrekkend voorzitter Valentijn op zijn conto schrijven en die prestatie is voor wie de specialistenwereld kent geen sinecure. We hebben niet veel gelegenheid gehad om elkaar echt goed te leren kennen, maar in mijn ervaring was Valentijn een zeer betrouwbare gesprekspartner.

Van de nieuwe voorzitter, Vierhout, las ik dit weekend hoopgevende woorden in het Financieel Dagblad. Vierhout ziet, zo staat daar, herstel van vertrouwen tussen specialisten, zorgverzekeraars en minister als zijn voornaamste opdracht voor de korte termijn.
"Vertrouwen is heel belangrijk", citeer ik Vierhout, "Het geeft rust." Dat ben ik helemaal met hem eens en ik ben dan ook oprecht blij dat het rond de levering van de tijdbestedingsgegevens niet tot een onnodig conflict is gekomen.
Toespraak

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 11 -

Ik hoop dan ook dat we ook op het gebied van de onderbouwing van het uurtarief tot een goed resultaat komen. Laten we het werk van de commissie die hiervoor wordt ingesteld beschouwen als een nieuw begin in onze relatie. Gebaseerd op gezond vertrouwen.

Ik dank u voor uw aandacht.

0-0-0-0-0-0-0-0

Toespraak


---- --