Gemeente Woerden

De klachtenlijn: een succesnummer!

Het klachtennummer voor meldingen rond Afval en Reiniging, Groenvoorziening en andere zaken die zich in de openbare ruimte afspelen heeft haar cijfers van het afgelopen jaar gepresenteerd. Dat er klachten zijn, valt niet te voorkomen. Wel is het belangrijk een open oor te hebben voor meldingen en het euvel zo snel mogelijk te verhelpen. 80% van de meldingen wordt binnen 7 werkdagen verholpen. Een score om trots op te zijn.

De cijfers
In 2003 zijn er 3447 klachten geregistreerd. 30% van deze meldingen zijn dezelfde dag nog verholpen. Nog eens 50% wordt binnen de daaropvolgende 6 werkdagen verholpen. De laatste 20% van de klachten blijft niet liggen. De mensen die deze melding gedaan hebben krijgen een brief waarin uitgelegd wordt waarom de klacht niet op korte termijn opgelost kan worden.

Waar gaan de klachten over?
De openbare ruimte is een breed gebied. De meeste klachten, 1051 om precies te zijn, betreffen het wegdek. Dat is niet vreemd wanneer je bedenkt dat het veen onder de Woerdense wegen niet de meest stabiele ondergrond is. 600 meldingen betrof de plantsoenen, 544 de riolering en 485 het huishoudelijk afval.

Soms kan er niet snel iets gedaan worden
Als het over zoveel verschillende onderwerpen kan gaan, gaat het ook over verschillende afdelingen en mensen die de handschoen oppakken en het een en ander verhelpen. Toch loopt dit over het algemeen soepel. Wel is het zo dat sommige activiteiten seizoensgebonden zijn, zoals het snoeien van struiken en bomen. Soms ook is het niet simpel op te lossen. Er zijn dan ingrijpende maatregelen nodig, die grote kosten met zich meebrengen en om een lange planning vragen. Hoe dan ook wanneer u het klachtennummer belt krijgt u in zon geval bericht terug.

Klachtenlijn (0348) 430 966
Van maandag t/m vrijdag van 8.30 12.00 uur en 13.00 16.30 uur. Voor meldingen over afval en reiniging, openbaar groen, plantsoenen, speelplekken en bestrating.