Programmabureau Advies Overheid.nl
Overheid.nl Monitor 2003: ontwikkeling elektronische dienstverlening groeit
Inmiddels kunnen Nederlandse burgers 40% van de
overheidsdienstverlening via internet betrekken. Ook reageert
inmiddels 80% van de overheid goed op e-mail. Vorig jaar was dit nog
nauwelijks 50%. Dit blijkt uit de Overheid.nl Monitor 2003, die
donderdagmiddag 19 februari aan minister Thom de Graaf is uitgereikt
op de Kennismarkt Elektronische / Andere Overheid in de Doelen te
Rotterdam.
De overheid heeft een goede sprong voorwaarts gemaakt met zijn
digitale dienstverlening. De doelstelling van het kabinet was, om
ultimo 2003 35% elektronische dienstverlening gerealiseerd te hebben.
Voor overheidsdiensten aan bedrijven geldt zelfs een score van 45%.
Deze doelstelling is dus ruim gehaald.
Uit het onderzoek komt naar voren, dat de gemeente Dongen de beste
gemeentelijke website van het jaar 2003 heeft. De website van het
ministerie van Financin komt uit de bus als beste website onder de
ministeries. Bij de provincies scoort Limburg het hoogste aantal
punten en de website van Hoogheemraadschap Rijnland is, net als vorig
jaar, de beste waterschapswebsite. Uit een vergelijking van het
digitale en het fysieke loket blijkt, dat het fysiek loket beter wordt
beoordeeld dan het webloket. Het gemiddelde cijfer voor
dienstverlening aan de fysieke balie is 8,2 en voor dienstverlening
via de website een 6,4. Op de vindbaarheid van informatie blijken
bezoekers van overheidswebsites kritisch te zijn: eenderde vindt de
gezochte informatie niet. De technische toegankelijkheid, vooral van
belang voor mensen met een handicap, van 69% van de overheidswebsites
is nog onvoldoende. Verder blijkt uit het onderzoek dat nog maar
weinig overheidsorganisaties informatie vergaren over het gebruik van
hun website. Overheden blijken in het algemeen nog te weinig aandacht
te hebben voor deze managementinformatie.
De jaarlijkse publicatie Overheid.nl Monitor wordt in opdracht van het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties door het
programmabureau Advies Overheid.nl uitgevoerd. Hierin worden de
ontwikkelingen bij de elektronische overheid in kaart gebracht. Het
onderzoek rapporteert de resultaten van onderzoek naar de kwaliteit
van meer dan 1100 overheidswebsites, het gebruik van
overheidswebsites, de mate van tevredenheid van bezoekers, de mate van
toegankelijkheid van deze websites voor onder meer blinden en de
responsiviteit van de overheid.
Persbericht Advies Overheid.nl
Datum: 19 februari 2004
www.ictu.nl