Programmabureau Advies Overheid.nl

Overheid.nl Monitor 2003: ontwikkeling elektronische dienstverlening groeit

Inmiddels kunnen Nederlandse burgers 40% van de overheidsdienstverlening via internet betrekken. Ook reageert inmiddels 80% van de overheid goed op e-mail. Vorig jaar was dit nog nauwelijks 50%. Dit blijkt uit de Overheid.nl Monitor 2003, die donderdagmiddag 19 februari aan minister Thom de Graaf is uitgereikt op de Kennismarkt Elektronische / Andere Overheid in de Doelen te Rotterdam.

De overheid heeft een goede sprong voorwaarts gemaakt met zijn digitale dienstverlening. De doelstelling van het kabinet was, om ultimo 2003 35% elektronische dienstverlening gerealiseerd te hebben. Voor overheidsdiensten aan bedrijven geldt zelfs een score van 45%. Deze doelstelling is dus ruim gehaald.
Uit het onderzoek komt naar voren, dat de gemeente Dongen de beste gemeentelijke website van het jaar 2003 heeft. De website van het ministerie van Financin komt uit de bus als beste website onder de ministeries. Bij de provincies scoort Limburg het hoogste aantal punten en de website van Hoogheemraadschap Rijnland is, net als vorig jaar, de beste waterschapswebsite. Uit een vergelijking van het digitale en het fysieke loket blijkt, dat het fysiek loket beter wordt beoordeeld dan het webloket. Het gemiddelde cijfer voor dienstverlening aan de fysieke balie is 8,2 en voor dienstverlening via de website een 6,4. Op de vindbaarheid van informatie blijken bezoekers van overheidswebsites kritisch te zijn: eenderde vindt de gezochte informatie niet. De technische toegankelijkheid, vooral van belang voor mensen met een handicap, van 69% van de overheidswebsites is nog onvoldoende. Verder blijkt uit het onderzoek dat nog maar weinig overheidsorganisaties informatie vergaren over het gebruik van hun website. Overheden blijken in het algemeen nog te weinig aandacht te hebben voor deze managementinformatie.

De jaarlijkse publicatie Overheid.nl Monitor wordt in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties door het programmabureau Advies Overheid.nl uitgevoerd. Hierin worden de ontwikkelingen bij de elektronische overheid in kaart gebracht. Het onderzoek rapporteert de resultaten van onderzoek naar de kwaliteit van meer dan 1100 overheidswebsites, het gebruik van overheidswebsites, de mate van tevredenheid van bezoekers, de mate van toegankelijkheid van deze websites voor onder meer blinden en de responsiviteit van de overheid.

Persbericht Advies Overheid.nl
Datum: 19 februari 2004

www.ictu.nl