Gemeente Breda

Persberichten

19-02-2004

Intentie-overeenkomst haalbaarheidsonderzoek bedrijventerrein De Wig

afbeelding: Bedrijventerrein_De_Wig_gr
Het college van burgemeester en wethouders van Breda stemt in met een intentieovereenkomst met ING Vastgoed Ontwikkeling BV voor een haalbaarheidsonderzoek van de visie van ING voor het ontwikkelen van bedrijventerrein De Wig. De Wig ligt tussen de huidige A16, de toekomstige HSL en de Graaf Engelbertlaan.

De intentieovereenkomst gaat uit van twee fasen. De eerst zes maanden heeft een marktverkenning plaats waaruit moet blijken of de visie haalbaar is. In de tweede fase van zes maanden wordt een masterplan opgesteld. De verwachting is dat het terrein gerealiseerd kan worden omstreeks 2006 nadat de HSL/A16 en de Randweg Princenhage gereed zijn.

De Wig gaat uit van een bijzonder intensief en zorgvuldig ruimtegebruik. Deze ontwikkeling is nieuw voor Breda en in een aantal opzichten voor Nederland. Met name het vernieuwende concept van een meerlaags bedrijventerrein is in Nederland nog niet toegepast. Voor deze lokatie is de verwachting dat een meer dan gemiddeld aantal nieuwe bedrijven van buiten Breda afkomstig zal zijn. Gelet op het specifieke karakter heeft het college in 2003 vier marktpartijen uitgenodigd om een eigen visie te presenteren. ING Vastgoedontwikkeling BV sprak het meest aan, omdat zaken als efficiënt, duurzaam, meervoudig ruimtegebruik, de eilanden in het landschap en de lagenstructuur verfijnd waren uitgewerkt.

Voor De Wig heeft het college van burgemeester en wethouders in juni 2003 in een projectdefinitie de volgende kenmerken vastgelegd: het gebied is 20 hectare groot en heeft ruim 120.000 m2 bruto vloeroppervlak (BVO). Er komt werkgelegenheid voor zon 1.400 personen. De 1.700 parkeerplaatsen zullen inpandig zijn. De bouwhoogte voor het gebied is 20 meter met uitzondering van enkele zichtlocaties en markante bebouwing. Alle gebouwen binnen het terrein vormen met elkaar één geheel. Binnen De Wig ontleent de individuele ondernemer een deel van zijn identiteit aan het totale gezamenlijke concept. Enkele randvoorwaarden zijn: het efficiënt, intensief, duurzaam en meervoudig ruimtegebruik en een goede inpassing in het landschap met respect voor ecologie en cultuurhistorie. Ook twee ontsluitingen voor het autoverkeer, centrale parkeerruimte en optimaal beheer van parkmanagement en veiligheid behoren tot deze randvoorwaarden.

Breda, 19 februari 2004.