Persberichten
19-02-2004
Intentie-overeenkomst haalbaarheidsonderzoek bedrijventerrein De Wig
afbeelding: Bedrijventerrein_De_Wig_gr
Het college van burgemeester en wethouders van Breda stemt in met een
intentieovereenkomst met ING Vastgoed Ontwikkeling BV voor een
haalbaarheidsonderzoek van de visie van ING voor het ontwikkelen van
bedrijventerrein De Wig. De Wig ligt tussen de huidige A16, de
toekomstige HSL en de Graaf Engelbertlaan.
De intentieovereenkomst gaat uit van twee fasen. De eerst zes maanden
heeft een marktverkenning plaats waaruit moet blijken of de visie
haalbaar is. In de tweede fase van zes maanden wordt een masterplan
opgesteld. De verwachting is dat het terrein gerealiseerd kan worden
omstreeks 2006 nadat de HSL/A16 en de Randweg Princenhage gereed zijn.
De Wig gaat uit van een bijzonder intensief en zorgvuldig
ruimtegebruik. Deze ontwikkeling is nieuw voor Breda en in een aantal
opzichten voor Nederland. Met name het vernieuwende concept van een
meerlaags bedrijventerrein is in Nederland nog niet toegepast. Voor
deze lokatie is de verwachting dat een meer dan gemiddeld aantal
nieuwe bedrijven van buiten Breda afkomstig zal zijn. Gelet op het
specifieke karakter heeft het college in 2003 vier marktpartijen
uitgenodigd om een eigen visie te presenteren. ING
Vastgoedontwikkeling BV sprak het meest aan, omdat zaken als
efficiënt, duurzaam, meervoudig ruimtegebruik, de eilanden in het
landschap en de lagenstructuur verfijnd waren uitgewerkt.
Voor De Wig heeft het college van burgemeester en wethouders in juni
2003 in een projectdefinitie de volgende kenmerken vastgelegd: het
gebied is 20 hectare groot en heeft ruim 120.000 m2 bruto
vloeroppervlak (BVO). Er komt werkgelegenheid voor zon 1.400 personen.
De 1.700 parkeerplaatsen zullen inpandig zijn. De bouwhoogte voor het
gebied is 20 meter met uitzondering van enkele zichtlocaties en
markante bebouwing. Alle gebouwen binnen het terrein vormen met elkaar
één geheel. Binnen De Wig ontleent de individuele ondernemer een deel
van zijn identiteit aan het totale gezamenlijke concept. Enkele
randvoorwaarden zijn: het efficiënt, intensief, duurzaam en meervoudig
ruimtegebruik en een goede inpassing in het landschap met respect voor
ecologie en cultuurhistorie. Ook twee ontsluitingen voor het
autoverkeer, centrale parkeerruimte en optimaal beheer van
parkmanagement en veiligheid behoren tot deze randvoorwaarden.
Breda, 19 februari 2004.
Gemeente Breda