Ingezonden persbericht


Zoetermeer/Den Haag, 19 februari 2004

Gezamenlijk persbericht van TLN, KNV, VERN en EVO

Vervoersorganisaties: nieuwe regels rij- en rusttijden schieten doel voorbij

De vervoersorganisaties TLN, KNV, VERN en EVO zijn zeer verontrust over de voorgenomen wijzigingen in de Europese verordening voor rij- en rusttijden voor chauffeurs. Doel van de aanpassing is een vereenvoudiging van de regels. Maar dit is uitgedraaid op een aanscherping op allerlei punten. De wijzigingen zijn zo drastisch dat zowel het nationale als het internationale wegvervoer hierdoor ernstig wordt belemmerd, aldus de vier organisaties.

Grootste bezwaar is de verhoging van de minimumrusttijd van 11 naar 12 uur per dag. Volgens de organisaties heeft de chauffeur volgens de huidige regeling genoeg tijd om te rusten en heeft een uitbreiding van deze rusttijd geen effect op de verkeersveiligheid, noch op de gezondheid van chauffeurs. Meer verplichte rust zorgt alleen maar voor meer stress en irritatie onderweg. De chauffeur moet zich maar weer een extra uur bezig zien te houden op een parkeerplaats, waarvan er overigens te weinig zijn. Daarnaast is onlangs nog uit onderzoek gebleken dat met name een ongezonde leefstijl en privé-omstandigheden de grootste boosdoeners zijn bij vermoeidheid onder chauffeurs.

Ook vinden de organisaties het onwerkbaar dat transportbedrijven en verladers straks aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de naleving van de rij- en rusttijden door chauffeurs die niet bij hen in loondienst zijn. Het gaat hier om de zogeheten eigen rijders en om chauffeurs van onderaannemers. Ook wordt, volgens de organisaties, door de nieuwe plannen het dubbelbemand rijden zo onaantrekkelijk dat vervoerders dit geen optie meer vinden. En dat, terwijl dubbelbemand rijden vanwege de verkeersveiligheid en de Europese invoering van de 48-urige werkweek juist gestimuleerd zou moeten worden.

De organisaties hebben over hun zorgen een brief geschreven aan minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Ze vragen de minister of zij hun bezwaren naar voren wil brengen bij de beraadslagingen in Brussel. Naar verwachting komt het onderwerp rij- en rusttijden op 9 maart aan de orde in de Transportraad in Brussel. TLN, KNV, VERN en EVO benadrukken dat zij voorstander zijn van een duidelijke rij- en rusttijdenregeling, die uniform wordt uitgelegd en toegepast. Maar dit mag niet leiden tot een drastische inperking, die zijn doel voorbijschiet.

De brief aan de minister is op aanvraag beschikbaar. Bel voor meer informatie met:

TLN, Clarisse Buma, 079-3636115, 06-51806340

KNV, Arjen Boukema, 06 26 13 47 16

VERN, Klaas de Waardt, 010-4955923