NMBS

16/02/04

Mobiliteit

CityRail: aanlokkelijk treinaanbod rond Brussel krijgt aandacht die het verdient!

Het GEN-project zit ondertussen op het goede spoor maar er zullen toch nog meerdere jaren verstrijken voor zijn realisatie. Hierbij moeten we niet uit het oog verliezen dat het treinaanbod rond Brussel vandaag al formidabele, vaak miskende, troeven in huis heeft voor wie zonder stress naar Brussel wil reizen. Precies de kwaliteit en de vele voordelen van dit voorstadsnet zet de NMBS in het uitstalraam via CityRail.

Waarvoor staat CityRail?

CityRail is de verzamelnaam voor de voorstadstreinen die in een straal van ongeveer 30 kilometer rond Brussel rijden. Zopas is een brochure verschenen waarin de dienstregeling en de tariefformules staan voor verplaatsingen van en naar Brussel.

5 CityRail-verbindingen in de schijnwerpers

Vijf verbindingen met het CityRail-label krijgen momenteel extra aandacht in het raam van een pilootproject dat in juni van start ging:


1. Aalst - Brussel-Schuman - Eigenbrakel;

2. Dendermonde - Brussel-Zuid;

3. Louvain-La-Neuve-Universiteit - Brussel-Zuid (1);
4. Zottegem - Brussel-Noord (2);

5. Aalst - Brussel-Zuid.

(1) Verlenging tot Nijvel tijdens de piekuren
(2) + Geraardsbergen - Brussel-Noord tijdens de piekuren

Concreet worden de treinen op die vijf verbindingen en de stations en stopplaatsen waar ze halt houden bijzonder aandachtig gevolgd door de betrokken diensten en het treinpersoneel. Er wordt vooral gelet op stiptheid, netheid, aantal beschikbare zitplaatsen, kwaliteit van de informatie en het onthaal in de stations.

Ook het comfort staat voorop: de treinen die op de vijf verbindingen rijden zijn volledig samengesteld uit gemoderniseerde motorstellen. Die beschikken over comfortabele zitplaatsen, heteluchtverwarming, een geluidsinstallatie en toiletten in gesloten circuit.

Volgende resultaten werden opgetekend:

* Stiptheid: meer dan 94% van de treinen kwam met hoogstens vijf minuten vertraging toe;

* Treinmaterieel: meer dan 98% van de treinen bestond uit de vernieuwde rijtuigen;

* Netheid: minder dan 4% van de treinen kreeg opmerkingen op het vlak van properheid aan de binnen- of buitenkant.

Op werkdagen kunnen alle klanten op de vijf verbindingen vóór 6 uur een Brussels station bereiken, vanuit gelijk welk vertrekpunt. Omgekeerd is er steeds nog een trein die na 22 uur vertrekt in Brussel. Tijdens de daluren rijdt er minstens een trein per uur tussen de verschillende stopplaatsen en Brussel. De frequentie stijgt naar twee treinen per uur (voor 96% van de klanten van de vijf verbindingen) tijdens de spitsuren, doordat er dan bijkomende P-treinen (piekuurtreinen) rijden.

In de 67 stations en stopplaatsen op de verbindingen van het pilootproject werden of worden werkzaamheden uitgevoerd om ze op te frissen of aantrekkelijker te maken. Er volgen nog aanpassingen (perrons, schuilhuisjes...) om het kwaliteitsniveau te verbeteren.

Het is de bedoeling om geleidelijk aan bijkomende verbindingen toe te voegen aan dit herwaarderingsproject voor het Brussels voorstadtreinaanbod. Later worden gelijkaardige initiatieven genomen in andere agglomeraties die ook met mobiliteitsproblemen kampen.

Meer informatie over het CityRail-aanbod staat te lezen in een brochure die te krijgen is in de stations op de lijnen en in Brussel, evenals op de internetsite www.nmbs.be.