16/02/04
Mobiliteit
CityRail: aanlokkelijk treinaanbod rond Brussel krijgt aandacht die
het verdient!
Het GEN-project zit ondertussen op het goede spoor maar er zullen toch
nog meerdere jaren verstrijken voor zijn realisatie. Hierbij moeten we
niet uit het oog verliezen dat het treinaanbod rond Brussel vandaag al
formidabele, vaak miskende, troeven in huis heeft voor wie zonder
stress naar Brussel wil reizen. Precies de kwaliteit en de vele
voordelen van dit voorstadsnet zet de NMBS in het uitstalraam via
CityRail.
Waarvoor staat CityRail?
CityRail is de verzamelnaam voor de voorstadstreinen die in een straal
van ongeveer 30 kilometer rond Brussel rijden. Zopas is een brochure
verschenen waarin de dienstregeling en de tariefformules staan voor
verplaatsingen van en naar Brussel.
5 CityRail-verbindingen in de schijnwerpers
Vijf verbindingen met het CityRail-label krijgen momenteel extra
aandacht in het raam van een pilootproject dat in juni van start ging:
1. Aalst - Brussel-Schuman - Eigenbrakel;
2. Dendermonde - Brussel-Zuid;
3. Louvain-La-Neuve-Universiteit - Brussel-Zuid (1);
4. Zottegem - Brussel-Noord (2);
5. Aalst - Brussel-Zuid.
(1) Verlenging tot Nijvel tijdens de piekuren
(2) + Geraardsbergen - Brussel-Noord tijdens de piekuren
Concreet worden de treinen op die vijf verbindingen en de stations en
stopplaatsen waar ze halt houden bijzonder aandachtig gevolgd door de
betrokken diensten en het treinpersoneel. Er wordt vooral gelet op
stiptheid, netheid, aantal beschikbare zitplaatsen, kwaliteit van de
informatie en het onthaal in de stations.
Ook het comfort staat voorop: de treinen die op de vijf verbindingen
rijden zijn volledig samengesteld uit gemoderniseerde motorstellen.
Die beschikken over comfortabele zitplaatsen, heteluchtverwarming, een
geluidsinstallatie en toiletten in gesloten circuit.
Volgende resultaten werden opgetekend:
* Stiptheid: meer dan 94% van de treinen kwam met hoogstens vijf
minuten vertraging toe;
* Treinmaterieel: meer dan 98% van de treinen bestond uit de
vernieuwde rijtuigen;
* Netheid: minder dan 4% van de treinen kreeg opmerkingen op het
vlak van properheid aan de binnen- of buitenkant.
Op werkdagen kunnen alle klanten op de vijf verbindingen vóór 6 uur
een Brussels station bereiken, vanuit gelijk welk vertrekpunt.
Omgekeerd is er steeds nog een trein die na 22 uur vertrekt in
Brussel. Tijdens de daluren rijdt er minstens een trein per uur tussen
de verschillende stopplaatsen en Brussel. De frequentie stijgt naar
twee treinen per uur (voor 96% van de klanten van de vijf
verbindingen) tijdens de spitsuren, doordat er dan bijkomende
P-treinen (piekuurtreinen) rijden.
In de 67 stations en stopplaatsen op de verbindingen van het
pilootproject werden of worden werkzaamheden uitgevoerd om ze op te
frissen of aantrekkelijker te maken. Er volgen nog aanpassingen
(perrons, schuilhuisjes...) om het kwaliteitsniveau te verbeteren.
Het is de bedoeling om geleidelijk aan bijkomende verbindingen toe te
voegen aan dit herwaarderingsproject voor het Brussels
voorstadtreinaanbod. Later worden gelijkaardige initiatieven genomen
in andere agglomeraties die ook met mobiliteitsproblemen kampen.
Meer informatie over het CityRail-aanbod staat te lezen in een
brochure die te krijgen is in de stations op de lijnen en in Brussel,
evenals op de internetsite www.nmbs.be.
NMBS