http://www.minez.nl
MINEZ: Vragen lid Gerkens (SP) 2030407510
Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Persbericht
Nummer: 474
Datum: 19-2-04
VRAGEN LID GERKENS SP (203047510)
De minister van Economische Zaken, mr. L.J. Brinkhorst heeft deze
vragen als volgt beantwoord.
1
Wat vindt u van het bericht dat NUON duizenden klanten vorige week een
te hoge voorschotnota heeft gestuurd?
Antwoord:
Ik betreur het feit dat klanten hierdoor mogelijk ongerust zijn
geraakt. Van de zijde van NUON heb ik begrepen dat het hier een fout
betrof in een nieuwe geautomatiseerde berekeningsmethode voor de
termijnbedragen. NUON heeft deze fout ook ruiterlijk erkend. Ik heb
tegelijkertijd vernomen dat NUON de klanten die het betreft een brief
heeft gezonden en hen in staat heeft gesteld het termijnbedrag te
laten aanpassen.
2
Hebt u reeds met NUON contact gehad? Zo ja, wat is de uitkomst van dit
gesprek? Zo neen, waarom niet?
Antwoord:
Ja, zowel mijn Ministerie als de DTe heeft hierover contact met NUON
gehad.
Van de zijde van NUON is, zoals hierboven bij het eerste antwoord al
is aangegeven, uitleg gegeven over wat er verkeerd is gegaan, hoe de
klanten daarover zijn geïnformeerd en hoe het eventueel teveel
betaalde voorschot wordt verrekend.
3
Is de belofte, dat alle energiebedrijven per 1 maart hun administratie
op orde zouden hebben, op deze manier nog geloofwaardig? Zo ja,
waarom? Zo neen, wat gaat u hieraan doen?
Antwoord:
Ja, ik ben ervan overtuigd dat de energiebedrijven alle denkbare
maatregelen nemen om te waarborgen dat de marktopening op 1 juli zo
adequaat mogelijk zal verlopen. Deze maatregelen hebben onder meer
betrekking op de inrichting van de verschillende administratieve
systemen die operationeel zijn voor de diverse klantsegmenten.
Naar aanleiding van de problemen die vorig jaar bestonden bij de
facturering van zakelijke klanten uit het zogenaamde middensegment heb
ik met de sector een resultaatsverplichting afgesproken die erop
neerkomt dat de problemen die betrekking hebben op de facturering van
zakelijke klanten per 1 maart 2004 dienen te zijn opgelost.
Zoals ik in mijn brief van 6 januari jl.(Kamerstukken II, 2003-2004,
28982, nr. 13) heb aangegeven zal ik de Kamer zo snel mogelijk na
afronding van een onafhankelijke toetsing van deze
resultaatsverplichting informeren over de uitkomsten.
Ik begrijp terdege dat het de Kamer gaat om vertrouwen dat juist ook
voor wat betreft de huishoudelijke klanten die vanaf 1 juli
keuzevrijheid zullen hebben de administratieve systemen van de
energiebedrijven op orde zijn. Ik ben van mening dat de inrichting van
deze systemen zodanig moet zijn dat eventueel optredende problemen
beheersbaar zijn. Mijns inziens is het daarbij van essentieel belang
dat fouten snel worden herkend en opgelost en dat in geval van
eventuele problemen de communicatie tussen het betreffende bedrijf en
de klant daarover zorgvuldig verloopt. Ik heb de indruk dat NUON daar
in dit geval op een goede manier invulling aan heeft gegeven.
Overigens wijs ik u erop dat voor wat betreft de liberalisering van de
kleinverbruikermarkt de conclusie van de commissie Van Rooy was dat
dit mogelijk en verantwoord is. De commissie van Rooy merkt ook op dat
een 100% foutloze opening een illusie is.
De toetsing van de resultaatsverplichting per 1 maart zal haar licht
in zekere zin vooruitwerpen op de marktopening op 1 juli. Omdat de
problematiek bij zakelijke afnemers echter qua administratief proces
echter verschilt met die van de kleinverbruikermarkt heb ik
additionele informatiebronnen tot mijn beschikking om de
voorbereidingen van de energiesector nauw te kunnen volgen.
In dat kader wijs ik u erop dat de energiesector onder leiding van
EnergieNed alles op alles zet om er voor te zorgen dat de marktopening
per 1 juli 2004 goed verloopt. Het SPOED programma (Support programma
opening energiemarkt derde fase) waarin de overgrote meerderheid van
energiebedrijven elkaar test op de gereedheid van de administratieve
systemen, draait op volle toeren. Ik heb begrepen dat men daar medio
mei mee klaar is. Daarbij heb ik vernomen dat de bedrijven, naast het
testen van processen en systemen, met een grootschalige opschoning van
hun databestanden zijn begonnen. Wanneer u en ik de wetgeving in het
kader van de Implementatiewet tijdig hebben afgerond, is het aan de
DTe, de toezichthouder, om toezicht te houden op de markt. Daarbij
hoort dan ook het optreden tegen overtredingen van de wet en
regelgeving, bijvoorbeeld het frustreren van het switchproces. Daartoe
zal de DTe over meerdere middelen beschikken, waaronder ook het
boete-instrument.
4
Deelt u de mening dat de administratieve chaos bij energiebedrijven
een reden zou zijn de liberalisering voor kleinverbruikers uit te
stellen? Zo ja, gaat u dit dan ook doen? Zo neen, waarom niet?
Antwoord:
Ik heb in aanvulling op het antwoord op de hierboven genoemde derde
vraag, op dit moment geen redenen aan te nemen dat de liberalisering
van de kleinverbruikersmarkt per 1 juli 2004 tot chaos zal leiden. Van
uitstel van de datum van liberalisering is daarom wat mij
betreft geen sprake.
Noot van de redactie: inlichtingen bij Jan van Diepen,
tel: (070) 379 60 73
19 feb 04 16:32
Ministerie van Economische Zaken