CDA Rotterdam
Actueel
Rotterdam, 19 februari 2004
CDA:van uitstel komt afstel, in dit geval acceptabel
De CDA-fraktie stelt het op prijs dat het College verleden week een
brief naar de Raad heeft gestuurd, met de mededeling dat de nieuwe
dienstregeling wordt opgeschort.
In de tussentijd wordt gekeken naar mogelijkheden en alternatieven om
het OV te laten rijden zoals het nu is, dus vanaf sochtends vroeg en
tot savonds laat.
Dat is ook de wens van de CDA-fraktie.
Vz.
Een bekend gezegde luidt: van uitstel komt afstel. De CDA-fraktie
vindt dat in dit geval acceptabel.
De moeilijkheid van de discussies over het Openbaar Vervoer (in deze
Raad) is steeds; de verschillende bestuurslagen en hun
verantwoordelijkheden. We hebben het over de RET in Rotterdam, de
Regioraad neemt besluiten over de rijtijden in het Openbaar Vervoer en
het kabinet (Den Haag) legt de bezuinigingen op en bepaald een aantal
randvoorwaarden.
Dat maakt de besluitvorming bijzonder ingewikkeld, niet bepaald
transparant en soms ook onbegrijpelijk en eigenlijk niet uit te
leggen.
Daarom is het goed dat de gemeente Rotterdam zijn verantwoordelijkheid
neemt en duidelijk aangeeft dat ze het met de nieuwe dienstregeling
niet eens is.
Natuurlijk vindt de CDA-fraktie dat de regio een rol heeft in het
oplossen van dit probleem. En natuurlijk vindt de CDA-fraktie dat de
landelijke bezuinigingen zo langzamerhand desastreuze gevolgen heeft
voor het Openbaar Vervoer in de grote stad. Maar daarmee is de kous
niet af.
Je verantwoordelijkheid nemen kan ook betekenen dat er vanuit
Rotterdam geld bij moet om een aantal lijnen op de rails te houden.
Als dat niet anders kan dan, dan kan dat niet anders en is de
nul-relatie waarschijnlijk niet vast te houden.
De CDA-fraktie begrijpt dat en zal dat ook steunen.
Vz.
Voor het CDA is het Openbaar Vervoer cruciaal voor Rotterdam; het
vergroot namelijk de mobiliteit in onze stad.
Voor een sterke economie en werkgelegenheid is het van belang dat
mensen zich snel en comfortabel kunnen verplaatsen in de stad en de
regio.
Mensen verplaatsen zich constant; naar het werk, naar de winkels in
het centrum, naar de sportvereniging, naar de film en nog veel meer.
Een grote stadseconomie is gebaat bij een hoge mobiliteit van mensen.
Sommigen denken echter, dat met mobiliteit de auto wordt bedoeld (dat
hoor je nog wel eens bij de VVD en Leefbaar). Anderen (bijvoorbeeld de
PvdA en de SP) denken dat met mobiliteit het Openbaar Vervoer wordt
bedoeld en dat het O.V. vooral iets is voor de kansarmen , mensen
zonder auto.
(Ik laat de fietsers even buiten beschouwing, hoewel dat natuurlijk
ook een vorm van mobiliteit is).
Vz.
Een goed Openbaar Vervoer is van en voor iedereen en is belangrijk
voor Rotterdam.
Vz.
Nu naar de RET en de toekomst van het openbaar Vervoer.
(Het RET-dossier is de afgelopen tijd een veelbesproken en geplaagd
dossier).
Het CDA vindt dat er de afgelopen jaar veel werk is verricht, door de
wethouder( het College) en de RET;
- het opvangen van veel bezuinigingen
- het efficienter werken bij de RET
- extra aandacht voor de veiligheid, meer controles e.d.
Een hele prestatie en soms hoor je wel eens; zit er nog wel rek in?
De volgende uitdaging dient zich echter al weer aan; de consequenties
van de Wet Personenvervoer (het openbaar aanbesteden).
De CDA-fraktie ziet veel verbeteringen , maar wil ook kijken naar de
toekomst (vooral ook gelet op WP2000).
De volgende zaken willen we graag benadrukken.
Het CDA wil;
- nog meer veiligheid in het O.V.
- nog minder zwartrijden
- en een nog slagvaardiger en efficienter optreden van de RET
En als dat een verzelfstandiging van het Openbaar Vervoer betekent,
dan is dat voor de CDA-fraktie bespreekbaar.
Vz.
De CDA-fraktie steunt het besluit van het College om de huidige
dienstregeling te handhaven en de komende tijd te gebruiken om met
voorstellen te komen over de toekomst van het Openbaar Vervoer in onze
stad.