CDA Rotterdam


Actueel

Rotterdam, 19 februari 2004 CDA:van uitstel komt afstel, in dit geval acceptabel

De CDA-fraktie stelt het op prijs dat het College verleden week een brief naar de Raad heeft gestuurd, met de mededeling dat de nieuwe dienstregeling wordt opgeschort.
In de tussentijd wordt gekeken naar mogelijkheden en alternatieven om het OV te laten rijden zoals het nu is, dus vanaf sochtends vroeg en tot savonds laat.
Dat is ook de wens van de CDA-fraktie.

Vz.

Een bekend gezegde luidt: van uitstel komt afstel. De CDA-fraktie vindt dat in dit geval acceptabel.

De moeilijkheid van de discussies over het Openbaar Vervoer (in deze Raad) is steeds; de verschillende bestuurslagen en hun verantwoordelijkheden. We hebben het over de RET in Rotterdam, de Regioraad neemt besluiten over de rijtijden in het Openbaar Vervoer en het kabinet (Den Haag) legt de bezuinigingen op en bepaald een aantal randvoorwaarden.

Dat maakt de besluitvorming bijzonder ingewikkeld, niet bepaald transparant en soms ook onbegrijpelijk en eigenlijk niet uit te leggen.

Daarom is het goed dat de gemeente Rotterdam zijn verantwoordelijkheid neemt en duidelijk aangeeft dat ze het met de nieuwe dienstregeling niet eens is.
Natuurlijk vindt de CDA-fraktie dat de regio een rol heeft in het oplossen van dit probleem. En natuurlijk vindt de CDA-fraktie dat de landelijke bezuinigingen zo langzamerhand desastreuze gevolgen heeft voor het Openbaar Vervoer in de grote stad. Maar daarmee is de kous niet af.

Je verantwoordelijkheid nemen kan ook betekenen dat er vanuit Rotterdam geld bij moet om een aantal lijnen op de rails te houden. Als dat niet anders kan dan, dan kan dat niet anders en is de nul-relatie waarschijnlijk niet vast te houden. De CDA-fraktie begrijpt dat en zal dat ook steunen.

Vz.

Voor het CDA is het Openbaar Vervoer cruciaal voor Rotterdam; het vergroot namelijk de mobiliteit in onze stad.
Voor een sterke economie en werkgelegenheid is het van belang dat mensen zich snel en comfortabel kunnen verplaatsen in de stad en de regio.
Mensen verplaatsen zich constant; naar het werk, naar de winkels in het centrum, naar de sportvereniging, naar de film en nog veel meer. Een grote stadseconomie is gebaat bij een hoge mobiliteit van mensen.

Sommigen denken echter, dat met mobiliteit de auto wordt bedoeld (dat hoor je nog wel eens bij de VVD en Leefbaar). Anderen (bijvoorbeeld de PvdA en de SP) denken dat met mobiliteit het Openbaar Vervoer wordt bedoeld en dat het O.V. vooral iets is voor de kansarmen , mensen zonder auto.
(Ik laat de fietsers even buiten beschouwing, hoewel dat natuurlijk ook een vorm van mobiliteit is).

Vz.

Een goed Openbaar Vervoer is van en voor iedereen en is belangrijk voor Rotterdam.

Vz.

Nu naar de RET en de toekomst van het openbaar Vervoer.

(Het RET-dossier is de afgelopen tijd een veelbesproken en geplaagd dossier).

Het CDA vindt dat er de afgelopen jaar veel werk is verricht, door de wethouder( het College) en de RET;

- het opvangen van veel bezuinigingen

- het efficienter werken bij de RET

- extra aandacht voor de veiligheid, meer controles e.d.

Een hele prestatie en soms hoor je wel eens; zit er nog wel rek in?

De volgende uitdaging dient zich echter al weer aan; de consequenties van de Wet Personenvervoer (het openbaar aanbesteden).

De CDA-fraktie ziet veel verbeteringen , maar wil ook kijken naar de toekomst (vooral ook gelet op WP2000).

De volgende zaken willen we graag benadrukken.

Het CDA wil;


- nog meer veiligheid in het O.V.

- nog minder zwartrijden

- en een nog slagvaardiger en efficienter optreden van de RET

En als dat een verzelfstandiging van het Openbaar Vervoer betekent, dan is dat voor de CDA-fraktie bespreekbaar.

Vz.
De CDA-fraktie steunt het besluit van het College om de huidige dienstregeling te handhaven en de komende tijd te gebruiken om met voorstellen te komen over de toekomst van het Openbaar Vervoer in onze stad.