GVB


Sector Algemeen Directeur Afdeling Concern Communicatie Postbus 2131 1000 CC Amsterdam Telefoon 020 ­ 460 59 72 Telefax 020 ­ 460 58 43 Persbericht E-mail: communicatie@gvb.nl www.gvb.nl 19 februari 2004

Steeds meer tevreden klanten bij het GVB

Het GVB heeft in 2003 in de ogen van de reizigers beter gepresteerd dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de resultaten van de Kwaliteitskoersmeter. Dit onderzoek naar kwaliteits- beleving van OV-reizigers wordt door het GVB twee keer per jaar uitgevoerd. Niet alleen in de ogen van de reizigers verbetert de kwaliteit, de resultaten voldoen ook aan de eisen die de opdrachtgevers (gemeente Amsterdam en ROA) stellen aan het openbaar vervoer.

Binnen het onderzoek 'Kwaliteitskoersmeter' onderzoekt het GVB de kwaliteitsbeleving op tal van aspecten van het openbaar vervoer: reinheid, veiligheid, service van het GVB-personeel, de frequenties, op tijd rijden, veiligheid, optreden van controlepersoneel, het omroepen van haltes, en aansluitingen tussen tram, bus en metro. Ten behoeve van beide metingen in 2003 zijn in totaal 13.300 enquêteformulieren uitgezet. Het aantal teruggestuurde enquêtes bedroeg 7028 (52,8%). De formulieren worden uitgedeeld in en om het openbaar vervoer. Op plekken als het Centraal Station maar ook in bus, tram en metro.

Positieve scores
Het GVB heeft conform de contractafspraken met de opdrachtgevers de hieronder vermelde resul- taten gepresenteerd. Het betreft hier de samengevatte scores voor alle aspecten (reinheid, op tijd rijden, omroepen haltes etc.) van tram bus en metro. De percentages zijn positieve scores, dus in 2003 oordeelde 75,3% van de reizigers positief over alle kwaliteitsaspecten van het busvervoer door het GVB.

2003 2002 Gemiddelde score Norm Gemiddelde score Norm bus 75,3% tussen 66 - 70% 67,8% tussen 64 - 68% tram 70,8% tussen 68 - 72% 68,5% tussen 68 - 72% metro 64,6% tussen 59 - 63% 52,6% tussen 59 - 63%

Stijgers
Een aantal van de belangrijke 'stijgers' staat hieronder vermeld:

2003 2002 Veiligheid station/halte 71% 59% Veiligheid in voertuig 74% 68% Reinheid in voertuig 60% 48% Op tijd rijden 73% 65% Optreden controlepersoneel 70% 61% Omroepen halte/stations 66% 57%
---
Voor meer informatie kunt u bellen met Hans van den Berg op bovenstaand telefoonnummer.

blad 1 van 2

vervolg van persbericht

Datum 19 februari 2004
Pagina 2

Kostenreductie
Zoals uit deze resultaten blijkt, voldoet het GVB met de kwaliteitsverbetering in 2003 aan de normen die de opdrachtgever stelt.
In de contracten met de opdrachtgever is vastgelegd dat hij elk jaar minder bijdraagt in de kosten van het openbaar vervoer. Dit is mogelijk dankzij de kostenreductie die het GVB realiseert. Daardoor kan, ondanks de bezuinigingen van het rijk, in Amsterdam het voorzieningenniveau op peil worden gehouden.

Kwaliteitsverbetering gaat door
Het GVB blijft werken aan kwaliteitsverbetering. Zo introduceerde het bedrijf vandaag het automatische halte-omroepsysteem in de bussen. Door dit systeem, dat ook in de nieuwe trams al aanwezig is, worden alle haltes automatisch omgeroepen en verschijnen op een display voor in de bus. Komende weken gaat het systeem werken in alle bussen.

blad 2 van 2