GVB
Sector Algemeen Directeur
Afdeling Concern Communicatie
Postbus 2131
1000 CC Amsterdam
Telefoon 020 460 59 72
Telefax 020 460 58 43
Persbericht E-mail: communicatie@gvb.nl
www.gvb.nl
19 februari 2004
Steeds meer tevreden klanten bij het GVB
Het GVB heeft in 2003 in de ogen van de reizigers beter gepresteerd dan het jaar daarvoor.
Dat blijkt uit de resultaten van de Kwaliteitskoersmeter. Dit onderzoek naar kwaliteits-
beleving van OV-reizigers wordt door het GVB twee keer per jaar uitgevoerd. Niet alleen in
de ogen van de reizigers verbetert de kwaliteit, de resultaten voldoen ook aan de eisen die
de opdrachtgevers (gemeente Amsterdam en ROA) stellen aan het openbaar vervoer.
Binnen het onderzoek 'Kwaliteitskoersmeter' onderzoekt het GVB de kwaliteitsbeleving op tal van
aspecten van het openbaar vervoer: reinheid, veiligheid, service van het GVB-personeel, de
frequenties, op tijd rijden, veiligheid, optreden van controlepersoneel, het omroepen van haltes, en
aansluitingen tussen tram, bus en metro. Ten behoeve van beide metingen in 2003 zijn in totaal
13.300 enquêteformulieren uitgezet. Het aantal teruggestuurde enquêtes bedroeg 7028 (52,8%).
De formulieren worden uitgedeeld in en om het openbaar vervoer. Op plekken als het Centraal
Station maar ook in bus, tram en metro.
Positieve scores
Het GVB heeft conform de contractafspraken met de opdrachtgevers de hieronder vermelde resul-
taten gepresenteerd. Het betreft hier de samengevatte scores voor alle aspecten (reinheid, op tijd
rijden, omroepen haltes etc.) van tram bus en metro. De percentages zijn positieve scores, dus in
2003 oordeelde 75,3% van de reizigers positief over alle kwaliteitsaspecten van het busvervoer
door het GVB.
2003 2002
Gemiddelde score Norm Gemiddelde score Norm
bus 75,3% tussen 66 - 70% 67,8% tussen 64 - 68%
tram 70,8% tussen 68 - 72% 68,5% tussen 68 - 72%
metro 64,6% tussen 59 - 63% 52,6% tussen 59 - 63%
Stijgers
Een aantal van de belangrijke 'stijgers' staat hieronder vermeld:
2003 2002
Veiligheid station/halte 71% 59%
Veiligheid in voertuig 74% 68%
Reinheid in voertuig 60% 48%
Op tijd rijden 73% 65%
Optreden controlepersoneel 70% 61%
Omroepen halte/stations 66% 57%
---
Voor meer informatie kunt u bellen met Hans van den Berg
op bovenstaand telefoonnummer.
blad 1 van 2
vervolg van persbericht
Datum 19 februari 2004
Pagina 2
Kostenreductie
Zoals uit deze resultaten blijkt, voldoet het GVB met de kwaliteitsverbetering in 2003 aan de
normen die de opdrachtgever stelt.
In de contracten met de opdrachtgever is vastgelegd dat hij elk jaar minder bijdraagt in de kosten
van het openbaar vervoer. Dit is mogelijk dankzij de kostenreductie die het GVB realiseert.
Daardoor kan, ondanks de bezuinigingen van het rijk, in Amsterdam het voorzieningenniveau op
peil worden gehouden.
Kwaliteitsverbetering gaat door
Het GVB blijft werken aan kwaliteitsverbetering. Zo introduceerde het bedrijf vandaag het
automatische halte-omroepsysteem in de bussen. Door dit systeem, dat ook in de nieuwe trams al
aanwezig is, worden alle haltes automatisch omgeroepen en verschijnen op een display voor in de
bus. Komende weken gaat het systeem werken in alle bussen.
blad 2 van 2