Gemeente Renswoude
* Waterschap Vallei en Eem
Waterschap Vallei en Eem
Datum: 10/02/2004
ALGEMEEN BESTUUR WATERSCHAP VALLEI & EEM VERGADERT OP 19 FEBRUARI
Het Algemeen Bestuur van Waterschap Vallei & Eem vergadert dit jaar
voor het eerst op donderdag 19 februari 2004 in het Waterschapshuis,
Fokkerstraat 16 in Leusden. Die openbare vergadering begint om 9.30
uur. Op de agenda staan onder andere de financiële compensatie voor
waterbergingsgebieden en de evaluatie van de waterschapsverkiezingen
in 2003. De volledige agenda en voorstellen staan op de internetsite
van het waterschap (www.wve.nl). De vergaderstukken zijn ook op
werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur in te zien op het Waterschapshuis
in Leusden.
Spreken voor de vergadering
Een ieder kan vooraf aan de vergadering van het Algemeen Bestuur het
woord voeren over een onderwerp dat op de agenda staat. Men moet dat
dan drie werkdagen voor de vergadering aankondigen bij het
Secretariaat directie en bestuur (telefoon 033 - 43 46 367 of
info@wve.nl). De maximale spreektijd om een mening toe te lichten is 5
minuten.
WATERSCHAP WIL VERGOEDING VOOR EIGENAREN WATERBERGINGSGEBIEDEN
Waterschap Vallei & Eem wil een financiële vergoedingsregeling
opstellen voor gebieden die de functie waterberging krijgen en bij
extreme neerslag onder water komen te staan. Dat stellen Dijkgraaf &
Heemraden voor aan het Algemeen Bestuur van het waterschap, dat het
voorstel tijdens de vergadering van 19 februari bespreekt.
Het waterschap wil eigenaren in gebieden die in de toekomst worden
aangewezen als waterbergingsgebied financieel tegemoet komen. Deze
gebieden liggen in de Schammerpolder (tussen Leusden en Amersfoort),
Asschat (tussen Leusden en Woudenberg) en het Binnenveld (tussen
Wageningen en Veenendaal).
Voor het opstellen van de vergoedingsregeling gaat het waterschap in
overleg met gemeenten, provincie en belanghebbenden. Het waterschap
wil de vergoedingsregeling nog dit jaar afronden.
Wateroverlast in stedelijk gebied voorkomen
Extreme regenval zorgde in 1998 twee maal voor wateroverlast in de
Gelderse Vallei en het Eemland. Door de klimaatverandering zal in de
toekomst vaker wateroverlast voorkomen. Door overtollig water in
bergingsgebieden tijdelijk op te slaan, voorkomt het waterschap
wateroverlast in de stedelijke gebieden van Amersfoort, Leusden en
Veenendaal.
Het waterschap wil dat de gebieden in de gemeentelijke
bestemmingsplannen worden aangewezen als waterbergingsgebied. Als dat
gebeurd is, wordt bij iedere nieuwe ontwikkeling bekeken of de
waterberging niet in het gedrang komt. Landbouw, natuur en recreatie
kunnen meestal worden gecombineerd met waterberging. De aanleg van
woonwijken of bedrijventerreinen is niet mogelijk. Daar zou bij
overstromingen te veel schade aan ontstaan. Ook zwemwater is niet te
combineren met waterberging. Dat komt omdat door overstromingen de
kwaliteit van het zwemwater niet te garanderen en moeilijk te bewaken
is.
Omdat bij wateroverlast het water al van nature naar deze gebieden
stroomt, zijn nauwelijks nieuwe maatregelen nodig. Slechts bij enkele
boerderijen zal een dijkje nodig zijn. De gebieden vormen een kom,
waar het water naartoe wordt gestuurd en blijft staan. Als de hevige
regenbuien voorbij zijn, stroomt het water de bergingsgebieden weer
uit naar het Valleikanaal. Het wordt dan verder via de Eem naar de
randmeren afgevoerd.
Opkomst viel wel tegen
WATERSCHAPSVERKIEZINGEN ZIJN GOED VERLOPEN
De samenwerking tussen zes waterschappen die tegelijkertijd
verkiezingen in mei/juni 2003 hielden is goed verlopen. Door de
samenwerking zijn de kosten lager uitgevallen. Wel viel de opkomst
tegen. Dat staat in de evaluatienota waterschapsverkiezingen mei-juni
2003, die op de agenda staat voor de vergadering van het Algemeen
Bestuur op 19 februari aanstaande. Dijkgraaf en Heemraden hebben
inmiddels kennisgenomen van de evaluatie en stellen aan het Algemeen
Bestuur voor hetzelfde te doen.
Lagere opkomst
De opkomst bij de waterschapsverkiezingen daalde voor Waterschap
Vallei & Eem met 3,5 procent naar 24,5 procent. De werkgroep die de
evaluatie heeft uitgevoerd, noemt als mogelijke oorzaken voor de
lagere opkomst: onbekende kandidaten, onbekendheid met waterschappen,
te weinig betrokkenheid bij waterbeleid. De vele publicaties in de
pers hebben niet tot een hoger stempercentage dan in 1997 geleid. Ook
het aantal kandidaten was met 76 aanzienlijk lager dan de 97
kandidaten die er in 1997 waren.
Tevreden
Ondanks de teruggelopen belangstelling zijn de waterschappen tevreden
over het verloop van de verkiezingen. De verkiezingen zijn rechtmatig
verlopen, er was over het algemeen veel positieve publiciteit, alle
kiezers hebben tijdig de juiste stembiljetten ontvangen en ook de
samenwerking met de vijf andere waterschappen is goed verlopen.
Door de intensieve samenwerking met vijf andere waterschappen in
Midden-Nederland zijn de kosten iets lager uitgevallen dan in 1997:
1,14 miljoen euro in 2003 tegen 1,15 miljoen euro in 1997. Gelet op de
loon- en prijsstijgingen in die periode heeft de samenwerking dus
geleid tot een aanzienlijke kostenbesparing.
De waterschappen hadden voor het beantwoorden van publieksvragen een
call center ingeschakeld. Het externe call center beantwoordde in
totaal ruim 6500 telefoontjes, waarvan 1100 voor waterschap Vallei &
Eem. Het werken met één 0800-nummer is goed bevallen en de ervaringen
met het call center zijn uitgesproken positief, staat in de evaluatie
te lezen.
Op landelijk niveau zullen de waterschappen aanbevelingen doen om de
waterschapsverkiezingen verder te stroomlijnen. De staatssecretaris
voor waterbeheer, mw. M. Schultz van Haegen, heeft bij de start van de
campagne voor de waterschapsverkiezingen in Midden-Nederland
aangegeven een voorstander te zijn om in heel Nederland in dezelfde
periode waterschapsverkiezingen te organiseren.