Gemeente Renswoude



* Waterschap Vallei en Eem
Waterschap Vallei en Eem
Datum: 10/02/2004

ALGEMEEN BESTUUR WATERSCHAP VALLEI & EEM VERGADERT OP 19 FEBRUARI Het Algemeen Bestuur van Waterschap Vallei & Eem vergadert dit jaar voor het eerst op donderdag 19 februari 2004 in het Waterschapshuis, Fokkerstraat 16 in Leusden. Die openbare vergadering begint om 9.30 uur. Op de agenda staan onder andere de financiële compensatie voor waterbergingsgebieden en de evaluatie van de waterschapsverkiezingen in 2003. De volledige agenda en voorstellen staan op de internetsite van het waterschap (www.wve.nl). De vergaderstukken zijn ook op werkdagen tussen 8.30 en 17.00 uur in te zien op het Waterschapshuis in Leusden.

Spreken voor de vergadering
Een ieder kan vooraf aan de vergadering van het Algemeen Bestuur het woord voeren over een onderwerp dat op de agenda staat. Men moet dat dan drie werkdagen voor de vergadering aankondigen bij het Secretariaat directie en bestuur (telefoon 033 - 43 46 367 of info@wve.nl). De maximale spreektijd om een mening toe te lichten is 5 minuten.

WATERSCHAP WIL VERGOEDING VOOR EIGENAREN WATERBERGINGSGEBIEDEN Waterschap Vallei & Eem wil een financiële vergoedingsregeling opstellen voor gebieden die de functie waterberging krijgen en bij extreme neerslag onder water komen te staan. Dat stellen Dijkgraaf & Heemraden voor aan het Algemeen Bestuur van het waterschap, dat het voorstel tijdens de vergadering van 19 februari bespreekt.

Het waterschap wil eigenaren in gebieden die in de toekomst worden aangewezen als waterbergingsgebied financieel tegemoet komen. Deze gebieden liggen in de Schammerpolder (tussen Leusden en Amersfoort), Asschat (tussen Leusden en Woudenberg) en het Binnenveld (tussen Wageningen en Veenendaal).
Voor het opstellen van de vergoedingsregeling gaat het waterschap in overleg met gemeenten, provincie en belanghebbenden. Het waterschap wil de vergoedingsregeling nog dit jaar afronden. Wateroverlast in stedelijk gebied voorkomen
Extreme regenval zorgde in 1998 twee maal voor wateroverlast in de Gelderse Vallei en het Eemland. Door de klimaatverandering zal in de toekomst vaker wateroverlast voorkomen. Door overtollig water in bergingsgebieden tijdelijk op te slaan, voorkomt het waterschap wateroverlast in de stedelijke gebieden van Amersfoort, Leusden en Veenendaal.

Het waterschap wil dat de gebieden in de gemeentelijke bestemmingsplannen worden aangewezen als waterbergingsgebied. Als dat gebeurd is, wordt bij iedere nieuwe ontwikkeling bekeken of de waterberging niet in het gedrang komt. Landbouw, natuur en recreatie kunnen meestal worden gecombineerd met waterberging. De aanleg van woonwijken of bedrijventerreinen is niet mogelijk. Daar zou bij overstromingen te veel schade aan ontstaan. Ook zwemwater is niet te combineren met waterberging. Dat komt omdat door overstromingen de kwaliteit van het zwemwater niet te garanderen en moeilijk te bewaken is.

Omdat bij wateroverlast het water al van nature naar deze gebieden stroomt, zijn nauwelijks nieuwe maatregelen nodig. Slechts bij enkele boerderijen zal een dijkje nodig zijn. De gebieden vormen een kom, waar het water naartoe wordt gestuurd en blijft staan. Als de hevige regenbuien voorbij zijn, stroomt het water de bergingsgebieden weer uit naar het Valleikanaal. Het wordt dan verder via de Eem naar de randmeren afgevoerd.

Opkomst viel wel tegen

WATERSCHAPSVERKIEZINGEN ZIJN GOED VERLOPEN
De samenwerking tussen zes waterschappen die tegelijkertijd verkiezingen in mei/juni 2003 hielden is goed verlopen. Door de samenwerking zijn de kosten lager uitgevallen. Wel viel de opkomst tegen. Dat staat in de evaluatienota waterschapsverkiezingen mei-juni 2003, die op de agenda staat voor de vergadering van het Algemeen Bestuur op 19 februari aanstaande. Dijkgraaf en Heemraden hebben inmiddels kennisgenomen van de evaluatie en stellen aan het Algemeen Bestuur voor hetzelfde te doen.

Lagere opkomst
De opkomst bij de waterschapsverkiezingen daalde voor Waterschap Vallei & Eem met 3,5 procent naar 24,5 procent. De werkgroep die de evaluatie heeft uitgevoerd, noemt als mogelijke oorzaken voor de lagere opkomst: onbekende kandidaten, onbekendheid met waterschappen, te weinig betrokkenheid bij waterbeleid. De vele publicaties in de pers hebben niet tot een hoger stempercentage dan in 1997 geleid. Ook het aantal kandidaten was met 76 aanzienlijk lager dan de 97 kandidaten die er in 1997 waren.

Tevreden
Ondanks de teruggelopen belangstelling zijn de waterschappen tevreden over het verloop van de verkiezingen. De verkiezingen zijn rechtmatig verlopen, er was over het algemeen veel positieve publiciteit, alle kiezers hebben tijdig de juiste stembiljetten ontvangen en ook de samenwerking met de vijf andere waterschappen is goed verlopen. Door de intensieve samenwerking met vijf andere waterschappen in Midden-Nederland zijn de kosten iets lager uitgevallen dan in 1997:
1,14 miljoen euro in 2003 tegen 1,15 miljoen euro in 1997. Gelet op de loon- en prijsstijgingen in die periode heeft de samenwerking dus geleid tot een aanzienlijke kostenbesparing.

De waterschappen hadden voor het beantwoorden van publieksvragen een call center ingeschakeld. Het externe call center beantwoordde in totaal ruim 6500 telefoontjes, waarvan 1100 voor waterschap Vallei & Eem. Het werken met één 0800-nummer is goed bevallen en de ervaringen met het call center zijn uitgesproken positief, staat in de evaluatie te lezen.

Op landelijk niveau zullen de waterschappen aanbevelingen doen om de waterschapsverkiezingen verder te stroomlijnen. De staatssecretaris voor waterbeheer, mw. M. Schultz van Haegen, heeft bij de start van de campagne voor de waterschapsverkiezingen in Midden-Nederland aangegeven een voorstander te zijn om in heel Nederland in dezelfde periode waterschapsverkiezingen te organiseren.