Ingezonden persbericht

Nieuwe dienstregeling Stads- en Streekvervoer verontrustend

UITHOORN, 20040219 -- Hoofddorp 19 februari 2004, CNV stads- en streekvervoer regio MiddenWest is verontrust door de nieuwe dienstregelingen, die op 14 December 2003 zijn ingegegaan Het opmerkelijke er aan is dat de ROA enerszijds bezuinigt en anderszijds dezelfde bezuinigingen omzet in meer en duurder vervoer.


Het vervoer in en om Amsterdam is opgedeeld in 4 zgn. concessies, dat zijn gebieden waarbinnen het vervoer gegund wordt aan een vervoersbedrijf. Het stadsvervoer binnen Amsterdam is gegund aan het GVB, de overige gebieden daaromheen aan Connexxion. Plaatsen als Amstelveen, Badhoevedorp, Schiphol en Diemen horen niet bij de concessie Amsterdam, die aan het GVB is gegund, maar bij de overige concessies die aan Connexxion gegund zijn.

Opvallend is het verschil in de opdracht die aan de concessiehouders gegeven zijn. Connexxion mag slechts het lijnennet van 31 December 2001 handhaven en uitbreiden als daar reden toe is (bv een nieuwe woonwijk), maar moet o.a. ook de opgedragen bezuinigingen doorvoeren. Dat lijdt tot een neerwaartse spiraal. Het GVB heeft als opdracht het verder ontwikkelen van het vervoer binnen de kaders van een Programma van Eisen en binnen budgetten.

Het gevolg hiervan is dat buiten Amsterdam het lijnennet afkalft door bezuinigingen. Dienstregelingen worden uitgedund en lijnen worden opgeheven. Binnen Amsterdam wordt het lijnennet steeds verder verbeterd. Onderdeel daarvan zijn lijnen naar het buitengebied rond Amsterdam waar lijnen die hetzelfde publiek bedienen als gevolg van bezuinigingen worden opgeheven.

Dit proces voltrekt zich al enkele jaren. Dit keer werd o.a. streeknachtlijn 272 van Amsterdam naar Uithoorn opgeheven, maar rijdt de opvolger van stadsnachtlijn 74 (lijn 354) vaker. Deze stadsnachtlijn 74 is twee jaar geleden in Amstelveen gaan rijden, zonder opdracht van de concessieverlener, in feite illegaal. Hierdoor werd omzet onttrokken aan het nachtvervoer dat wel in opdracht van de concessieverlener rijdt. Daarnaast is het niet duidelijk of de met de stadsnachtlijn vervoerde reizigers worden geteld, en betrokken worden in vervoersonderzoeken. Daardoor kan een te negatief beeld ontstaan van het vervoer met als mogelijk gevolg het opheffen van verbindingen, in dit geval lijn 272. Voor lijn 272 geldt bovendien dat de vervoersmetingen niet aan de eis van eenduidigheid voldoen. Deze lijn reed niet op donderdag, terwijl de tweewekelijkse trendtellingen op donderdag worden verricht.

Zowel het GVB (de exploitant van de concessie Amsterdam) als de ROA (de concessieverlener) spelen een bedenkelijke rol rond het opheffen van lijn 272 en andere vergelijkbare verbindigen

Ook streeklijn 197 tussen Schiphol en Amsterdam werd opgeheven, Tegelijk werd door het GVB een nieuwe stadslijn 164 geopend op dezelfde verbinding, echter met een route die de reizigers links laat liggen en op een verdubbelde frequentie. Deze lijn rijdt voor 80% in de concessie Amstel en Meerlanden. In plaats van bezuinigen wordt er meer geld uitgegeven.

Voor de burgers van buiten Amsterdam betekent dit verslechteringen. Er gaat werkgelegenheid in het streekvervoer verloren en opgelegde bezuinigen behalen niet het beoogde resultaat.

CNV stads- en streekvervoer regio MiddenWest vindt dit geen goede ontwikkeling. CNV stads- en streekvervoer is onderdeel van de CNV Bedrijvenbond.



Ingezonden persbericht