BedrijfsautoRAI

23-02-2004

MAN huismerk van DHL

In nog geen jaar tijd heeft het voormalige Van Gend & Loos nu DHL meer dan 120 MANs aangekocht voor het vervoer van pallets en pakketten in de Benelux.

DHL Worldwide Express is in 1969 opgericht door de Amerikanen Dalsey, Hillbloom en Lynn. Hun van-deur-tot-deur service was een compleet nieuw concept in het goederen- en documententransport. DHL bleek een schot in de roos; binnen enkele jaren beschikte DHL overal ter wereld over eigen kantoren. In november 2002 kwamen de aandelen van DHL voor 100 procent in handen van Deutsche Post. Enkele maanden later zijn de activiteiten van DHL Worldwide Express, Deutsche Post Euro Express (waaronder Van Gend & Loos) en Danzas onder de vlag van DHL samengebracht. Bij elkaar vormen zij nu de grootste logistieke dienstverlener ter wereld. Alleen al binnen de Benelux handelt DHL dagelijks vele honderdduizenden zendingen af, samengesteld uit pakketten en pallets.

Voor het vervoer van al deze zendingen vertrouwt DHL in toenemende mate op MAN: binnen een jaar zijn er al meer dan 100 nieuwe trucks van dit merk in gebruik genomen. Ruim de helft daarvan bestaat uit M2000 bakwagens van het type 18.255 ML. Die worden ingezet bij het regionale distributievervoer. Daarnaast rijden er TGA trekkers in de uitvoeringen 18.363 FLS (met L-slaapcabine) en 18.413 FLLS/N (lage trekkers met de grote XXL-cabine) in het 24-uurs transport in Nederland, België, en Luxemburg. MAN is aantrekkelijk voor DHL vanwege de gunstige ton/kilometerkosten van de trucks, de goede service van de dealers en de betrouwbaarheid van MAN als zakelijke partner. De voertuigen hebben hun thuisbasis bij de verschillende DHL-vestigingen en worden op contractbasis door de regionale MAN dealers onderhouden.