23-2-2004
Ford Fiesta ST en Ford Fiesta Junior World Rally Car
In 2002 onthulde Ford het Fiesta RallyeConcept en de reacties daarop
hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe, beter presterende
Fiesta én een geheel nieuwe Junior World Rally Car (JWRC).
Het ontwikkelingswerk raakte in een stroomversnelling met de vorming
van Ford TeamRS in maart 2003. Onder leiding van Capito werden Ford
ingenieurs van wedstrijdwagens en sportieve wagens bijeengebracht in
één divisie.
Eén jaar na dato kunnen we een voorproefje geven van de nieuwe Fiesta
ST en de Fiesta JWRC, die in juni zijn eerste test in wedstrijdverband
zal ondergaan in Griekenland, in de tweede ronde van het Junior World
Rally Championship.
De nieuwe Ford Fiesta ST, die eind 2004 zal worden geïntroduceerd,
biedt een betaalbare mix van prestaties, uitstekende carrosserie-
dynamiek en een stoere sportieve styling in een bestuurdersvriendelijk
pakket. Ford geeft in Genève een voorproefje van het nieuwe sportieve
model.
Het nieuwe model doet in veel opzichten denken aan de oorspronkelijke
Fiesta XR2 uit 1981: een auto met een zeer sportieve uitstraling, maar
met comfortabele rij-eigenschappen.
De pittige nieuwe Fiesta ST is uitgerust met een krachtige 150-pk (110
kW), 2,0-liter Duratec ST-motor en heeft een enigszins aangepast
chassis. Het resultaat zal de liefhebber van compacte auto's
ongetwijfeld bevallen.
De nieuwe Fiesta ST bezorgt Ford weer een uitstekende positie op de
markt voor kleinere, sportieve auto's die buitengewoon goede
rij-eigenschappen bieden en financieel bereikbaar zijn voor de vaak
jongere liefhebbers, aldus Kuzak. Het is het ideale allround product:
sportief, veilig en betrouwbaar! Daar staat de Fiesta om bekend en
deze reputatie zal met de nieuwe Fiesta ST alleen maar worden
versterkt."
De Fiesta ST wordt als eerste van de Ford Sports Technologies-modellen
voorzien van de nieuwe, nummerloze ST-aanduiding. Het algemene
merkprofiel, bestaande uit een centrale rode streep, is geïnspireerd
op de klassieke Ford RS-racestrepen en zal van nu af aan worden
gebruikt voor alle nieuwe ST-modellen. Toekomstige Ford RS-modellen
zullen herkenbaar blijven aan de kenmerkende blauwe streep, en de
naamgeving van de huidige modellen Focus ST170 en Mondeo ST220 zal
niet worden gewijzigd.
De Ford ST-modellen worden gekenmerkt door betaalbaarheid, bruikbaar
vermogen, individuele stijl en fantastische rij-eigenschappen, voegt
Capito daaraan toe. En voor wie meer wil, zijn er altijd de flitsende
RS-modellen, auto's die volgens ons deze aanduiding echt waard zijn.
Het aantrekkelijke ontwerp met zijn opvallend brede grille, laag
geplaatste bumpers, discrete skirts en zelfverzekerde uitstraling
maken duidelijk dat u van de Fiesta ST behoorlijk veel kunt
verwachten.
De nieuwe Fiesta ST die in Genève voor het eerst wordt getoond in het
nieuwe, heldere Ford ST-rood, neemt binnen de Fiesta-reeks een
duidelijke positie in. Het unieke ontwerp omvat nieuwe voor- en
achterbumpers, nieuwe sierlijsten aan de zijkant bij de treeplank en
portiergrepen, antischuurstrips en buitenspiegelbehuizing in
carrosseriekleur. De stoere 17-inch lichtmetalen wielen met 11 spaken
en kwaliteitsbanden met een laag aspect ratio vormen een goede
indicatie van het uitstekende rijgedrag van dit model.
Ook bij het ontwerpen van de ergonomische cabine van de Fiesta is het
ST-concept toegepast. Unieke voorstoelen uitgevoerd in zwart leer met
stoffen middengedeelten in opvallend rood en voorzien van het
opvallende ST-logo zorgen voor een comfortabele zitplek voor
bestuurder en passagier, ook tijdens pittige ritjes. Het stevige, met
leer beklede stuurwiel heeft een glanzende stuurspaak en met de
metalen pedalen kunt u krachtig remmen en nauwkeurig gas geven.
Verchroomde elementen op de handrem en portiergrepen dragen eveneens
bij tot de bijzondere uitstraling van het interieur. De unieke,
ergonomische versnellingshendel van de Fiesta ST ligt prettig in de
hand en bewijst eens te meer dat voor Ford de rijkwaliteit centraal
staat bij het positioneren van de belangrijkste bedieningselementen.
We hebben besloten om de bekende kwaliteiten en de pluspunten van het
interieur van de Fiesta intact te laten en het onderscheid met de
andere modellen alleen te laten bestaan uit elementen die specifiek
zijn voor de ST, verklaart Ehab Kaoud, Ford Small Car Chief Designer.
Dit zijn de details die een liefhebber verwacht aan te treffen in een
sportieve auto, de "pareltjes" die u op elegante wijze laten weten dat
u zich in een bijzondere omgeving bevindt.
Meer technische details volgen
Ford zegt op dit moment alleen toe dat een verbetering van twee
seconden zal worden bereikt in de acceleratie van nul naar 90
kilometer per uur ten opzichte van het standaard 1,6-liter, 100 pk (74
kW) Fiesta-model. Alle andere details zullen pas bekend worden gemaakt
tegen de tijd dat de Fiesta ST eind 2004 wordt geïntroduceerd.
Maar projectleider Nick Collins van Ford TeamRS en Mark Stanton,
hoofdingenieur van het team dat zich bezighoudt met de ontwikkeling
van compacte auto's, verzekeren dat de plezierige rij-eigenschappen
van de Fiesta ST het wachten meer dan waard zijn. Deze
rij-eigenschappen zijn het resultaat van enkele aanpassingen aan het
beproefde basischassis van de originele Fiesta en een nieuwe 150 pk
(110 kW) ST-versie van de 2,0-liter Duratec motor die voor het eerst
in de Mondeo is gebruikt.
De nieuwste generatie Fiesta is zo solide als een huis. Het was de
ideale basis voor een sportieve versie," meent Collins. Deze kwaliteit
vormt de basis voor de Fiesta ST en verstevigt de positie van de
Fiesta als onbetwiste leider op het gebied van rijdynamiek.
Fiesta Junior World Rally Car bereidt zich voor op de strijd
Met de officiële wedstrijdhomologatie op 1 maart en een debuut tijdens
de tweede ronde van het Junior World Championship in Griekenland in
juni van dit jaar, zou de nieuwe Fiesta JWRC-rallywagen wel eens de
ideale keuze kunnen worden van toekomstige deelnemers aan het World
Rally Championship.
Met de Ford RallyeConcept Fiesta als inspiratiebron heeft onze
autosportafdeling een veelbelovende 1600-cc rallyauto met
tweewielaandrijving ontwikkeld voor nationale Super
1600-kampioenschappen en de zeven races van de JWRC-reeks, zegt
Capito. We zijn uitermate tevreden over de prestaties die de auto
tijdens de ontwikkeling al heeft laten zien en hebben er het volste
vertrouwen in dat het een waardige opvolger zal zijn van de Ford Puma
JWRC.
Met een ophanging die 60 mm lager is, de 7x7-inch,
Speedline-spaakwielen met 630-mm banden en een nog opvallendere
carrosserieset is de JWRC-rallywagen de ultieme wedstrijdwagen.
De 1,6-liter, lichtmetalen dry-sumpmotor staat garant voor maar liefst
215 pk (158 kW) bij een duizelingwekkend toerental van 8750 rpm. Alcon
gelegeerde remklauwen voor en achter zorgen voor een krachtig
remvermogen en voor de scherpe haarspeldbochten is er een hydraulische
handrem beschikbaar. De bestuurder verlaagt het vermogen door middel
van een limited slip differentieel en schakelt met de schakelflippers
van de Hewland-versnellingsbak razendsnel naar de zesde versnelling.
Ruw terrein vormt geen enkel probleem dankzij de MacPherson-veerpoten
met aanpasbare veerplatforms en een aanpasbare stabilisatorstang aan
de voorkant en een speciaal ontwikkelde, in langsrichting geplaatste
Ford Rallye Sport wieldraagarm aan de achterzijde.
Het ontwikkelingsteam van Ford of Europe is intensief betrokken
geweest bij de ontwikkeling van het Ford RallyeConcept 2002. Deze
betrokkenheid heeft overduidelijk doorgewerkt in de Fiesta JWRC.
Het ontwerp van het luchtinlaatsysteem op de motor van de JWRC is
duidelijk het resultaat van de samenwerking met het Fiesta
ontwikkelingsteam, verklaart Phillip Dunabin, hoofdingenieur van Ford
Rallye Sport. Door het gebruik van uiterst effectieve
ontwikkelingmethoden en de analytische expertise van het Dunton
Technical Centre van Ford konden we een innovatief inlaatsysteem
ontwikkelen met gebruikmaking van een driedimensionale visualisatie
van de luchtstromen, zodat we de efficiëntie en het vermogen van de
JWRC-motor hebben weten te maximaliseren.
AutoRai