AutoRai

23-2-2004

Ford Fiesta ST en Ford Fiesta Junior World Rally Car

In 2002 onthulde Ford het Fiesta RallyeConcept en de reacties daarop hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe, beter presterende Fiesta én een geheel nieuwe Junior World Rally Car (JWRC).

Het ontwikkelingswerk raakte in een stroomversnelling met de vorming van Ford TeamRS in maart 2003. Onder leiding van Capito werden Ford ingenieurs van wedstrijdwagens en sportieve wagens bijeengebracht in één divisie.

Eén jaar na dato kunnen we een voorproefje geven van de nieuwe Fiesta ST en de Fiesta JWRC, die in juni zijn eerste test in wedstrijdverband zal ondergaan in Griekenland, in de tweede ronde van het Junior World Rally Championship.

De nieuwe Ford Fiesta ST, die eind 2004 zal worden geïntroduceerd, biedt een betaalbare mix van prestaties, uitstekende carrosserie- dynamiek en een stoere sportieve styling in een bestuurdersvriendelijk pakket. Ford geeft in Genève een voorproefje van het nieuwe sportieve model.

Het nieuwe model doet in veel opzichten denken aan de oorspronkelijke Fiesta XR2 uit 1981: een auto met een zeer sportieve uitstraling, maar met comfortabele rij-eigenschappen.

De pittige nieuwe Fiesta ST is uitgerust met een krachtige 150-pk (110 kW), 2,0-liter Duratec ST-motor en heeft een enigszins aangepast chassis. Het resultaat zal de liefhebber van compacte auto's ongetwijfeld bevallen.

De nieuwe Fiesta ST bezorgt Ford weer een uitstekende positie op de markt voor kleinere, sportieve auto's die buitengewoon goede rij-eigenschappen bieden en financieel bereikbaar zijn voor de vaak jongere liefhebbers, aldus Kuzak. Het is het ideale allround product: sportief, veilig en betrouwbaar! Daar staat de Fiesta om bekend en deze reputatie zal met de nieuwe Fiesta ST alleen maar worden versterkt."

De Fiesta ST wordt als eerste van de Ford Sports Technologies-modellen voorzien van de nieuwe, nummerloze ST-aanduiding. Het algemene merkprofiel, bestaande uit een centrale rode streep, is geïnspireerd op de klassieke Ford RS-racestrepen en zal van nu af aan worden gebruikt voor alle nieuwe ST-modellen. Toekomstige Ford RS-modellen zullen herkenbaar blijven aan de kenmerkende blauwe streep, en de naamgeving van de huidige modellen Focus ST170 en Mondeo ST220 zal niet worden gewijzigd.

De Ford ST-modellen worden gekenmerkt door betaalbaarheid, bruikbaar vermogen, individuele stijl en fantastische rij-eigenschappen, voegt Capito daaraan toe. En voor wie meer wil, zijn er altijd de flitsende RS-modellen, auto's die volgens ons deze aanduiding echt waard zijn.

Het aantrekkelijke ontwerp met zijn opvallend brede grille, laag geplaatste bumpers, discrete skirts en zelfverzekerde uitstraling maken duidelijk dat u van de Fiesta ST behoorlijk veel kunt verwachten.

De nieuwe Fiesta ST die in Genève voor het eerst wordt getoond in het nieuwe, heldere Ford ST-rood, neemt binnen de Fiesta-reeks een duidelijke positie in. Het unieke ontwerp omvat nieuwe voor- en achterbumpers, nieuwe sierlijsten aan de zijkant bij de treeplank en portiergrepen, antischuurstrips en buitenspiegelbehuizing in carrosseriekleur. De stoere 17-inch lichtmetalen wielen met 11 spaken en kwaliteitsbanden met een laag aspect ratio vormen een goede indicatie van het uitstekende rijgedrag van dit model.

Ook bij het ontwerpen van de ergonomische cabine van de Fiesta is het ST-concept toegepast. Unieke voorstoelen uitgevoerd in zwart leer met stoffen middengedeelten in opvallend rood en voorzien van het opvallende ST-logo zorgen voor een comfortabele zitplek voor bestuurder en passagier, ook tijdens pittige ritjes. Het stevige, met leer beklede stuurwiel heeft een glanzende stuurspaak en met de metalen pedalen kunt u krachtig remmen en nauwkeurig gas geven. Verchroomde elementen op de handrem en portiergrepen dragen eveneens bij tot de bijzondere uitstraling van het interieur. De unieke, ergonomische versnellingshendel van de Fiesta ST ligt prettig in de hand en bewijst eens te meer dat voor Ford de rijkwaliteit centraal staat bij het positioneren van de belangrijkste bedieningselementen.

We hebben besloten om de bekende kwaliteiten en de pluspunten van het interieur van de Fiesta intact te laten en het onderscheid met de andere modellen alleen te laten bestaan uit elementen die specifiek zijn voor de ST, verklaart Ehab Kaoud, Ford Small Car Chief Designer. Dit zijn de details die een liefhebber verwacht aan te treffen in een sportieve auto, de "pareltjes" die u op elegante wijze laten weten dat u zich in een bijzondere omgeving bevindt.

Meer technische details volgen
Ford zegt op dit moment alleen toe dat een verbetering van twee seconden zal worden bereikt in de acceleratie van nul naar 90 kilometer per uur ten opzichte van het standaard 1,6-liter, 100 pk (74 kW) Fiesta-model. Alle andere details zullen pas bekend worden gemaakt tegen de tijd dat de Fiesta ST eind 2004 wordt geïntroduceerd.

Maar projectleider Nick Collins van Ford TeamRS en Mark Stanton, hoofdingenieur van het team dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van compacte auto's, verzekeren dat de plezierige rij-eigenschappen van de Fiesta ST het wachten meer dan waard zijn. Deze rij-eigenschappen zijn het resultaat van enkele aanpassingen aan het beproefde basischassis van de originele Fiesta en een nieuwe 150 pk (110 kW) ST-versie van de 2,0-liter Duratec motor die voor het eerst in de Mondeo is gebruikt.

De nieuwste generatie Fiesta is zo solide als een huis. Het was de ideale basis voor een sportieve versie," meent Collins. Deze kwaliteit vormt de basis voor de Fiesta ST en verstevigt de positie van de Fiesta als onbetwiste leider op het gebied van rijdynamiek.

Fiesta Junior World Rally Car bereidt zich voor op de strijd Met de officiële wedstrijdhomologatie op 1 maart en een debuut tijdens de tweede ronde van het Junior World Championship in Griekenland in juni van dit jaar, zou de nieuwe Fiesta JWRC-rallywagen wel eens de ideale keuze kunnen worden van toekomstige deelnemers aan het World Rally Championship.

Met de Ford RallyeConcept Fiesta als inspiratiebron heeft onze autosportafdeling een veelbelovende 1600-cc rallyauto met tweewielaandrijving ontwikkeld voor nationale Super 1600-kampioenschappen en de zeven races van de JWRC-reeks, zegt Capito. We zijn uitermate tevreden over de prestaties die de auto tijdens de ontwikkeling al heeft laten zien en hebben er het volste vertrouwen in dat het een waardige opvolger zal zijn van de Ford Puma JWRC.

Met een ophanging die 60 mm lager is, de 7x7-inch, Speedline-spaakwielen met 630-mm banden en een nog opvallendere carrosserieset is de JWRC-rallywagen de ultieme wedstrijdwagen.

De 1,6-liter, lichtmetalen dry-sumpmotor staat garant voor maar liefst 215 pk (158 kW) bij een duizelingwekkend toerental van 8750 rpm. Alcon gelegeerde remklauwen voor en achter zorgen voor een krachtig remvermogen en voor de scherpe haarspeldbochten is er een hydraulische handrem beschikbaar. De bestuurder verlaagt het vermogen door middel van een limited slip differentieel en schakelt met de schakelflippers van de Hewland-versnellingsbak razendsnel naar de zesde versnelling.

Ruw terrein vormt geen enkel probleem dankzij de MacPherson-veerpoten met aanpasbare veerplatforms en een aanpasbare stabilisatorstang aan de voorkant en een speciaal ontwikkelde, in langsrichting geplaatste Ford Rallye Sport wieldraagarm aan de achterzijde.

Het ontwikkelingsteam van Ford of Europe is intensief betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Ford RallyeConcept 2002. Deze betrokkenheid heeft overduidelijk doorgewerkt in de Fiesta JWRC.

Het ontwerp van het luchtinlaatsysteem op de motor van de JWRC is duidelijk het resultaat van de samenwerking met het Fiesta ontwikkelingsteam, verklaart Phillip Dunabin, hoofdingenieur van Ford Rallye Sport. Door het gebruik van uiterst effectieve ontwikkelingmethoden en de analytische expertise van het Dunton Technical Centre van Ford konden we een innovatief inlaatsysteem ontwikkelen met gebruikmaking van een driedimensionale visualisatie van de luchtstromen, zodat we de efficiëntie en het vermogen van de JWRC-motor hebben weten te maximaliseren.