Programma Elektronische Provincies
Bijeenkomst landelijke projectleiders e-dienstverlening (18 februari
2004) laatste wijziging: 23 februari 2004
Deze tweede bijeenkomst van de landelijke projectleiders
e-dienstverlening was erg succesvol. Alle provincies waren
vertegenwoordigd (met uitzondering van Drenthe, die vanwege ziekte
moest afbellen). Een belangrijk doel was om alle beschikbare
informatie te delen en afspraken te maken over de marsroute. Dat is
zeker gelukt. De reacties waren erg positief. De ochtend was gewijd
aan de provinciale producten catalogus; de middag aan elektronische
formulieren en het maken van afspraken.
Aanwezig waren: Henk Matser (Friesland), Ellie Schetters (Gelderland),
Reinout Schoonbeek en Jan Barkhof (Groningen), Hans v.d.Berg
(Limburg), Jacob Ubbels (Noord Brabant), Guido van Leeuwen (Noord
Holland), Josien van Dommelen (Utrecht), Piet Sperling (Zeeland),
Jelle van Nieuwenborg (Zuid Holland), Jan Willem Jorritsma
(Overijssel), John Smal (Overijssel), Ferdinand Harmsen (ICTU-Advies),
Bert Campfens (ICTU e-provincies), Adrie Spruit (ZH en e-[rovincies) ,
Jan Schijf (Flevoland)
De provincie Utrecht verleende de gastvrijheid en stelde de
faciliteiten beschikbaar.
Stappenplan implementatie
Bert Campfens (projectleider e-dienstverlening van e-provincies)
lichtte aan de hand van een stappenplan toe in welke acht stappen de
implementatie van de provinciale producten catalogus opgedeeld kan
worden. Hij geeft aan wat op dit moment beschikbaar is in de catalogus
en welke documenten, die nuttig zijn voor projectleiders voorhanden
zijn. Ook gaat hij in op de ondersteuning, die in een raamcontract met
E-Grant is afgesproken en wat de facultatieve extra mogelijkheden per
provincie zijn. Omdat niet alle documentatie zich leent voor
publicatie op www.e-provincies.nl ontvangen alle projectleiders een
Cd-rom met beschikbare documentatie. Zo gauw e-office beschikbaar is
wordt de documentatie daarop geplaatst en actueel gehouden.
Juist door de discussies die hierdoor ontstonden kwamen de
aandachtspunten bij de implementatie naar voren. Voor meer informatie
zie de presentatie: Stappenplan.
Structuur PPC
Ferdinand Harmsen (ICTU Advies )vertelde in een heldere presentatie de
samenhang met www.overheid.nl, hoe de bestandsopbouw in elkaar steekt
en wat de consequenties van de samenhang tussen de overheids- en de
provinciale producten catalogus zijn. Voor de presentatie klik hier.
Praktijk met PPC
Jan-Willem Jorritsma (werkzaam bij de eenheid Zorg en Cultuur)
presenteerde de pilot van de producten catalogus bij de provincie
Overijjssel.
Zowel de voorkant (het loket) als de achterkant (het vullen van de
producten in de backoffice) werd in de productie omgeving van getoond.
Dit was erg verhelderend. De aanwezigen wilden graag weten hoe de
implementatie nu echt gegaan was en waar je tegen aanloopt. Voor de
presentatie klik hier. Daarna kon iedereen zelf aan de gang op een
testomgeving onder het genot van een broodje.
Terugkoppeling nulmeting
Bij de vorige bijeenkomst op 21 januari was een vragenformulier
meegegeven aan de projectleiders. Tien van de twaalf provincies hebben
het ingevulde formulier ingeleverd. Bert Campfens geeft de
terugkoppeling. De provincies Groningen, Noord Brabant, Overijssel en
Utrecht gaan direct van start (1e batch); met de overige provincies
wordt overlegd in welke maand de start plaatsvindt. Friesland doet
vooralsnog niet mee. Voor de presentatie klik hier. Voor de complete
resultaten van de nulmeting zie nulmeting twaalf.
e-formulieren
John Smal geeft in een indrukwekkende presentatie aan wat de noodzaak
is om als provincies gezamenlijk formulieren bouwstenen te gaan
ontwikkelen. Een belangrijke aanleiding is de mogelijkheid van het
verkrijgen van subsidie. John dwingt ons met zijn presentatie het
belang van nieuwe standaarden in te zien. De keuze tussen Microsoft,
Adobe en Open standaard(X-forms) is aan de orde. De open standaard
lijkt voor de hand te liggen. Voor de aanwezigen is het onderwerp best
ingewikkeld. Voor de presentatie klik hier. Afgesproken is dat John
Smal de kernvragen op papier zet binnen 2 weken. Vervolgens zullen de
projectleiders en de Bilthoven bendeleden deze vragen voorleggen aan
hun achterban (in ieder geval het BOAG-lid, het IOG-lid, I&A en
Webmaster). Daarna spreken we af hoe verder te gaan.
Samen verder
De volgende onderwerpen worden nog besproken:
Eerste badge provincies
Afgesproken wordt dat na bestudering van de documentatie aan Bert
Campfens wordt doorgegeven wanneer de startbespreking met E-grant
plaatsvindt. Voor Brabant is dat al op 19 februari; voor Groningen en
Utrecht zal het begin maart worden.
Presentatie bij andere provincies
Er is nu voldoende materiaal beschikbaar om op locatie een
presentatie of demonstratie te verzorgen. Dit gebeurt samen met de
projectleider van de provincie. Een goede voorbereiding is nodig. Over
noodzaak en tijdstip wordt op korte termijn overlegd.
Overlegstructuur
Afgeproken wordt alleen bij elkaar te komen als er iets te overleggen
is. Als de drie overige provincies aangesloten zijn en bezig zijn met
de implementatie is er zon moment. Over circa 2 maanden: eind april
2004. Daarnaast blijven dicht bij elkaar middels mail en telefoon.
Rapportage
Maandelijks maakt e-provincies een voortgangsrapportage. Om hierin
ook de voortgang van de lokale projecten e-dienstverlening mee te
nemen vraagt Bert Campfens alle projectleider maandelijks informatie
te sturen.
Sluiting
Na een korte evaluatie en rondvraag wordt de bijeenkomst om ongeveer
half vier gesloten.