Programma Elektronische Provincies


Bijeenkomst landelijke projectleiders e-dienstverlening (18 februari 2004) laatste wijziging: 23 februari 2004

Deze tweede bijeenkomst van de landelijke projectleiders e-dienstverlening was erg succesvol. Alle provincies waren vertegenwoordigd (met uitzondering van Drenthe, die vanwege ziekte moest afbellen). Een belangrijk doel was om alle beschikbare informatie te delen en afspraken te maken over de marsroute. Dat is zeker gelukt. De reacties waren erg positief. De ochtend was gewijd aan de provinciale producten catalogus; de middag aan elektronische formulieren en het maken van afspraken.

Aanwezig waren: Henk Matser (Friesland), Ellie Schetters (Gelderland), Reinout Schoonbeek en Jan Barkhof (Groningen), Hans v.d.Berg (Limburg), Jacob Ubbels (Noord Brabant), Guido van Leeuwen (Noord Holland), Josien van Dommelen (Utrecht), Piet Sperling (Zeeland), Jelle van Nieuwenborg (Zuid Holland), Jan Willem Jorritsma (Overijssel), John Smal (Overijssel), Ferdinand Harmsen (ICTU-Advies), Bert Campfens (ICTU e-provincies), Adrie Spruit (ZH en e-[rovincies) , Jan Schijf (Flevoland)

De provincie Utrecht verleende de gastvrijheid en stelde de faciliteiten beschikbaar.

Stappenplan implementatie
Bert Campfens (projectleider e-dienstverlening van e-provincies) lichtte aan de hand van een stappenplan toe in welke acht stappen de implementatie van de provinciale producten catalogus opgedeeld kan worden. Hij geeft aan wat op dit moment beschikbaar is in de catalogus en welke documenten, die nuttig zijn voor projectleiders voorhanden zijn. Ook gaat hij in op de ondersteuning, die in een raamcontract met E-Grant is afgesproken en wat de facultatieve extra mogelijkheden per provincie zijn. Omdat niet alle documentatie zich leent voor publicatie op www.e-provincies.nl ontvangen alle projectleiders een Cd-rom met beschikbare documentatie. Zo gauw e-office beschikbaar is wordt de documentatie daarop geplaatst en actueel gehouden. Juist door de discussies die hierdoor ontstonden kwamen de aandachtspunten bij de implementatie naar voren. Voor meer informatie zie de presentatie: Stappenplan.

Structuur PPC
Ferdinand Harmsen (ICTU Advies )vertelde in een heldere presentatie de samenhang met www.overheid.nl, hoe de bestandsopbouw in elkaar steekt en wat de consequenties van de samenhang tussen de overheids- en de provinciale producten catalogus zijn. Voor de presentatie klik hier.

Praktijk met PPC
Jan-Willem Jorritsma (werkzaam bij de eenheid Zorg en Cultuur) presenteerde de pilot van de producten catalogus bij de provincie Overijjssel.
Zowel de voorkant (het loket) als de achterkant (het vullen van de producten in de backoffice) werd in de productie omgeving van getoond. Dit was erg verhelderend. De aanwezigen wilden graag weten hoe de implementatie nu echt gegaan was en waar je tegen aanloopt. Voor de presentatie klik hier. Daarna kon iedereen zelf aan de gang op een testomgeving onder het genot van een broodje.

Terugkoppeling nulmeting
Bij de vorige bijeenkomst op 21 januari was een vragenformulier meegegeven aan de projectleiders. Tien van de twaalf provincies hebben het ingevulde formulier ingeleverd. Bert Campfens geeft de terugkoppeling. De provincies Groningen, Noord Brabant, Overijssel en Utrecht gaan direct van start (1e batch); met de overige provincies wordt overlegd in welke maand de start plaatsvindt. Friesland doet vooralsnog niet mee. Voor de presentatie klik hier. Voor de complete resultaten van de nulmeting zie nulmeting twaalf.

e-formulieren
John Smal geeft in een indrukwekkende presentatie aan wat de noodzaak is om als provincies gezamenlijk formulieren bouwstenen te gaan ontwikkelen. Een belangrijke aanleiding is de mogelijkheid van het verkrijgen van subsidie. John dwingt ons met zijn presentatie het belang van nieuwe standaarden in te zien. De keuze tussen Microsoft, Adobe en Open standaard(X-forms) is aan de orde. De open standaard lijkt voor de hand te liggen. Voor de aanwezigen is het onderwerp best ingewikkeld. Voor de presentatie klik hier. Afgesproken is dat John Smal de kernvragen op papier zet binnen 2 weken. Vervolgens zullen de projectleiders en de Bilthoven bendeleden deze vragen voorleggen aan hun achterban (in ieder geval het BOAG-lid, het IOG-lid, I&A en Webmaster). Daarna spreken we af hoe verder te gaan.

Samen verder
De volgende onderwerpen worden nog besproken:
Eerste badge provincies
Afgesproken wordt dat na bestudering van de documentatie aan Bert Campfens wordt doorgegeven wanneer de startbespreking met E-grant plaatsvindt. Voor Brabant is dat al op 19 februari; voor Groningen en Utrecht zal het begin maart worden.
Presentatie bij andere provincies
Er is nu voldoende materiaal beschikbaar om op locatie een presentatie of demonstratie te verzorgen. Dit gebeurt samen met de projectleider van de provincie. Een goede voorbereiding is nodig. Over noodzaak en tijdstip wordt op korte termijn overlegd. Overlegstructuur
Afgeproken wordt alleen bij elkaar te komen als er iets te overleggen is. Als de drie overige provincies aangesloten zijn en bezig zijn met de implementatie is er zon moment. Over circa 2 maanden: eind april 2004. Daarnaast blijven dicht bij elkaar middels mail en telefoon. Rapportage
Maandelijks maakt e-provincies een voortgangsrapportage. Om hierin ook de voortgang van de lokale projecten e-dienstverlening mee te nemen vraagt Bert Campfens alle projectleider maandelijks informatie te sturen.

Sluiting
Na een korte evaluatie en rondvraag wordt de bijeenkomst om ongeveer half vier gesloten.