Ingezonden persbericht
Wereldwijd CEO onderzoek IBM: 'Multinationals hebben economisch keerpunt
bereikt'
Merendeel organisaties niet in staat snel in te spelen op veranderende
marktontwikkelingen
Amsterdam 23 februari 2004 - Wereldwijd zijn bestuursvoorzitters van grote
multinationals bezig om hun bedrijven klaar te maken voor hernieuwde groei.
Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 456 bestuursvoorzitters van
multinationals: het 'CEO-survey' van IBM Business Consulting Services. Na
een aantal jaren van vooral terugdringen van kosten geeft het merendeel van
de ondervraagde bestuursvoorzitters aan dat ze een duidelijk economisch
keerpunt hebben bereikt; voor vier van de vijf CEO's krijgt omzetgroei weer
duidelijk de topprioriteit. Opvallend hierbij is dat CEO's wel aangeven dat
het kostenbewust opereren een belangrijk aandachtspunt zal blijven in de
komende jaren. Deze combinatie van omzetgroei en kostenbewustzijn wordt
door CEO's gezien als een lastig te managen dilemma, maar essentieel voor
het overleven in deze competitieve wereld.
Tweederde van de CEO's verwacht dat hun toekomstige omzetgroei met name uit
nieuwe en onderscheidende producten en diensten zal komen. Azië en China in
het bijzonder worden als belangrijke toekomstige groeimarkten genoemd.
Eén wereldwijde trend valt duidelijk op: ondervraagde bestuursvoorzitters
zoeken allemaal naar mogelijkheden om hun onderneming sneller in te laten
spelen op de grillige ontwikkelingen in hun markten. Ruim 80 procent van de
CEO's die deelnamen aan het onderzoek, geeft aan dat marktwerking en
toenemende concurrentie de komende jaren een sterkere invloed zullen hebben
op hun onderneming dan politieke en sociale gebeurtenissen.
De meeste CEO's vinden echter dat hun organisaties onvoldoende snel en
adequaat kunnen reageren op deze veranderende marktomstandigheden. Zo vindt
slechts 13 procent van de ondervraagde bestuursvoorzitters dat hun
organisatie in staat is snel in te spelen op nieuwe marktontwikkelingen.
Een belangrijk thema hierbij is dat CEOs vinden dat hun organisaties beter
naar klanten moeten leren luisteren: echt luisteren naar wat klanten
belangrijk vinden en hier effectief en snel op reageren, liefst in een
'realtime mode'. Ook vinden ze dat de mogelijkheden van IT en
technologische innovaties nog onvoldoende worden gebruikt om goede markt-
en klantinformatie te vergaren en te kunnen gebruiken.
Opvallend is verder dat CEO's vooral op korte tot middellange termijn hun
prioriteiten hebben gesteld: meer dan de helft van de CEO's verwacht dat ze
hun organisatie binnen twee jaar sneller en klantgerichter hebben gemaakt
en meer dan 90 % verwacht dat dit binnen vijf jaar is bereikt.
Het doel van IBM is om meer inzicht te geven in de strategische issues van
CEO's van grote multinationals. Hiervoor zijn 456 CEO's persoonlijk
geïnterviewd. De CEO's uit EMEA, Asia Pacific, Japan en Amerika die hebben
deelgenomen aan het onderzoek, staan aan het hoofd van toonaangevende
organisaties in de financiële dienstverlening, industriële sector,
distributie, communicatie- en publieke sector. Er is gekeken naar externe
factoren die direct invloed op het beleid van de CEO hebben, de snelheid
waarmee ze nu en in de komende drie jaar willen c.q. kunnen reageren op
deze invloeden en de snelheid waarmee de organisatie waaraan de CEO leiding
geeft in staat is veranderingen effectief door te voeren.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
IBM - Tineke Mertens
Tel. 06 - 200 150 92
tineke.mertens@nl.ibm.com