23-02-2004
Overeenstemming tussen ANVR/VLZ en IATA over plan voor vermindering van
papierstroom tussen agenten en airlines
IATA IDFS Nederland en de Vereniging van ANVR Luchtvaartagenten en
Zakenreisbureaus hebben een raamovereenkomst gesloten over de
toepassing van BSPlink Enhanced in de communicatie tussen agenten en
airlines.
Via BSPlink Enhanced kunnen wijzigingen op tickets (ADMs/ACMs) en
terugbetaling van tickets (refunds) elektronisch worden uitgevoerd,
waarbij de huidige omvangrijke papierstroom tussen reisagenten en
airlines definitief tot het verleden zal behoren.
Voor de invoering van dit nieuwe systeem is het uiteraard van belang
dat zowel reisagenten als airlines te gelijkertijd overstappen. De
ANVR VLZ en IATA IDFS hebben afgesproken om de leden agenten en
airlines te stimuleren om uiterlijk per 1 april a.s. over te stappen
op het nieuwe systeem. Home carrier KLM heeft inmiddels besloten per 1
maart over te gaan op dit systeem. Tot 1 april kunnen agenten zowel de
nieuwe als de huidige procedure hanteren.
In de werkwijze via BSPlink Enhanced wordt de papierstroom tussen
agenten en airlines belangrijk verminderd. Zo zal de Refund
Calculation Sticker verdwijnen en zullen Refunds ingediend blijven
worden via de CRS systemen. Indien deze procedure niet gevolgd kan
worden, zullen agenten Refund Applications via BSPlink Enhanced kunnen
indienen. Het huidige Refund Application formulier wordt per 1 april
afgeschaft.
Ook bij de verwerking van ADMs en/of ACM´s zullen geen fysieke
documenten meer worden gebruikt. Indien de agent de correctie niet
accepteert, kan hij tevens elektronisch die ADM betwisten.
Airlines en agenten hebben het gebruik van de ACA (Agency Credit
Application) inmiddels afgeschaft.
Met de overeengekomen overgang per 1 april 2004 is Nederland het
eerste land in Europa waar BSPlink branchebreed wordt ingevoerd.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen