Gemeente Gouda
datum: 22 februari 2004
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: J. Stout-van Rijn
telefoon: 0182-588497
herinnering voor verlenging rijbewijs
nieuwe service van Publiekszaken
Deze week maken 200 inwoners van Gouda kennis met een nieuwe service
van Publiekszaken. Zij ontvangen een brief waarin ze worden gewezen op
hun (bijna) verlopen rijbewijs. Verspreid over het jaar 2004 krijgen
2700 mensen deze herinnering thuis gestuurd. Deze service gebeurt al
voor reisdocumenten en wordt nu uitgebreid met rijbewijzen.
Niet alle historische gegevens zijn bij de gemeente bekend. Alle
gegevens worden bij de Rijkdienst voor het Wegverkeer geregistreerd en
de wijze van registreren in het verleden leidt er nu toe dat niet alle
gegevens van de Goudse burgers zijn ontvangen. Iemand die voorheen in
een andere woonplaats het rijbewijs heeft aangevraagd of verlengd,
loopt het risico geen brief te krijgen. Publiekszaken raadt daarom
alle inwoners van Gouda aan hun rijbewijs te controleren op de
geldigheidsdatum.
Het verlengen van rijbewijzen kan bij Publiekszaken, Klein Amerika 20.
De openingstijden zijn maandag van 13.00 tot 17.00 uur, dinsdag t/m
vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur en donderdagavond van 17.00 tot 20.00
uur. Als er geen spoed is om het rijbewijs te verlengen, kan de
maandagmiddag beter worden vermeden in verband met drukte.
wordt het rijbewijs niet meer gebruikt?
Wanneer geen gebruik wordt gemaakt van het rijbewijs is het niet
verplicht deze te vernieuwen. Het rijbewijs kan worden vernieuwd op
het moment dat iemand besluit weer te gaan rijden. Ook als het
rijbewijs al langere tijd verlopen is kan deze alsnog worden
vernieuwd, als de afgiftedatum maar na 1 juli 1985 ligt.
geen brief ontvangen?
Degene van wie het rijbewijs is verlopen, maar die geen brief heeft
ontvangen, wordt aangeraden eerst telefonisch contact op te nemen met
Publiekszaken. Er wordt dan een overzicht van de benodigde documenten,
fotos en kosten toegestuurd, zodat de aanvraag voor verlenging in één
keer afgehandeld kan worden.
betere dienstverlening
Deze nieuwe dienstverlening maakt deel uit van het zogeheten
speerpuntenbeleid van de gemeente. Belangrijke kenmerken daarvan zijn:
meer vraaggericht werken op basis van wat de klant wenst,
professioneel omgaan met de klant, en om dit allemaal mogelijk te
maken: meer samenwerking binnen en buiten Publiekszaken. Het
uiteindelijke effect is dat de klant nog beter wordt geholpen.
--- einde bericht ---
Footer