Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Havenbedrijf Rotterdam en Prorail gaan exploitatie Betuweroute uitwerken

Op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaan het Havenbedrijf Rotterdam en railbeheerder Prorail het komend halfjaar een business case opstellen voor een kostendekkende exploitatie van de Betuweroute. Afhankelijk van deze resultaten zal het Rijk bekijken hoe de exploitatie gaat plaatsvinden. Zo moet duidelijk worden of invulling kan worden gegeven aan de motie uit de Tweede Kamer van februari vorig jaar die oproept om afspraken te maken met het bedrijfsleven over een kostendekkende exploitatie van de Betuweroute.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de kosten voor beheer, onderhoud en instandhouding gedetailleerd laten onderzoeken door een onafhankelijk bureau. De verwachting is dat de kosten na de openstelling in 2007 tussen de 20 en 23 miljoen euro per jaar zijn. In de loop van de jaren stijgt dit naar een bedrag tussen de 22 en 27 miljoen euro per jaar. De reservering voor groot onderhoud bedraagt gemiddeld 7 tot 11 miljoen euro per jaar, afhankelijk van het gebruik van de Betuweroute.

Er zijn verschillende scenarios gemaakt voor de mogelijke opbrengsten. Daaruit blijkt dat een groot deel van de kosten voor beheer en onderhoud gedekt kunnen worden uit de opbrengsten, uitgaande van een variabele vergoeding voor het gebruik van de Betuweroute.