Havenbedrijf Rotterdam en Prorail gaan exploitatie Betuweroute
uitwerken
Op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaan het
Havenbedrijf Rotterdam en railbeheerder Prorail het komend halfjaar
een business case opstellen voor een kostendekkende exploitatie van de
Betuweroute. Afhankelijk van deze resultaten zal het Rijk bekijken hoe
de exploitatie gaat plaatsvinden. Zo moet duidelijk worden of
invulling kan worden gegeven aan de motie uit de Tweede Kamer van
februari vorig jaar die oproept om afspraken te maken met het
bedrijfsleven over een kostendekkende exploitatie van de Betuweroute.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de kosten voor beheer,
onderhoud en instandhouding gedetailleerd laten onderzoeken door een
onafhankelijk bureau. De verwachting is dat de kosten na de
openstelling in 2007 tussen de 20 en 23 miljoen euro per jaar zijn. In
de loop van de jaren stijgt dit naar een bedrag tussen de 22 en 27
miljoen euro per jaar. De reservering voor groot onderhoud bedraagt
gemiddeld 7 tot 11 miljoen euro per jaar, afhankelijk van het gebruik
van de Betuweroute.
Er zijn verschillende scenarios gemaakt voor de mogelijke opbrengsten.
Daaruit blijkt dat een groot deel van de kosten voor beheer en
onderhoud gedekt kunnen worden uit de opbrengsten, uitgaande van een
variabele vergoeding voor het gebruik van de Betuweroute.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat