Lijst Pim Fortuyn
Indrukken van het symposium ter gelegenheid van de officiële opening
van de "Prof.Dr. W.S.P Fortuynstichting", het Wetenschappelijk Bureau
van de Lijst Pim Fortuyn, dd 21-2-2004 te Rotterdam.
NB. Dit verslag is slechts een samenvatting, zodat diegene die
gisteren niet aanwezig konden zijn, toch een indruk van de dag
krijgen. De integrale teksten zullen binnenkort verschijnen.
In het altijd sfeervolle Kriterion theater vond vandaag de officiële
startbijeenkomst plaats van het nieuw opgerichte wetenschappelijk
bureau van de Lijst Pim Fortuyn met als titel: "Normen en Waarden in
een Verweesde Samenleving."
Dagvoorzitter was voor de gelegenheid Mw. Laetitia Simonis; zij
refereerde aan het artikel in het Algemeen Dagblad van gisteren
waarin Bert Snel ten onrechte als "geen Fortuynaanhanger" werd
genoemd maar daarmee wel een heleboel gratis publiciteit had
gekregen.
De dag had een aantal typische LPF kenmerken; te laat beginnen, een
zeer gemêleerd gezelschap in de zaal en een enthousiaste discussie.
De voordrachten van de diverse sprekers waren van een hoog niveau,
vanuit diverse invalshoeken maar met als rode draad de erfenis van
Pim Fortuyn.
De openingstoespraak werd gehouden door mr J.P.H. Donner, minister
van Justitie.
Een aantal punten:
- De Nederlandse samenleving is multicultureel.
- Een ieder dient elkaar waarden te respecteren.
- Apart van elkaar leven is niet goed, een zandbak zit weliswaar vol
met zand maar heeft geen samenhang.
- Een graspol bestaat uit meerdere componenten, maar heeft meer
onderling samenhang, aldus Donner.
Volgens minister Donner zijn de religieuze normen en waarden en de
godsdienstvrijheid, altijd de dijken geweest, die onze cultuur
beschermd hebben.
Daarom stelde hij ook - zich daarmee lijnrecht tegenover Pim Fortuyn
opstellend - dat het grondwetsartikel op de vrijheid van godsdienst
het primaat heeft (belangrijker is) dan de vrijheid van
meningsuiting.
Vele liberale aanwezigen schoot dat volkomen in het verkeerde
keelgat, daar Donner, als CDA minister, daarmee immers min of meer
beweerde dat de ideologie van het CDA superieur is het en het primaat
heeft boven de liberale denkbeelden van partijen als LPF, VVD en D66.
Hij bouwde zijn stelling uit met een pleidooi voor tolerantie jegens
de Islam.
Donner stelde, dat het definiëren van normen en waarden niet alleen
mag dienen tot vrijheid VAN ongewenste invloeden, maar ook tot
vrijheid OM te zijn wie je wilt zijn in Nederland.
Daarbij bediende hij zich omzichtig van de term godsdienst, zonder
zich vast te willen leggen op verschillen tussen Christendom,
Jodendom en Islam.
De kernwaarden van de moderniteit zijn kenmerkend voor onze
identiteit
Mat Herben was de volgende spreker. Hij verheugde zich erop, dat nog
geen twee jaar na de dood van Pim Fortuyn er zoveel hooggeachte
sprekers aanwezig waren om recht te doen aan de wetenschappelijke
onderbouwing van het gedachtegoed van Pim Fortuyn. Het boek "de
Verweesde Samenleving" mag als standaardwerk worden gezien als het
gaat om de beschrijving van onze kern normen en waarden in deze tijd,
waarin de politieke denkbeelden en ideologieën uit de 19e eeuw
(socialisme, liberalisme enz) achterhaald zijn en zelfs "God en
Oranje" Nederlanders niet meer kan binden.
Bij de foto: Mat was op dreef en erg trots dat Pim Fortuyn eindelijk
wetenschappelijke erkenning heeft gekregen
Pim Fortuyn en Frits Bolkestein als critici van de islam
Paul Cliteur.
Een onderhoudende voordracht met als thema dat Fortuyn de Islam een
achterlijke cultuur noemde omdat de ontwikkeling van de Islam is
gestagneerd . Tot aan de 12 eeuw werd de islamitische cultuur gevoed
door wetenschappers en filosofen en was toen superieur aan de
Christelijke cultuur.
Door de Verlichting, het wetenschappelijk denken en de secularisatie
heeft de Christelijke cultuur een "loutering" doorgemaakt. De Islam
heeft zich in toenemende mate afgesloten voor de wetenschap, zodat
zij niet de moderniteit heeft doorgemaakt.
Moslims zijn zelf de grootste slachtoffers van hun geloof; hij pleit
dan ook voor hun bevrijding. Cliteur noemde Pim de wandelende
volksuniversiteit.
Betekenis en vruchten van de Fortuynrevolte
Prof. Dr. S.W. Couwenberg, hoogleraar staats- en bestuursrecht en
[Imagtevens voorzitter van Civis Mundi (www.civismundi.com) had een stevig
en helder betoog.
Nadat de oude politiek de LPF kundig op een zijspoor heeftgezet maakt
zij nu dankbaar gebruik van de ideeën van Pim Fortuyn.
De nieuwe politiek brak met de schijnwereld van de oude politieke
partijdemocratie. Zoals Fortuyn zelf aangaf moeten wij van een
partijdemocratie naar een kiezersdemocratie.
De Fortuynrevolte heeft er ook voor gezorgd dat het linkse taboe op
de vrijheid van meningsuiting is doorbroken en dat er een einde is
gekomen aan het ""weg-met-ons" denken.
Hoe Pim Fortuyn het "misverstand" opvoeding rechtzette
Prof. Dr. Bert Snel
Bert Snel had het over zijn belangstelling voor de opvoeding van
kinderen. Hij noteerde dat steeds meer, ouders en kinderen machteloos
naar elkaar schreeuwen in het gezin.
Dit kwam volgens Snel, doordat de gezagsstructuur binnen het gezin
tijdens de 60-er jaren ondergraven was, en de zgh.
"onderhandelopvoeding" ontstond.
Daarbij werden meer en meer de kinderen, in plaats van de ouders, de
bepalende factor binnen de opvoeding en de dagelijkse gang van zaken
in de gezinnen.
Dat leidde ertoe, dat ouders goedbedoelde instructies geven, maar
machteloos moeten toezien hoe deze door hun kinderen worden
genegeerd.
Vele ouders hebben zich daardoor moedeloos van de opvoeding van hun
kinderen afgewend, aldus Snel.
Hij kristalliseerde uit deze teloorgang van de lange opvoedtraditie
van onze cultuur de stelling, dat niet verwaarlozing van de opvoeding
door de ouders zorgt voor slecht gedrag van kinderen, maar slecht
gedrag van kinderen zorgt voor verwaarlozing van de opvoeding door de
ouders.
Snel pleitte voor monitoring van kindergedrag van zeer jongs af aan,
bijvoorbeeld via consultatiebureaus, alsmede voor het vak "opvoeden"
op middelbaren scholen.
Fortuyn als linkse uitdaging
Prof. Dr. Dick Pels, bekend van het boek "de geest van Pim" laat zich
liever niet meer professor noemen, want hij is hoogleraar-af
(sociologie).
Er zijn volgens hem twee opvattingen gaande:
a. De Nederlandse politiek is terug onder de kaasstolp (het rampjaar
2002 was slechts een rimpeling in de vijver) inclusief de aloude
links/rechts tegenstelling,
b. De Fortuynbeweging is juist een succes want alles is overgenomen.
Voor allebei is iets te zeggen en is dat ook niet de kern van het
identiteitsprobleem van de LPF?
Omdat de partijdemocratie eigenlijk een achterhaald fenomeen is,
ondanks het feit dat de PvdA het graag wil behouden (karteldemocratie
incl. de linkse kerk) noemt Dick Pels "politieke partijen als oude
olifanten die op zoek zijn naar een plek om te sterven."
Republikeinse waarden voor een verweesde samenleving
De laatste spreker was Dr. Bart Jan Spruyt, directeur van de Edmund
Burke stichting (http://www.burkestichting.nl) gaf een historisch
overzicht van het ontstaan van de politieke samenleving. (Rousseau,
van natuurstaat naar politieke samenleving)
Daarnaast gaf hij aan dat de westerse democratie geen antwoord heeft
voor de islamisering en dat de grote verdienste van Pim Fortuyn was
dat hij het probleem benoemde en naar oplossingen zocht.
De toenemende polarisering brengt zeker geen oplossing voor het
integratie probleem, de grote middengroep van de "gewone" moslims
zullen in de dialoog betrokken worden.
Verder had hij er bezwaar tegen om de religie als bron van alle kwaad
te beschouwen en hield een pleidooi om de Christelijke omgangsvormen
terug te brengen in het publieke domein.
Vervolgens kwam de discussie met de zaal op gang.
- Ligt de kern van onze samenleving niet vervat in onze grondwet? En
daarvan afgeleid het strafrecht en het civiele recht?
Probleem is dat de wet niet gehandhaafd kan worden.
- Ligt er niet een oorzaak van het verval van normen en waarden bij
het schenden van het rechtsgevoel van de burger ( 2,9 kg
cocaïnegrens)
- We moeten komen tot een soort van nationale bewustwording, ken je
geschiedenis want we hebben een lange weg afgelegd om tot deze
moderne maatschappij te komen.
(zie ook op dit
forum:http://www.fortuynpolitiek.nl/forum.asp?FORUM_ID=48;
Nederlandse cultuur en geschiedenis)
Bij de foto: Prof. Bert Snel krijgt een schilderij, gemaakt door zijn
vrouw, voor op zijn werkkamer.