Lijst Pim Fortuyn


Indrukken van het symposium ter gelegenheid van de officiële opening van de "Prof.Dr. W.S.P Fortuynstichting", het Wetenschappelijk Bureau van de Lijst Pim Fortuyn, dd 21-2-2004 te Rotterdam.

NB. Dit verslag is slechts een samenvatting, zodat diegene die gisteren niet aanwezig konden zijn, toch een indruk van de dag krijgen. De integrale teksten zullen binnenkort verschijnen.

In het altijd sfeervolle Kriterion theater vond vandaag de officiële startbijeenkomst plaats van het nieuw opgerichte wetenschappelijk bureau van de Lijst Pim Fortuyn met als titel: "Normen en Waarden in een Verweesde Samenleving."

Dagvoorzitter was voor de gelegenheid Mw. Laetitia Simonis; zij refereerde aan het artikel in het Algemeen Dagblad van gisteren waarin Bert Snel ten onrechte als "geen Fortuynaanhanger" werd genoemd maar daarmee wel een heleboel gratis publiciteit had gekregen.
De dag had een aantal typische LPF kenmerken; te laat beginnen, een zeer gemêleerd gezelschap in de zaal en een enthousiaste discussie. De voordrachten van de diverse sprekers waren van een hoog niveau, vanuit diverse invalshoeken maar met als rode draad de erfenis van Pim Fortuyn.

De openingstoespraak werd gehouden door mr J.P.H. Donner, minister van Justitie.
Een aantal punten:


- De Nederlandse samenleving is multicultureel.
- Een ieder dient elkaar waarden te respecteren.
- Apart van elkaar leven is niet goed, een zandbak zit weliswaar vol met zand maar heeft geen samenhang.

- Een graspol bestaat uit meerdere componenten, maar heeft meer onderling samenhang, aldus Donner.

Volgens minister Donner zijn de religieuze normen en waarden en de godsdienstvrijheid, altijd de dijken geweest, die onze cultuur beschermd hebben.
Daarom stelde hij ook - zich daarmee lijnrecht tegenover Pim Fortuyn opstellend - dat het grondwetsartikel op de vrijheid van godsdienst het primaat heeft (belangrijker is) dan de vrijheid van meningsuiting.
Vele liberale aanwezigen schoot dat volkomen in het verkeerde keelgat, daar Donner, als CDA minister, daarmee immers min of meer beweerde dat de ideologie van het CDA superieur is het en het primaat heeft boven de liberale denkbeelden van partijen als LPF, VVD en D66.

Hij bouwde zijn stelling uit met een pleidooi voor tolerantie jegens de Islam.
Donner stelde, dat het definiëren van normen en waarden niet alleen mag dienen tot vrijheid VAN ongewenste invloeden, maar ook tot vrijheid OM te zijn wie je wilt zijn in Nederland. Daarbij bediende hij zich omzichtig van de term godsdienst, zonder zich vast te willen leggen op verschillen tussen Christendom, Jodendom en Islam.

De kernwaarden van de moderniteit zijn kenmerkend voor onze identiteit

Mat Herben was de volgende spreker. Hij verheugde zich erop, dat nog geen twee jaar na de dood van Pim Fortuyn er zoveel hooggeachte sprekers aanwezig waren om recht te doen aan de wetenschappelijke onderbouwing van het gedachtegoed van Pim Fortuyn. Het boek "de Verweesde Samenleving" mag als standaardwerk worden gezien als het gaat om de beschrijving van onze kern normen en waarden in deze tijd, waarin de politieke denkbeelden en ideologieën uit de 19e eeuw (socialisme, liberalisme enz) achterhaald zijn en zelfs "God en Oranje" Nederlanders niet meer kan binden.

Bij de foto: Mat was op dreef en erg trots dat Pim Fortuyn eindelijk wetenschappelijke erkenning heeft gekregen

Pim Fortuyn en Frits Bolkestein als critici van de islam

Paul Cliteur.
Een onderhoudende voordracht met als thema dat Fortuyn de Islam een achterlijke cultuur noemde omdat de ontwikkeling van de Islam is gestagneerd . Tot aan de 12 eeuw werd de islamitische cultuur gevoed door wetenschappers en filosofen en was toen superieur aan de Christelijke cultuur.
Door de Verlichting, het wetenschappelijk denken en de secularisatie heeft de Christelijke cultuur een "loutering" doorgemaakt. De Islam heeft zich in toenemende mate afgesloten voor de wetenschap, zodat zij niet de moderniteit heeft doorgemaakt.
Moslims zijn zelf de grootste slachtoffers van hun geloof; hij pleit dan ook voor hun bevrijding. Cliteur noemde Pim de wandelende volksuniversiteit.

Betekenis en vruchten van de Fortuynrevolte

Prof. Dr. S.W. Couwenberg, hoogleraar staats- en bestuursrecht en [Imagtevens voorzitter van Civis Mundi (www.civismundi.com) had een stevig en helder betoog.
Nadat de oude politiek de LPF kundig op een zijspoor heeftgezet maakt zij nu dankbaar gebruik van de ideeën van Pim Fortuyn. De nieuwe politiek brak met de schijnwereld van de oude politieke partijdemocratie. Zoals Fortuyn zelf aangaf moeten wij van een partijdemocratie naar een kiezersdemocratie. De Fortuynrevolte heeft er ook voor gezorgd dat het linkse taboe op de vrijheid van meningsuiting is doorbroken en dat er een einde is gekomen aan het ""weg-met-ons" denken.

Hoe Pim Fortuyn het "misverstand" opvoeding rechtzette

Prof. Dr. Bert Snel
Bert Snel had het over zijn belangstelling voor de opvoeding van kinderen. Hij noteerde dat steeds meer, ouders en kinderen machteloos naar elkaar schreeuwen in het gezin.
Dit kwam volgens Snel, doordat de gezagsstructuur binnen het gezin tijdens de 60-er jaren ondergraven was, en de zgh. "onderhandelopvoeding" ontstond.

Daarbij werden meer en meer de kinderen, in plaats van de ouders, de bepalende factor binnen de opvoeding en de dagelijkse gang van zaken in de gezinnen.
Dat leidde ertoe, dat ouders goedbedoelde instructies geven, maar machteloos moeten toezien hoe deze door hun kinderen worden genegeerd.

Vele ouders hebben zich daardoor moedeloos van de opvoeding van hun kinderen afgewend, aldus Snel.
Hij kristalliseerde uit deze teloorgang van de lange opvoedtraditie van onze cultuur de stelling, dat niet verwaarlozing van de opvoeding door de ouders zorgt voor slecht gedrag van kinderen, maar slecht gedrag van kinderen zorgt voor verwaarlozing van de opvoeding door de ouders.
Snel pleitte voor monitoring van kindergedrag van zeer jongs af aan, bijvoorbeeld via consultatiebureaus, alsmede voor het vak "opvoeden" op middelbaren scholen.

Fortuyn als linkse uitdaging

Prof. Dr. Dick Pels, bekend van het boek "de geest van Pim" laat zich liever niet meer professor noemen, want hij is hoogleraar-af (sociologie).

Er zijn volgens hem twee opvattingen gaande:

a. De Nederlandse politiek is terug onder de kaasstolp (het rampjaar 2002 was slechts een rimpeling in de vijver) inclusief de aloude links/rechts tegenstelling,
b. De Fortuynbeweging is juist een succes want alles is overgenomen. Voor allebei is iets te zeggen en is dat ook niet de kern van het identiteitsprobleem van de LPF?
Omdat de partijdemocratie eigenlijk een achterhaald fenomeen is, ondanks het feit dat de PvdA het graag wil behouden (karteldemocratie incl. de linkse kerk) noemt Dick Pels "politieke partijen als oude olifanten die op zoek zijn naar een plek om te sterven."

Republikeinse waarden voor een verweesde samenleving

De laatste spreker was Dr. Bart Jan Spruyt, directeur van de Edmund Burke stichting (http://www.burkestichting.nl) gaf een historisch overzicht van het ontstaan van de politieke samenleving. (Rousseau, van natuurstaat naar politieke samenleving)
Daarnaast gaf hij aan dat de westerse democratie geen antwoord heeft voor de islamisering en dat de grote verdienste van Pim Fortuyn was dat hij het probleem benoemde en naar oplossingen zocht. De toenemende polarisering brengt zeker geen oplossing voor het integratie probleem, de grote middengroep van de "gewone" moslims zullen in de dialoog betrokken worden.
Verder had hij er bezwaar tegen om de religie als bron van alle kwaad te beschouwen en hield een pleidooi om de Christelijke omgangsvormen terug te brengen in het publieke domein.

Vervolgens kwam de discussie met de zaal op gang.


- Ligt de kern van onze samenleving niet vervat in onze grondwet? En daarvan afgeleid het strafrecht en het civiele recht? Probleem is dat de wet niet gehandhaafd kan worden.


- Ligt er niet een oorzaak van het verval van normen en waarden bij het schenden van het rechtsgevoel van de burger ( 2,9 kg cocaïnegrens)


- We moeten komen tot een soort van nationale bewustwording, ken je geschiedenis want we hebben een lange weg afgelegd om tot deze moderne maatschappij te komen.
(zie ook op dit
forum:http://www.fortuynpolitiek.nl/forum.asp?FORUM_ID=48; Nederlandse cultuur en geschiedenis)

Bij de foto: Prof. Bert Snel krijgt een schilderij, gemaakt door zijn vrouw, voor op zijn werkkamer.