Geboren!
Op 18 februari 2004 is geboren: Cleo Erschen, dochter van G. Erschen
en S.J.M. Rekker.
Vergadering Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers
Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers adviseert mede Gedeputeerde
Staten van de provincie Gelderland over de besteding van provinciale
en Europese gelden ten behoeve van de streek West-Achterhoek en
Liemers. Zij doet dit ieder jaar in de vorm van een jaarprogramma.
De Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers vergadert op woensdag 3
maart 2004 om 13.30 uur in het gemeentehuis van Didam (Raadhuisstraat
14). Deze vergadering is openbaar.
Reden voor deze openbare aankondiging is de beoordeling van de
projecten in de 2e tranche 2004 van het jaarprogramma 2004 van
streekcommissie West-Achterhoek en Liemers.
Agenda:
1. Opening en mededelingen
2. Ingekomen en uitgaande stukken
3. Verslag vorige vergadering
4. Projecten 2e tranche 2004
5. Stand van zaken voorbeeldprojecten
6. Rondvraag en sluiting
Het jaarprogramma ligt tijdens kantooruren ter inzage bij het
secretariaat. Deze is gevestigd in het kantoor van Plattelandshuis,
Hummeloseweg 85 te Zelhem (telefoon: 0314 - 625 000).
Aanvragen & vergunningen
Bouwaanvragen:
* Mosterdhof 85, bouw berging
* Het Geerken 260-270, plaatsen berging
* Klapstraat 131, bouw garage/berging met carport
* St. Anfriedlaan 5, bouw dubbele berging met overkapping
Sloopaanvraag:
* Klapstraat 131, sloop garage/berging
Verleende bouwvergunning:
* De Twee Roeden 10, plaatsen erfafscheiding
Vergadering Welstand:
Wordt gehouden op dinsdag 2 maart 2004 om 13.30 uur. De agenda is op 1
maart 2004 in te zien bij de afdeling Ruimte & Samenleving. Bezoekers
dienen zich aan te melden bij de genoemde afdeling, telefoonnummer
026-3179531.
bekendmakingen, kunt u inwinnen bij afdeling Ruimte & Samenleving,
tel. 3179531
Heeft u bezwaar? Indien u het niet eens bent met één van de verleende
vergunningen , dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht
binnen 6 weken bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift
bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA
Westervoort. De termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na
die waarop dit besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager. Het indienen
van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van
een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake
is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing)
NIEUWE ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING
De gemeenteraad van Westervoort heeft op 9 februari 2004 een nieuwe
Algemene plaatselijke verordening (APV) vastgesteld. De nieuwe APV
treedt, onder gebruikmaking van de mogelijkheid van artikel 25 van de
Tijdelijke referendumwet, in werking op 1 maart 2004.
Achtergrond nieuwe APV
Redenen voor het vaststellen van een nieuwe APV zijn:
* aanpassing van de model-APV door de VNG De Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een nieuwe editie van de model
Algemene plaatselijke verordening (model-APV) uitgebracht.
* afstemming APV in regioverband De APV 2004 is tot stand gekomen
door samenwerking met de gemeenten binnen het politiedistrict
Rivierenland (Angerlo, Didam, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe,
Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar). De gemeenten hebben daarbij
hun APV's op elkaar afgestemd, waarbij is geprobeerd om zoveel
mogelijk dezelfde bepalingen op te nemen en tevens zoveel mogelijk
het VNG-model te volgen.
* preventief fouilleren Op 15 september 2002 is een wijziging van de
Gemeentewet en de Wet wapens en munitie in werking getreden in
verband met de bestrijding van wapengeweld (beter bekend als de
Wet preventief fouilleren). De gemeenteraad kan bij verordening
(in dit geval de APV) de burgemeester de bevoegdheid geven een
bepaald gebied voor een bepaalde tijd aan te wijzen als
veiligheidsrisicogebied in verband met de (ernstige vrees voor de)
verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens.
Binnen het veiligheidsrisicogebied kan de officier van justitie
gelasten dat preventief gefouilleerd wordt en vervoermiddelen en
bagage kunnen worden onderzocht op de aanwezigheid van wapens.
* sluitingsuur horeca Volgens de oude APV moesten horecabedrijven
iedere dag tussen 1.00 en 7.00 uur gesloten zijn. In de nieuwe APV
is de sluitingstijd volgens bestaande praktijk en volgens wens van
politie en horeca gewijzigd in sluiting tussen 2.00 en 6.00 uur
voor de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op
zondag en de tijd tussen 1.00 en 6.00 uur voor de overige dagen.
Ook is in dit geval sprake van afstemming in de regio.
* toevoeging toelichting Bij de huidige APV ontbrak een eigen
toelichting. Voorstel is voor wat betreft de toelichting op de APV
van deze gemeente te verwijzen naar de toelichting volgens de
model-APV van de VNG voor zover geen sprake is van afwijkingen van
dat model. Afwijkingen van het VNG-model zijn óf bij deze
herziening óf bij eerdere wijzigingen onderbouwd, waardoor voor
een toelichting daarnaar verwezen kan worden.
* overige aanpassingen In de nieuwe APV zijn enkele kleine tekstuele
aanpassingen verwerkt. Ook is de APV op diverse andere
(ondergeschikte) onderdelen gewijzigd.
Referendabiliteit
Het college van burgemeester en wethouders maakt tevens op grond van
artikel 22 van de Tijdelijke referendumwet bekend dat zij hebben
besloten de nieuwe APV aan te merken als een verordening waarover een
correctief raadgevend referendum kan worden gehouden wanneer is
voldaan aan de eisen die de Tijdelijke referendumwet stelt. In eerste
instantie stelt de Tijdelijke referendumwet als eis dat binnen 3 weken
na deze bekendmaking voldoende Westervoorters een zogenaamd "inleidend
verzoek" moeten hebben gedaan. Tegen het besluit van burgemeester en
wethouders kan een belanghebbende op grond van artikel 144 van de
Tijdelijke referendumwet binnen zes dagen na deze bekendmaking een
beroepschrift indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad
van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
Meer informatie over de verordening kunt u krijgen bij de heer R.F.
Verstegen van de afdeling Ruimte & Samenleving, telefoon (026)
3179380. Bij de heer G.J.B.A. Schuurman van de afdeling Burgerzaken,
telefoon (026) 3179330, kunt u informatie krijgen over het inleidend
verzoek, de referendumprocedure en de Tijdelijke referendumwet.
Aanwijzingsbesluiten
Tegelijkertijd hebben het college van burgemeester en wethouders
besloten tot:
a. het intrekken van het aanwijzingsbesluit van 9 maart 1998
gebaseerd op de artikelen 2.1.4.3, 5.1.5 en 5.1.7 APV;
b. het vaststellen van aanwijzingsbesluit op basis van artikel 5.1.7
1e en 2 lid APV, waarbij (opnieuw) wegen worden aangewezen waar
het verboden is grote voertuigen te parkeren;
c. het vaststellen van het aanwijzingsbesluit toezichthouders op
basis van onder andere artikel 6.2 APV.
Daarnaast heeft de burgemeester op basis van artikel 2.1.4.3 APV een
nieuw besluit genomen tot aanwijzing van wegen waardoor het verbod op
het optreden als straatartiest wordt beperkt en het voorgaande besluit
wordt ingetrokken.
Oorzaak voor het moeten nemen van nieuwe aanwijzingsbesluiten ligt in
de inwerkingtreding van de nieuwe APV.
Inzage
De Algemene plaatselijke verordening gemeente Westervoort 2004 en de
andere genoemde besluiten liggen vanaf vandaag voor iedereen ter
inzage op de afdeling Ruimte & Samenleving van het gemeentehuis,
Dorpsplein 1 in Westervoort. Inzage kunt u krijgen op werkdagen van
8.00 tot 12.30 uur en 's middags op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur.
Daarnaast kunt u op afspraak tijdens de openstelling op maandagavond
van 18.00 tot 20.00 uur inzage krijgen. Een kopie is tegen betaling
van de kosten verkrijgbaar. Voor meer informatie kunt u contact
opnemen met de heer R.F. Verstegen, telefoon (026) 3179380.
Wijziging Verordening raadgevend correctief referendum
Het college maakt bekend, dat de raad in zijn openbare vergadering van
9 februari jl. heeft besloten tot een wijziging van de "Verordening op
het raadgevend correctief referendum". Bedoelde wijziging heeft
betrekking op een aantal tekstuele aanpassingen. Dit raadsbesluit
treedt in werking op de achtste dag na die van deze bekendmaking.
De (gewijzigde tekst van de) Verordening op het raadgevend correctief
referendum ligt voor een ieder ter inzage bij de afdeling Management &
Organisatie, tijdens de gebruikelijke openingsuren (zie gemeentegids).
Vorst en uw container
De winter is ingetreden en dat betekent dat bij vriezend weer de
inhoud van uw groene container kan vastvriezen. Dit kan problemen
opleveren bij het ledigen van de container.
Als u een container bij vriezend weer aanbiedt loopt u de kans dat er
niets of nauwelijks iets uitkomt, terwijl uw container wel
geregistreerd wordt en u dus betaalt voor deze "lediging". U kunt
proberen bevriezing te voorkomen door:
* de container op een beschutte plaats te zetten;
* de container donderdagavond zo mogelijk in de berging of garage te
zetten;
* een krant of lege eierdoos op de bodem van de container te leggen.
Het beste advies dat we u kunnen geven is: biedt bij vastgevroren
inhoud de groene container niet aan, wacht tot de vorstperiode voorbij
is. Gebruik in géén geval zout of antivriesvloeistoffen in het
gft-afval, deze stoffen verstoren het composteringsproces. Slaan op de
container helpt evenmin, u loopt daarmee het risico dat de container
kapot gaat.
Werkzaamheden Heilweg e.o. Tijdelijke routewijziging lijn 62
1 maart 2004 tot met 12 maart 2004
De aansluiting van de Die Denweide wordt in deze periode van een
inritconstructie voorzien. De Die Denweide is dan vanaf de Heilweg
niet bereikbaar. De bewoners van de Die Denweide kunnen tijdelijk een
alternatieve route kiezen via de Ganzenpoel en/of Grote Breide. Het
verkeer op de Heilweg zelf heeft nauwelijks hinder van deze
werkzaamheden.
zaterdag 6 maart 2004 van 06.00 uur tot 12.00 uur
Nabij de bebouwde kom van Westervoort wordt in de Heilweg een
busvriendelijke drempel aangebracht. De Heilweg is dan voor
gemotoriseerd verkeer afgesloten. De afsluiting geldt dus niet voor
fietsers en bromfietsers.
een andere route kiezen.
In Duiven zuid-west en Duiven zuid-oost komen tussen 06.00 uur en
12.00 uur de navolgende halten te vervallen: Bellefleur, Grasklokje,
Eilandplein, Schiermonnikoogstraat, Klavierstraat, Opaal en
Engelstraat. Een tijdelijke halte wordt ingericht ter hoogte van het
NS station Duiven (noordzijde). In Westervoort komt tijdelijk de halte
Heilweg te vervallen. Een alternatieve opstapplaats is de bestaande
halte Ganzenpoel op de Rivierweg
Afsluiting gedeelte kerkstraat Omleiding lijndiensten
dag zal vanaf 09.30 uur tot 13.00 uur de weg voor gemotoriseerd worden
'gemeentehuis' is dan ook tijdelijk buiten gebruik.
De lijnbussen van het openbaar vervoer rijden vanaf 09.30 uur tot
Aanslagen gemeentelijke belastingen 2004:
Eind februari wordende aanslagen voor de gemeentelijke belastingen
2004 bezorgd. Op deze aanslagen staan voor de afvalstoffenheffing en
de reinigingsrechten alleen het vastrecht. Voor het aantal ledigingen
over het eerste halfjaar van de grijze en groene container ontvangt u
in september een aanvullende aanslag. Voor het aantal ledigingen van
het tweede halfjaar ontvangt u deze aanslag in maart 2005.
Kwijtschelding:
Voor 2004 wordt geen automatische kwijtschelding meer verleend, elke
belastingplichtige die voor kwijtschelding in aanmerking denkt te
komen kan een formulier voor kwijtschelding aanvragen of ophalen bij
de receptie in het gemeentehuis.
In de folder bijgevoegd bij de aanslag vindt u belangrijke informatie
over de belastingaanslag.
Wanneer u na het lezen van de folder nog vragen heeft kunt u altijd
contact opnemen met het Bureau Belastingen, telefonisch bereikbaar
tijdens kantooruren onder de nummers 026-3179412 en 026-3179400.
Bekendmaking meldingen wet milieubeheer
Ingevolge artikel 8.41 lid 4 van de Wet milieubeheer maken
Burgemeester en Wethouders van Westervoort bekend dat een aantal
inrichtingen een melding zoals bedoeld in 8.41 lid 1 van de Wet
milieubeheer hebben ingediend. Het gaat hierbij om de volgende
inrichting:
* Sultan's Palace; melding ingevolge het Besluit horeca, sport- en
recreatie-inrichtingen milieubeheer voor het oprichten van een
inrichting op het perceel Dorpstraat 75 te Westervoort;
Inzage stukken
De melding en bijbehorende stukken kunt u vanaf 26 februari 2004,
gedurende 2 weken inzien in het gemeentehuis (afdeling
Ruimte&Samenleving), Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht
op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en 's middags op afspraak van
14.00 tot 16.00 uur. Bovendien kunnen op afspraak (tel. 026-3179563)
de stukken op maandagavond van 18.00 uur tot 21.00 uur ter inzage
worden gelegd.
Deze bekendmaking wordt voorgeschreven door de Wet milieubeheer jo. de
Algemene wet bestuursrecht.
Vaststelling bestemmingsplannen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken ingevolge
artikel 26 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat de
gemeenteraad in zijn vergadering van 9 februari 2004 de partiële
herziening van de voorschriften van de bestemmingsplannen Mosterdhof,
Naederhuizen, Het Centrumplan, Hoogeind en De Ganzenpoel ongewijzigd
heeft vastgesteld. Deze partiële herziening heeft tot doel gedeelten
van gronden aan te wijzen waarbinnen terrassen kunnen worden
toegestaan. Het gaat om diverse locaties in het centrumgebied en om
locaties buiten het centrum bij Hollywood, De Missionaris en Sultans
Palace (vh. Mediterranee) aan de Dorpstraat, De Uithoek aan de
Ganzenpoel, Het Witte Peerd en De Bolle aan de Busserstraat. Het
bestemmingsplan ligt vanaf 26 februari 2004 gedurende vier weken voor
een ieder ter inzage ter gemeentesecretarie, afdeling
Ruimte&Samenleving. Inzage kan worden verkregen op werkdagen van 08.00
uur - 12.30 uur, op afspraak op maandag van 14.00 uur - 16.00 uur en
van 18.00 uur - 21.00 uur, op overige werkdagen van 14.00 uur - 16.00
uur (eveneens op afspraak). Degene die tijdig zijn zienswijze bij de
gemeenteraad kenbaar heeft gemaakt, alsmede een belanghebbende die
aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest, kan
gedurende de termijn van terinzageligging bij Gedeputeerde Staten van
Gelderland, Postbus 9090, 6800 GX te Arnhem, schriftelijke bedenkingen
inbrengen tegen het vastgestelde bestemmingsplan.
De nieuwe wet werk en bijstand
Werk staat voorop
Vanaf 1 januari 2004 is de nieuwe Wet werk en bijstand (Wwb) in
werking getreden. Deze wet vervangt de Algemene bijstandswet (Abw). Op
het gebied van het verstrekken van bijstand en de terugkeer naar de
arbeidsmarkt gaan een aantal zaken hierdoor veranderen. De Wwb gaat
uit van de gedachte dat iedere Nederlander in principe in zijn eigen
levensonderhoud moet kunnen voorzien. Alleen wanneer dit (tijdelijk)
niet mogelijk is, zal de gemeente een uitkering verstrekken. Een
bijstandsgerechtigde zal binnen zijn mogelijkheden moeten proberen via
betaald werk zelf in zijn levensonderhoud te gaan voorzien. Indien dit
niet lukt, zal door de gemeente zo mogelijk ondersteuning worden
verleend, waarbij ook gesubsidieerd werk aan de orde kan zijn. Het
einddoel is wel altijd ongesubsidieerde arbeid. Zo lang als men nog
geen werk gevonden heeft, houdt men recht op een bijstandsuitkering.
Hier staan wel verplichtingen tegenover.
Algemene arbeidsplicht
In de Wwb is in principe iedere bijstandsgerechtigde verplicht om naar
vermogen te zoeken naar algemeen geaccepteerde arbeid. Alleen als er
dringende redenen zijn kan de gemeente een cliënt tijdelijk ontheffen
van deze verplichting. Of sprake is van dringende redenen is altijd
ter beoordeling van de gemeente. Zij zal hierbij wellicht gebruik
maken van adviseurs, zoals een arts of een psycholoog. Een ontheffing
van de arbeidsverplichtingen wordt niet automatisch meer verleend voor
alleenstaande ouders met kinderen jonger dan vijf jaar. Wel moet de
gemeente er rekening mee houden dat de ouder het werk kan combineren
met de zorgtaken. Indien er geen mogelijkheden zijn, kan een
tijdelijke ontheffing van de arbeidsverplichting worden verleend. De
arbeidsverplichting geldt in principe voor iedereen tot 65 jaar.
Algemeen geaccepteerde arbeid
In de Wwb wordt gebruik gemaakt van de term "algemeen geaccepteerde
arbeid". Hiermee wordt arbeid bedoeld die door vrijwel iedereen als
normaal gezien wordt. Het betekent ook dat een bijstandsgerechtigde
tevens banen dient aan te nemen, die niet aansluiten bij zijn
opleiding of werkervaring.
Bijzondere bijstand
In de Wwb is het voor de gemeente niet meer toegestaan om bepaalde
groepen aan te wijzen, waaraan zonder de noodzaak van de te vergoeden
kosten vast te stellen, bijzondere bijstand wordt verleend. Bij iedere
aanvraag bijzondere bijstand moet de individuele noodzaak voor
vergoeding van de kosten worden vastgesteld.
Langdurigheidstoeslag
Aan mensen die reeds langere tijd een inkomen op bijstandsniveau
hebben, kan mogelijk een langdurigheidstoeslag worden toegekend. Deze
toeslag is geheel nieuw in de bijstandswet en wijkt af van de
gemeentelijke regeling, die voor het jaar 2003 is getroffen. Men moet
gedurende 5 jaar of langer ononderbroken een inkomen op
bijstandsniveau hebben gehad en in die periode voldoende hebben gedaan
om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden.
Rol van de gemeente
De gemeente is met de invoering van de Wwb geheel financieel
verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van de Wwb. Er is sprake
van een grote beleidsvrijheid. Op een aantal terreinen dient de
gemeente verplicht haar beleid in verordeningen vast te leggen. De
ontwikkeling van nieuw beleid zal in 2004 plaatsvinden. Het nieuwe
beleid zal in verordeningen worden vastgelegd. De gemeente zal door
middel van voorlichting de cliënten op de hoogte stellen wat het
nieuwe beleid gaat inhouden en wat de belangrijkste wijzigingen in uw
situatie zijn door de invoering van de Wwb.
Meer weten?
Indien u meer wilt weten over de Wet werk en bijstand, kunt u terecht
bij de website van het Ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, www.szw.nl. U kunt tevens terecht bij Postbus 51,
www.postbus51.nl , waar u de gratis brochure "De nieuwe Wet werk en
bijstand, zo snel mogelijk weer aan het werk" kunt bestellen. U kunt
ook gratis bellen met 0800-8051. Indien u meer informatie wenst over
uw persoonlijke situatie, kunt u op werkdagen tussen 10.00 en 12.00
uur terecht bij de balie van de afdeling Sociale Zaken. U kunt tevens
op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur telefonisch contact opnemen met
de afdeling Sociale Zaken op telefoonnummer 026-3179361.
Gemeente Westervoort