Gemeente Westervoort

Geboren!
Op 18 februari 2004 is geboren: Cleo Erschen, dochter van G. Erschen en S.J.M. Rekker.
Vergadering Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers adviseert mede Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland over de besteding van provinciale en Europese gelden ten behoeve van de streek West-Achterhoek en Liemers. Zij doet dit ieder jaar in de vorm van een jaarprogramma.

De Streekcommissie West-Achterhoek en Liemers vergadert op woensdag 3 maart 2004 om 13.30 uur in het gemeentehuis van Didam (Raadhuisstraat 14). Deze vergadering is openbaar.

Reden voor deze openbare aankondiging is de beoordeling van de projecten in de 2e tranche 2004 van het jaarprogramma 2004 van streekcommissie West-Achterhoek en Liemers.

Agenda:

1. Opening en mededelingen

2. Ingekomen en uitgaande stukken

3. Verslag vorige vergadering

4. Projecten 2e tranche 2004

5. Stand van zaken voorbeeldprojecten

6. Rondvraag en sluiting

Het jaarprogramma ligt tijdens kantooruren ter inzage bij het secretariaat. Deze is gevestigd in het kantoor van Plattelandshuis, Hummeloseweg 85 te Zelhem (telefoon: 0314 - 625 000).

Aanvragen & vergunningen

Bouwaanvragen:

* Mosterdhof 85, bouw berging

* Het Geerken 260-270, plaatsen berging

* Klapstraat 131, bouw garage/berging met carport
* St. Anfriedlaan 5, bouw dubbele berging met overkapping

Sloopaanvraag:

* Klapstraat 131, sloop garage/berging

Verleende bouwvergunning:

* De Twee Roeden 10, plaatsen erfafscheiding Vergadering Welstand:
Wordt gehouden op dinsdag 2 maart 2004 om 13.30 uur. De agenda is op 1 maart 2004 in te zien bij de afdeling Ruimte & Samenleving. Bezoekers dienen zich aan te melden bij de genoemde afdeling, telefoonnummer 026-3179531.
bekendmakingen, kunt u inwinnen bij afdeling Ruimte & Samenleving, tel. 3179531

Heeft u bezwaar? Indien u het niet eens bent met één van de verleende vergunningen , dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager. Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing) NIEUWE ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

De gemeenteraad van Westervoort heeft op 9 februari 2004 een nieuwe Algemene plaatselijke verordening (APV) vastgesteld. De nieuwe APV treedt, onder gebruikmaking van de mogelijkheid van artikel 25 van de Tijdelijke referendumwet, in werking op 1 maart 2004.

Achtergrond nieuwe APV

Redenen voor het vaststellen van een nieuwe APV zijn:
* aanpassing van de model-APV door de VNG De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een nieuwe editie van de model Algemene plaatselijke verordening (model-APV) uitgebracht.
* afstemming APV in regioverband De APV 2004 is tot stand gekomen door samenwerking met de gemeenten binnen het politiedistrict Rivierenland (Angerlo, Didam, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar). De gemeenten hebben daarbij hun APV's op elkaar afgestemd, waarbij is geprobeerd om zoveel mogelijk dezelfde bepalingen op te nemen en tevens zoveel mogelijk het VNG-model te volgen.

* preventief fouilleren Op 15 september 2002 is een wijziging van de Gemeentewet en de Wet wapens en munitie in werking getreden in verband met de bestrijding van wapengeweld (beter bekend als de Wet preventief fouilleren). De gemeenteraad kan bij verordening (in dit geval de APV) de burgemeester de bevoegdheid geven een bepaald gebied voor een bepaalde tijd aan te wijzen als veiligheidsrisicogebied in verband met de (ernstige vrees voor de) verstoring van de openbare orde door de aanwezigheid van wapens. Binnen het veiligheidsrisicogebied kan de officier van justitie gelasten dat preventief gefouilleerd wordt en vervoermiddelen en bagage kunnen worden onderzocht op de aanwezigheid van wapens.
* sluitingsuur horeca Volgens de oude APV moesten horecabedrijven iedere dag tussen 1.00 en 7.00 uur gesloten zijn. In de nieuwe APV is de sluitingstijd volgens bestaande praktijk en volgens wens van politie en horeca gewijzigd in sluiting tussen 2.00 en 6.00 uur voor de nacht van vrijdag op zaterdag en de nacht van zaterdag op zondag en de tijd tussen 1.00 en 6.00 uur voor de overige dagen. Ook is in dit geval sprake van afstemming in de regio.
* toevoeging toelichting Bij de huidige APV ontbrak een eigen toelichting. Voorstel is voor wat betreft de toelichting op de APV van deze gemeente te verwijzen naar de toelichting volgens de model-APV van de VNG voor zover geen sprake is van afwijkingen van dat model. Afwijkingen van het VNG-model zijn óf bij deze herziening óf bij eerdere wijzigingen onderbouwd, waardoor voor een toelichting daarnaar verwezen kan worden.
* overige aanpassingen In de nieuwe APV zijn enkele kleine tekstuele aanpassingen verwerkt. Ook is de APV op diverse andere (ondergeschikte) onderdelen gewijzigd.

Referendabiliteit

Het college van burgemeester en wethouders maakt tevens op grond van artikel 22 van de Tijdelijke referendumwet bekend dat zij hebben besloten de nieuwe APV aan te merken als een verordening waarover een correctief raadgevend referendum kan worden gehouden wanneer is voldaan aan de eisen die de Tijdelijke referendumwet stelt. In eerste instantie stelt de Tijdelijke referendumwet als eis dat binnen 3 weken na deze bekendmaking voldoende Westervoorters een zogenaamd "inleidend verzoek" moeten hebben gedaan. Tegen het besluit van burgemeester en wethouders kan een belanghebbende op grond van artikel 144 van de Tijdelijke referendumwet binnen zes dagen na deze bekendmaking een beroepschrift indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Meer informatie over de verordening kunt u krijgen bij de heer R.F. Verstegen van de afdeling Ruimte & Samenleving, telefoon (026) 3179380. Bij de heer G.J.B.A. Schuurman van de afdeling Burgerzaken, telefoon (026) 3179330, kunt u informatie krijgen over het inleidend verzoek, de referendumprocedure en de Tijdelijke referendumwet.

Aanwijzingsbesluiten

Tegelijkertijd hebben het college van burgemeester en wethouders besloten tot:
a. het intrekken van het aanwijzingsbesluit van 9 maart 1998 gebaseerd op de artikelen 2.1.4.3, 5.1.5 en 5.1.7 APV; b. het vaststellen van aanwijzingsbesluit op basis van artikel 5.1.7
1e en 2 lid APV, waarbij (opnieuw) wegen worden aangewezen waar het verboden is grote voertuigen te parkeren; c. het vaststellen van het aanwijzingsbesluit toezichthouders op basis van onder andere artikel 6.2 APV.

Daarnaast heeft de burgemeester op basis van artikel 2.1.4.3 APV een nieuw besluit genomen tot aanwijzing van wegen waardoor het verbod op het optreden als straatartiest wordt beperkt en het voorgaande besluit wordt ingetrokken.

Oorzaak voor het moeten nemen van nieuwe aanwijzingsbesluiten ligt in de inwerkingtreding van de nieuwe APV.

Inzage

De Algemene plaatselijke verordening gemeente Westervoort 2004 en de andere genoemde besluiten liggen vanaf vandaag voor iedereen ter inzage op de afdeling Ruimte & Samenleving van het gemeentehuis, Dorpsplein 1 in Westervoort. Inzage kunt u krijgen op werkdagen van 8.00 tot 12.30 uur en 's middags op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur. Daarnaast kunt u op afspraak tijdens de openstelling op maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur inzage krijgen. Een kopie is tegen betaling van de kosten verkrijgbaar. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer R.F. Verstegen, telefoon (026) 3179380.

Wijziging Verordening raadgevend correctief referendum

Het college maakt bekend, dat de raad in zijn openbare vergadering van 9 februari jl. heeft besloten tot een wijziging van de "Verordening op het raadgevend correctief referendum". Bedoelde wijziging heeft betrekking op een aantal tekstuele aanpassingen. Dit raadsbesluit treedt in werking op de achtste dag na die van deze bekendmaking.

De (gewijzigde tekst van de) Verordening op het raadgevend correctief referendum ligt voor een ieder ter inzage bij de afdeling Management & Organisatie, tijdens de gebruikelijke openingsuren (zie gemeentegids).

Vorst en uw container

De winter is ingetreden en dat betekent dat bij vriezend weer de inhoud van uw groene container kan vastvriezen. Dit kan problemen opleveren bij het ledigen van de container.

Als u een container bij vriezend weer aanbiedt loopt u de kans dat er niets of nauwelijks iets uitkomt, terwijl uw container wel geregistreerd wordt en u dus betaalt voor deze "lediging". U kunt proberen bevriezing te voorkomen door:

* de container op een beschutte plaats te zetten;
* de container donderdagavond zo mogelijk in de berging of garage te zetten;

* een krant of lege eierdoos op de bodem van de container te leggen.

Het beste advies dat we u kunnen geven is: biedt bij vastgevroren inhoud de groene container niet aan, wacht tot de vorstperiode voorbij is. Gebruik in géén geval zout of antivriesvloeistoffen in het gft-afval, deze stoffen verstoren het composteringsproces. Slaan op de container helpt evenmin, u loopt daarmee het risico dat de container kapot gaat.

Werkzaamheden Heilweg e.o. Tijdelijke routewijziging lijn 62
1 maart 2004 tot met 12 maart 2004

De aansluiting van de Die Denweide wordt in deze periode van een inritconstructie voorzien. De Die Denweide is dan vanaf de Heilweg niet bereikbaar. De bewoners van de Die Denweide kunnen tijdelijk een alternatieve route kiezen via de Ganzenpoel en/of Grote Breide. Het verkeer op de Heilweg zelf heeft nauwelijks hinder van deze werkzaamheden.

zaterdag 6 maart 2004 van 06.00 uur tot 12.00 uur

Nabij de bebouwde kom van Westervoort wordt in de Heilweg een busvriendelijke drempel aangebracht. De Heilweg is dan voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. De afsluiting geldt dus niet voor fietsers en bromfietsers.
een andere route kiezen.
In Duiven zuid-west en Duiven zuid-oost komen tussen 06.00 uur en 12.00 uur de navolgende halten te vervallen: Bellefleur, Grasklokje, Eilandplein, Schiermonnikoogstraat, Klavierstraat, Opaal en Engelstraat. Een tijdelijke halte wordt ingericht ter hoogte van het NS station Duiven (noordzijde). In Westervoort komt tijdelijk de halte Heilweg te vervallen. Een alternatieve opstapplaats is de bestaande halte Ganzenpoel op de Rivierweg

Afsluiting gedeelte kerkstraat Omleiding lijndiensten dag zal vanaf 09.30 uur tot 13.00 uur de weg voor gemotoriseerd worden 'gemeentehuis' is dan ook tijdelijk buiten gebruik. De lijnbussen van het openbaar vervoer rijden vanaf 09.30 uur tot Aanslagen gemeentelijke belastingen 2004:
Eind februari wordende aanslagen voor de gemeentelijke belastingen 2004 bezorgd. Op deze aanslagen staan voor de afvalstoffenheffing en de reinigingsrechten alleen het vastrecht. Voor het aantal ledigingen over het eerste halfjaar van de grijze en groene container ontvangt u in september een aanvullende aanslag. Voor het aantal ledigingen van het tweede halfjaar ontvangt u deze aanslag in maart 2005.

Kwijtschelding:

Voor 2004 wordt geen automatische kwijtschelding meer verleend, elke belastingplichtige die voor kwijtschelding in aanmerking denkt te komen kan een formulier voor kwijtschelding aanvragen of ophalen bij de receptie in het gemeentehuis.

In de folder bijgevoegd bij de aanslag vindt u belangrijke informatie over de belastingaanslag.

Wanneer u na het lezen van de folder nog vragen heeft kunt u altijd contact opnemen met het Bureau Belastingen, telefonisch bereikbaar tijdens kantooruren onder de nummers 026-3179412 en 026-3179400.

Bekendmaking meldingen wet milieubeheer

Ingevolge artikel 8.41 lid 4 van de Wet milieubeheer maken Burgemeester en Wethouders van Westervoort bekend dat een aantal inrichtingen een melding zoals bedoeld in 8.41 lid 1 van de Wet milieubeheer hebben ingediend. Het gaat hierbij om de volgende inrichting:

* Sultan's Palace; melding ingevolge het Besluit horeca, sport- en recreatie-inrichtingen milieubeheer voor het oprichten van een inrichting op het perceel Dorpstraat 75 te Westervoort;

Inzage stukken
De melding en bijbehorende stukken kunt u vanaf 26 februari 2004, gedurende 2 weken inzien in het gemeentehuis (afdeling Ruimte&Samenleving), Dorpsplein 1 te Westervoort. U kunt daar terecht op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en 's middags op afspraak van 14.00 tot 16.00 uur. Bovendien kunnen op afspraak (tel. 026-3179563) de stukken op maandagavond van 18.00 uur tot 21.00 uur ter inzage worden gelegd.

Deze bekendmaking wordt voorgeschreven door de Wet milieubeheer jo. de Algemene wet bestuursrecht.

Vaststelling bestemmingsplannen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken ingevolge artikel 26 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 9 februari 2004 de partiële herziening van de voorschriften van de bestemmingsplannen Mosterdhof, Naederhuizen, Het Centrumplan, Hoogeind en De Ganzenpoel ongewijzigd heeft vastgesteld. Deze partiële herziening heeft tot doel gedeelten van gronden aan te wijzen waarbinnen terrassen kunnen worden toegestaan. Het gaat om diverse locaties in het centrumgebied en om locaties buiten het centrum bij Hollywood, De Missionaris en Sultans Palace (vh. Mediterranee) aan de Dorpstraat, De Uithoek aan de Ganzenpoel, Het Witte Peerd en De Bolle aan de Busserstraat. Het bestemmingsplan ligt vanaf 26 februari 2004 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage ter gemeentesecretarie, afdeling Ruimte&Samenleving. Inzage kan worden verkregen op werkdagen van 08.00 uur - 12.30 uur, op afspraak op maandag van 14.00 uur - 16.00 uur en van 18.00 uur - 21.00 uur, op overige werkdagen van 14.00 uur - 16.00 uur (eveneens op afspraak). Degene die tijdig zijn zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar heeft gemaakt, alsmede een belanghebbende die aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest, kan gedurende de termijn van terinzageligging bij Gedeputeerde Staten van Gelderland, Postbus 9090, 6800 GX te Arnhem, schriftelijke bedenkingen inbrengen tegen het vastgestelde bestemmingsplan.

De nieuwe wet werk en bijstand

Werk staat voorop

Vanaf 1 januari 2004 is de nieuwe Wet werk en bijstand (Wwb) in werking getreden. Deze wet vervangt de Algemene bijstandswet (Abw). Op het gebied van het verstrekken van bijstand en de terugkeer naar de arbeidsmarkt gaan een aantal zaken hierdoor veranderen. De Wwb gaat uit van de gedachte dat iedere Nederlander in principe in zijn eigen levensonderhoud moet kunnen voorzien. Alleen wanneer dit (tijdelijk) niet mogelijk is, zal de gemeente een uitkering verstrekken. Een bijstandsgerechtigde zal binnen zijn mogelijkheden moeten proberen via betaald werk zelf in zijn levensonderhoud te gaan voorzien. Indien dit niet lukt, zal door de gemeente zo mogelijk ondersteuning worden verleend, waarbij ook gesubsidieerd werk aan de orde kan zijn. Het einddoel is wel altijd ongesubsidieerde arbeid. Zo lang als men nog geen werk gevonden heeft, houdt men recht op een bijstandsuitkering. Hier staan wel verplichtingen tegenover.

Algemene arbeidsplicht

In de Wwb is in principe iedere bijstandsgerechtigde verplicht om naar vermogen te zoeken naar algemeen geaccepteerde arbeid. Alleen als er dringende redenen zijn kan de gemeente een cliënt tijdelijk ontheffen van deze verplichting. Of sprake is van dringende redenen is altijd ter beoordeling van de gemeente. Zij zal hierbij wellicht gebruik maken van adviseurs, zoals een arts of een psycholoog. Een ontheffing van de arbeidsverplichtingen wordt niet automatisch meer verleend voor alleenstaande ouders met kinderen jonger dan vijf jaar. Wel moet de gemeente er rekening mee houden dat de ouder het werk kan combineren met de zorgtaken. Indien er geen mogelijkheden zijn, kan een tijdelijke ontheffing van de arbeidsverplichting worden verleend. De arbeidsverplichting geldt in principe voor iedereen tot 65 jaar.

Algemeen geaccepteerde arbeid

In de Wwb wordt gebruik gemaakt van de term "algemeen geaccepteerde arbeid". Hiermee wordt arbeid bedoeld die door vrijwel iedereen als normaal gezien wordt. Het betekent ook dat een bijstandsgerechtigde tevens banen dient aan te nemen, die niet aansluiten bij zijn opleiding of werkervaring.

Bijzondere bijstand

In de Wwb is het voor de gemeente niet meer toegestaan om bepaalde groepen aan te wijzen, waaraan zonder de noodzaak van de te vergoeden kosten vast te stellen, bijzondere bijstand wordt verleend. Bij iedere aanvraag bijzondere bijstand moet de individuele noodzaak voor vergoeding van de kosten worden vastgesteld.

Langdurigheidstoeslag

Aan mensen die reeds langere tijd een inkomen op bijstandsniveau hebben, kan mogelijk een langdurigheidstoeslag worden toegekend. Deze toeslag is geheel nieuw in de bijstandswet en wijkt af van de gemeentelijke regeling, die voor het jaar 2003 is getroffen. Men moet gedurende 5 jaar of langer ononderbroken een inkomen op bijstandsniveau hebben gehad en in die periode voldoende hebben gedaan om algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden.

Rol van de gemeente

De gemeente is met de invoering van de Wwb geheel financieel verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van de Wwb. Er is sprake van een grote beleidsvrijheid. Op een aantal terreinen dient de gemeente verplicht haar beleid in verordeningen vast te leggen. De ontwikkeling van nieuw beleid zal in 2004 plaatsvinden. Het nieuwe beleid zal in verordeningen worden vastgelegd. De gemeente zal door middel van voorlichting de cliënten op de hoogte stellen wat het nieuwe beleid gaat inhouden en wat de belangrijkste wijzigingen in uw situatie zijn door de invoering van de Wwb.

Meer weten?

Indien u meer wilt weten over de Wet werk en bijstand, kunt u terecht bij de website van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, www.szw.nl. U kunt tevens terecht bij Postbus 51, www.postbus51.nl , waar u de gratis brochure "De nieuwe Wet werk en bijstand, zo snel mogelijk weer aan het werk" kunt bestellen. U kunt ook gratis bellen met 0800-8051. Indien u meer informatie wenst over uw persoonlijke situatie, kunt u op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur terecht bij de balie van de afdeling Sociale Zaken. U kunt tevens op werkdagen tussen 9.00 en 10.00 uur telefonisch contact opnemen met de afdeling Sociale Zaken op telefoonnummer 026-3179361.