Antwoorden op de vragen van de Kamerleden Schippers en Van Miltenburg over de
besteding van subsidies door Stivoro (2030408200).
1
Bent u op de hoogte van de inhoud van de brief van de Stichting Rokersbelangen (SRB) over
het merkwaardig omspringen met subsidies door Stichting volksgezondheid en roken
(Stivoro)? 1)
1
Ja.
2
Is het waar dat Stivoro door u verstrekte subsidies gebruikt om de rally Parijs-Dakar te
sponsoren? Acht u deze sponsorrally de ideale manier om roken te ontmoedigen?
2
Stivoro heeft in opdracht van en in overleg met het ministerie van VWS in de periode
oktober 2003 t/m februari 2004 diverse campagnes gevoerd in het kader van het project
Rookvrij. Het projectplan is op 13 juni 2003 al aan de Kamer toegestuurd als bijlage bij mijn
brief inzake de invoering van de gewijzigde Tabakswet. Doel van deze campagnes was
enerzijds voorlichting en ondersteuning te geven rond de invoering van de nieuwe
Tabakswet, met name de onderdelen rookvrije werkplek en rookvrij personenvervoer.
Anderzijds hadden de campagnes tot doel het roken door jongeren te ontmoedigen en
volwassenen te stimuleren en te helpen om met roken te stoppen. In het kader van dit
laatste doel is gezocht naar die communicatiekanalen die het meest effectief zijn voor het
bereiken van de gewenste doelgroepen. Daartoe is zendtijd ingekocht in diverse tv-
programma's, zijn radiospotjes uitgezonden, krantenadvertenties geplaatst, is informatie
over stoppen met roken verspreid, etcetera.
De doelgroep mannen in de leeftijd rond 40 jaar uit de lagere sociaal-economische klasse is
in Nederland de groep met de laagste levensverwachting. Dat komt grotendeels door een
ongezonde leefstijl. Deze doelgroep is moeilijk te bereiken als het om preventie gaat. Het
blijkt bijzonder moeilijk om de boodschap voor deze groep acceptabel, aantrekkelijk en
navolgbaar te maken. Van grote invloed hierop is de achtergrond (`setting') van waaruit de
boodschap komt. Sport, en dus ook autosport, geeft die achtergrond. Daarom heeft Stivoro
zendtijd ingekocht in een sportprogramma van SBS6, en contact gelegd met het team
Leijds-Vaanholt dat meedeed aan de rally Parijs-Dakar 2004. Het team heeft radiospotjes
ingesproken om mensen aan te sporen te stoppen met roken, is met dezelfde boodschap
opgetreden in diverse radio- en tv-programma's, hield een webdagboek bij en heeft aandacht
gekregen in berichtgeving in de media (kranten/tijdschriften en tv-programma's). De rally -
voorbereiden, volhouden, doorzettingsvermogen, samenwerking en het uiterste doen om de
eindstreep te halen - werd hierbij gebruikt als metafoor voor het stoppen: óók een zaak van
doorzetten en volhouden. Het opmerkelijke feit dat er een Team Stoppen met roken was
tussen zoveel deelnemers die door de tabaksindustrie worden gesponsord, maakte dit
team dermate zichtbaar dat er zelfs in de buitenlandse pers aandacht aan is besteed.
Daarnaast is de actie ook benut voor de doelgroep jongeren. De leden van het
rallyteam hebben namens Stivoro diverse scholen bezocht, en zij zullen dat in het voorjaar
2004 nogmaals doen. Dit gebeurt in het kader van de Actie Tegengif (gericht op 12-, 13-
en 14-jarigen), die jaarlijks gehouden wordt en waarbij jongeren wordt gevraagd zich eraan
te verbinden om een half jaar niet te roken. Hierbij vallen prijzen te verdienen om de
motivatie om het niet-roken vol te houden, te vergroten. Tot de prijzen behoort een 'meet
and greet' met het rallyteam en de rally-auto. De inzet van het team gebeurt vanuit de
wetenschap dat het imago van het roken en het rookgedrag van rolmodellen een belangrijke
rol speelt bij de keuze van jongeren om te gaan roken.
3
Heeft Stivoro in het kader van het onlangs herziene en strengere beleid ten aanzien van
subsidies u ingelicht over deze sponsorrally? Zo ja, hoe heeft u op deze plannen gereageerd?
Heeft Stivoro aangegeven wat zij precies beoogt met deze sponsorrally? Zo ja, heeft zij dat
naar uw mening dat op een effectieve wijze gedaan?
3
Ja, zie het antwoord op vraag 2.
4
Hoe beoordeelt u de sponsoractie van Stivoro in het licht van de schaarse middelen? Deelt u
de mening dat hier sprake is van verspilling?
5
Wat gaat u doen om dit soort onnodige verspilling van subsidiegelden tegen te gaan?
4 en 5
Zoals blijkt uit mijn antwoord op vraag 2, ben ik van mening dat hier geen sprake is van
verspilling. De subsidieaanvragen van Stivoro worden door mijn ministerie zorgvuldig
beoordeeld. Bij toekenning wordt zowel gelet op beoogde resultaten en effecten als op
adequate administratieve en financiële onderbouwing. In de verantwoording moet via
onderzoek worden aangetoond wat de effecten van de campagnes zijn.
1) Brief Stichting Rokersbelangen, 6 februari jl.
---- --
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport