Novem

23-02-2004 Rol van Novem:
Koninklijke Wessanen: 'Building Our Green House'
Aanvrager: Koninklijke Wessanen N.V.
Contactpersoon: Marlotte Herweijer, tel. 020 - 547 94 18, e-mail m.herweijer@wessanen-hq.com
Betrokken partijen: CREM B.V. (adviseur), werkmaatschappijen van Wessanen
Projectperiode: januari 2004 - maart 2005
Aard project: industrieel onderzoeksproject

Het voedingsmiddelenbedrijf Koninklijke Wessanen wil met het project 'Building Our Green House' een impuls geven aan duurzaam ondernemen binnen het concern. Uitgangspunt is de ontwikkeling en implementatie van een systematiek voor productgerichte milieuzorg. 'Supply chain-denken' speelt hierbij een centrale rol.

Het project 'Building Our Green House' van Koninklijke Wessanen kent verschillende elementen. In de eerste plaats gaat het bedrijf een integrale visie ontwikkelen op verantwoord ondernemen. Het optimaliseren van duurzaamheid binnen de 'supply chains' staat hierbij centraal. Op basis van deze visie gaat het bedrijf op centraal niveau een managementsysteem voor productgerichte milieuzorg opzetten, om de activiteiten van de werkmaatschappijen op uniforme wijze te kunnen aansturen. Hierbij is uiteraard ook aandacht voor de monitoring van de milieuprestaties. Verder gaat het bedrijf één of twee PMZ-pilotprojecten uitvoeren in concrete productketens. Hierbij zal intensief worden samengewerkt met de werkmaatschappijen en ketenpartners.

De eerste fase van het project bestaat uit een inventarisatie van de bestaande duurzaamheidsactiviteiten binnen het Wessanen-concern en de ontwikkeling en vaststelling van een duurzaamheidsvisie. Hiernaast worden één of twee milieuthema's geïdentificeerd voor latere operationalisering in pilotprojecten.
De tweede fase richt zich op de ontwikkeling van procedures en praktische hulpmiddelen voor het frequent meten, registreren, terugkoppelen en evalueren van duurzaamheidsprestaties. Ook worden praktische hulpmiddelen ontwikkeld waarmee de werkmaatschappijen in de pilotprojecten concrete acties kunnen ondernemen om de duurzaamheidsprestaties te optimaliseren.
De laatste fase omvat communicatie, zowel intern om het ontwikkelde systeem te implementeren, als extern om de resultaten van 'Building Our Green House' onder de aandacht te brengen van stakeholders.