Drastische veranderingen bij Google

GRONINGEN, 20040223 -- Bij 's werelds belangrijkste zoekmachine Google is een drastische verandering van werkwijze doorgevoerd. De aanpassing, een zogenaamde 'update' van de algoritmes, heeft vergaande consequenties voor de vindbaarheid van websites. In Amerika was de update al in december doorgevoerd en sinds kort is deze ook overgewaaid naar Nederland. 'Normaal zijn er iedere maand wel schommelingen binnen de zoekresultaten van zoekmachines waarneembaar, maar dergelijke drastische veranderingen zijn uiterst zeldzaam.', aldus Gert-Jan Munneke, managing partner van zoekmachine marketingbureau Traffic4u.



Het verschil zit hem met name in de manier van scannen van websites en daaraan gekoppeld de positionering van websites binnen de zoekresultaten. Aan de bestaande beoordelingscriteria voor de positionering van een website zijn extra criteria toegevoegd. Google zelf spreekt van 'een vijftal aanpassingen in het algoritme', maar laat hierover verder weinig los.


Het resultaat van de aangepaste werkwijze is dat informatieve websites, pagina's van universiteiten en startpagina's hoger in de zoekresultaten van Google komen te staan. Het zijn vooral de websites van commerciële bedrijven die minder goed vindbaar worden. Munneke: 'Voorheen werd de optimalisatie van de website door veel bedrijven zelf geregeld. Het was de webbouwer of systeembeheerder die de site goed vindbaar probeerde te maken. Vanwege de drastische maatregelen van Google is het voor bedrijven vrijwel onmogelijk geworden om hun website zelf te optimaliseren. De update van Google heeft dan ook tot gevolg dat er een groeiende vraag ontstaat naar de specialistische diensten van marketingbureau's als Traffic4u.'


Over Traffic4u:

Traffic4u is een toonaangevend marketingbureau uit Groningen dat zich volledig heeft gespecialiseerd in zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing richt zich vooral op het positioneren van bedrijven met hun producten en diensten in de zoekresultaten van zoekmachines.