Federatie van Ouderverenigingen

Persbericht: Geen verdere achteruitgang mobiliteit gehandicapten

23 februari 2004

VWS negeert mobiliteitsbehoefte gehandicapten

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport negeert de reisbehoeften van mensen met een beperking. Dat stellen de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad), de Federatie van Ouderverenigingen (FvO) en de Ouderenorganisaties (CSO). Per 1 april 2004 krijgen mensen met een beperking een persoonlijk kilometerbudget. De belangenorganisaties hebben zich altijd verzet tegen deze regeling waarbij een maximum aantal kilometers geldt. Normaal sociaal vervoer zoals vervoer naar ouders of vrienden wordt hiermee enorm beperkt.

Mensen die niet per trein kunnen reizen, krijgen een budget van 700 kilometer per jaar. Dat is nog geen 60 km per maand. Mensen die wel per trein kunnen reizen krijgen een kilometerbudget van 350 kilometer per jaar. Ze betalen 0,16 per kilometer. Als het budget op is, kan de pashouder reizen tegen een kilometertarief van 1,25. Deze extra kosten komen bovenop de bezuinigingen (eigen bijdrage, minder huursubsidie, zelfzorgmedicijnen enz.) die mensen met een handicap of chronische ziekte toch al treffen.

Connexxion draagt per 1 april 2004 het bovenregionaal vervoer gehandicapten (BVG) over aan Transvision. De naam TraXX wordt vervangen door Valys. Nu kunnen mensen die een TraXX-pas hebben onbeperkt gebruik maken van het BVG. Per 1 april krijgen ze een persoonlijk kilometerbudget. Een begeleider kan niet meer gratis meereizen. Bovendien neemt Transvision het ketenmanagement niet meer voor haar rekening. Mensen die ook een gedeelte met de trein reizen moeten hun reis bij drie verschillende vervoerders plannen. VWS gaat volledig voorbij aan de mobiliteitsbehoefte van mensen met een beperking, waaronder mensen met een spierziekte, slechtzienden en blinden, rolstoelgebruikers, ouderen en mensen met een verstandelijke handicap. De organisaties dringen er bij de Tweede Kamerleden op aan dat er meer geld uitgetrokken moet worden voor het bovenregionaal vervoer zodat het kilometerbudget omhoog kan. Ook willen de organisaties dat de begeleider gratis kan meereizen. Een andere eis is dat de coördinatie goed wordt geregeld. Mensen moeten één loket hebben waar zij hun hele reis kunnen boeken en waar ze contact mee kunnen opnemen bij calamiteiten.