Persbericht: Geen verdere achteruitgang mobiliteit gehandicapten
23 februari 2004
VWS negeert mobiliteitsbehoefte gehandicapten
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport negeert de
reisbehoeften van mensen met een beperking. Dat stellen de Chronisch
zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad), de Federatie van
Ouderverenigingen (FvO) en de Ouderenorganisaties (CSO). Per 1 april
2004 krijgen mensen met een beperking een persoonlijk kilometerbudget.
De belangenorganisaties hebben zich altijd verzet tegen deze regeling
waarbij een maximum aantal kilometers geldt. Normaal sociaal vervoer
zoals vervoer naar ouders of vrienden wordt hiermee enorm beperkt.
Mensen die niet per trein kunnen reizen, krijgen een budget van 700
kilometer per jaar. Dat is nog geen 60 km per maand. Mensen die wel
per trein kunnen reizen krijgen een kilometerbudget van 350 kilometer
per jaar. Ze betalen 0,16 per kilometer. Als het budget op is, kan de
pashouder reizen tegen een kilometertarief van 1,25. Deze extra kosten
komen bovenop de bezuinigingen (eigen bijdrage, minder huursubsidie,
zelfzorgmedicijnen enz.) die mensen met een handicap of chronische
ziekte toch al treffen.
Connexxion draagt per 1 april 2004 het bovenregionaal vervoer
gehandicapten (BVG) over aan Transvision. De naam TraXX wordt
vervangen door Valys. Nu kunnen mensen die een TraXX-pas hebben
onbeperkt gebruik maken van het BVG. Per 1 april krijgen ze een
persoonlijk kilometerbudget. Een begeleider kan niet meer gratis
meereizen. Bovendien neemt Transvision het ketenmanagement niet meer
voor haar rekening. Mensen die ook een gedeelte met de trein reizen
moeten hun reis bij drie verschillende vervoerders plannen.
VWS gaat volledig voorbij aan de mobiliteitsbehoefte van mensen met
een beperking, waaronder mensen met een spierziekte, slechtzienden en
blinden, rolstoelgebruikers, ouderen en mensen met een verstandelijke
handicap. De organisaties dringen er bij de Tweede Kamerleden op aan
dat er meer geld uitgetrokken moet worden voor het bovenregionaal
vervoer zodat het kilometerbudget omhoog kan. Ook willen de
organisaties dat de begeleider gratis kan meereizen. Een andere eis is
dat de coördinatie goed wordt geregeld. Mensen moeten één loket hebben
waar zij hun hele reis kunnen boeken en waar ze contact mee kunnen
opnemen bij calamiteiten.
Federatie van Ouderverenigingen