Gemeente Zwolle

Nieuw parkeerbeleid voor de binnenstad en omliggende wijken

Het college van B&W heeft ingestemd met het zogenoemde koersdocument parkeren. Hierin staan de hoofdlijnen vermeld voor het Zwolse parkeerbeleid. Nu dit besluit genomen is, kunnen de plannen om de parkeerproblematiek in de wijken rond de binnenstad (schilwijken) aan te pakken worden uitgewerkt. Ook de consequenties van het autoluw maken van de binnenstad zijn nu in beeld gebracht. Het gemeentebestuur kan hierdoor overzien welke keuzes gemaakt moeten worden om het parkeren in Zwolle in goede banen te leiden.

Het was hard nodig om een nieuwe parkeernota op te stellen, omdat er een aantal ontwikkelingen gaande is in Zwolle. Ook moest inzichtelijk worden gemaakt wat de financiële gevolgen voor het parkeerbeleid zijn. Directe aanleidingen voor het opstellen van een nieuwe parkeernota zijn: De gemeenteraad heeft besloten om de binnenstad autoluw te maken. Een aantal grootschalige projecten in en om de binnenstad leidt tot veranderingen in de vraag en het aanbod van parkeerplaatsen. De veranderde verkeerssituatie rond het Maagjesbolwerk is hier een voorbeeld van en ook een aantal toekomstige ontwikkelingen (zoals het Noordereiland, het nieuwe theater, de Kamperpoort) zullen hierop van invloed zijn.
De parkeeroverlast in de schilwijken (Dieze, Assendorp en Kamperpoort) neemt toe; met name door geparkeerde auto's die niet van de bewoners zijn.


---