Nieuw parkeerbeleid voor de binnenstad en omliggende wijken
Het college van B&W heeft ingestemd met het zogenoemde koersdocument
parkeren. Hierin staan de hoofdlijnen vermeld voor het Zwolse
parkeerbeleid. Nu dit besluit genomen is, kunnen de plannen om de
parkeerproblematiek in de wijken rond de binnenstad (schilwijken) aan te
pakken worden uitgewerkt. Ook de consequenties van het autoluw maken van de
binnenstad zijn nu in beeld gebracht. Het gemeentebestuur kan hierdoor
overzien welke keuzes gemaakt moeten worden om het parkeren in Zwolle in
goede banen te leiden.
Het was hard nodig om een nieuwe parkeernota op te stellen, omdat er een
aantal ontwikkelingen gaande is in Zwolle. Ook moest inzichtelijk worden
gemaakt wat de financiële gevolgen voor het parkeerbeleid zijn. Directe
aanleidingen voor het opstellen van een nieuwe parkeernota zijn:
De gemeenteraad heeft besloten om de binnenstad autoluw te maken.
Een aantal grootschalige projecten in en om de binnenstad leidt tot
veranderingen in de vraag en het aanbod van parkeerplaatsen. De
veranderde verkeerssituatie rond het Maagjesbolwerk is hier een
voorbeeld van en ook een aantal toekomstige ontwikkelingen (zoals het
Noordereiland, het nieuwe theater, de Kamperpoort) zullen hierop van
invloed zijn.
De parkeeroverlast in de schilwijken (Dieze, Assendorp en Kamperpoort)
neemt toe; met name door geparkeerde auto's die niet van de bewoners
zijn.
---
Gemeente Zwolle