Gemeente Zwolle

Collegebesluit parkeerbeleid op hoofdlijnen

Binnenstad

Het gebied binnen de stadsgrachten wordt op termijn autoluw gemaakt. Alleen de bewoners kunnen hier in de toekomst nog met een ontheffing parkeren.
Het is de bedoeling dat zakelijke belanghebbenden buiten de grachten gaan parkeren. Om dit te kunnen regelen zal de gemeente voldoende alternatieven moeten realiseren.
Er blijven ongeveer 100 parkeerplaatsen op straat bestaan waar men voor ¤ 1,25 maximaal 30 minuten kan parkeren (stop & shop plaatsen). Er komen twee zones voor betaald parkeren. Zone I betreft de parkeergarages binnen de grachten met een tarief van ¤ 2,00 per uur. Zone II geldt dan voor parkeren buiten de stadsgracht met een tarief van ¤ 1,00 per uur.
Parkeergarages binnen de grachten zijn Maagjesbolwerk, Eiland en Dijkstraat. Het Noordereiland wordt verbouwd en wanneer elders voldoende compensatie wordt gevonden, zullen de openbare parkeerplaatsen op termijn verdwijnen.
De gratis parkeerplaatsen voor minder validen blijven bestaan.

Genoemde voorstellen worden gefaseerd en in goed overleg met de betrokkenen uitgevoerd.

De gemeente gaat maatregelen treffen om parkeerterreinen beter te benutten. In de huidige parkeergarages is de gemiddelde overcapaciteit in totaliteit 550 parkeerplaatsen. Plannen om die plekken beter te benutten worden door de gemeente uitgewerkt.
Rond de binnenstad ligt een aantal particuliere parkeerterreinen. De gemeente gaat overleggen met de eigenaren over het gebruik van deze plaatsen tijdens piekuren (zaterdag en koopavonden). De gemeente gaat onderzoeken wat de kans van slagen is van het benutten van de verder van het centrum gelegen parkeerterreinen, ten behoeve van zakelijke belanghebbenden.
Uitgaande van de geplande ontwikkelingen rondom de binnenstad is berekend dat er ongeveer tussen de 750 en 1900 parkeerplaatsen bijgebouwd moeten worden. Dit exacte aantal hangt samen met het slagen van de hiervoor genoemde maatregelen. De gemeente gaat bepalen welke locaties in aanmerking komen als parkeerterrein. Hierbij wordt vooral gedacht aan het gebied ten westen van de stad in de buurt van de A28.

Wijken rondom de binnenstad

De directe schil rondom de binnenstad wordt ingericht voor belanghebbenden parkeren om de bewoners te beschermen tegen parkeeroverlast. (Zie afbeelding).

Alleen de bewoners van deze wijken kunnen hier met een ontheffing parkeren.
In de uitwerkingsplannen zal per buurt bepaald worden waar extra parkeerplaatsen voor bewoners nodig zijn en waar die precies aangelegd kunnen worden.
Alle parkeerplaatsen in de schil worden ingericht voor dubbelgebruik. Op iedere plek kan men dan zowel kort betaald parkeren als ook parkeren met een ontheffing. De tijd voor kort betaald parkeren zal tussen de 1 à 2 uur komen te liggen. In steden zoals Groningen is gebleken dat dit een succesvol concept is: er zijn in de praktijk meer parkeerplekken beschikbaar. Het kan echter voor bewoners een nadeel zijn dat een parkeerplaats voor hun eigen deur (voor korte tijd) benut kan worden door anderen.
In de uitwerkingsplannen komen de schilwijken Assendorp en Dieze-West het eerst aan de beurt wat betreft de inrichting van het gebied voor belanghebbenden parkeren. De overige wijken worden in een later stadium ingericht. De uitwerkingsplannen worden in goed overleg met de betrokkenen uitgevoerd.
Vooruitlopend op de herstructurering van de Kamperpoort zullen er maatregelen worden genomen om de parkeeroverlast te minimaliseren. Dit gebeurt na de zomer in samenspraak met de buurt. Betaald parkeren in de schilwijken valt onder zone II met een tarief van ¤ 1,00 per uur.

Aanvullende maatregelen

In het koersdocument is verder aandacht besteed aan de volgende punten: Het aantal (gratis) bewaakte fietsstallingen wordt uitgebreid en er komen ook meer onbewaakte fietsstallingen. Aantallen en locaties komen in de uitwerkingsplannen aan de orde.
Het openbaar vervoer moet geoptimaliseerd worden en de gemeente wil het gebruik ervan stimuleren.


---