Vereniging Spierziekten Nederland

Nieuws

Mobiliseer voor mobiliteit!

Steun de e-mailactie van de VSN!

De wijziging in het bovenregionaal vervoerssysteem (Valys voorheen traXX) die per 1 april 2004 zal ingaan is voor de VSN onbegrijpelijk. De beperking in de bewegings- en keuzevrijheid die voortvloeien uit deze nieuwe regeling vindt de VSN onacceptabel.

Het reguliere openbaar vervoer is dusdanig ontoegankelijk dat een aanvullend systeem voor mensen met een mobiliteitsbeperking bittere noodzaak is. De VSN is voorstander van een bovenregionaal vervoerssysteem dat qua kosten en kwaliteit vergelijkbaar is met het reguliere openbaar vervoer.

Door de wijziging kunnen VSN-leden vanaf 1 april niet meer normaal op bezoek bij vrienden of familie buiten hun eigen regio. Ledenbijeenkomsten van de VSN zullen vanaf 1 april minder worden bezocht.

De VSN is in overleg met andere patiëntenorganisaties en de CG-raad om actie te ondernemen. In de tussentijd hoeft u niet stil te zitten. Laat uw volksvertegenwoordiger weten wat voor invloed deze kilometerbeperking heeft op uw leven!!!

De feiten:

Per 1 april 2004 wordt Traxx opgevolgd door Valys. Pashouders krijgen vanaf dit moment een kilometerbudget van 350 of 700 kilometer per jaar. Bij Traxx kon onbeperkt gereisd worden!! Omdat de regeling per 1 april wordt ingevoerd is het aantal kilometers voor 2004 respectievelijk 275 en 550. Het hoge kilometerbudget is gereserveerd voor mensen die niet met de trein kunnen reizen. Hoe dat vastgesteld zal worden is nog niet bekend. Het OV-tarief dat voor Traxx gold wordt vervangen door een tarief van EUR 0,16 per kilometer. Kortingskaarten zijn dus niet meer geldig, evenals OV-begeleiderskaarten. Als het kilometerbudget na enkele ritjes op is, wordt het tarief maar liefst EUR 1,25. Dit is vrijwel hetzelfde tarief als bij een commercieel taxibedrijf betaald wordt. Bij Valys is er dan nog de kans dat de rit gecombineerd wordt met andere reizigers en hierdoor 1,5 keer zo lang duurt.

Met recht mag de nieuwe regeling de klap op de vuurpijl worden genoemd van het rampenbeleid dat deze kamer voert voor chronisch zieken en gehandicapten!

Laat uzelf horen!!! Stuur een e-mail, bel of schrijf naar de woordvoerders volksgezondheid van één van de regeringspartijen: CDA, VVD en D'66, of neem contact op met uw eigen partij.

Staatssecretaris:

Mw. Clémence Ross-Van Dorp
Stuur een e-mail via www.regering.nl

Postadres: Postbus 20350, 2500 EJ, Den Haag
Telefoon Ministerie van VWS: 070 340 79 11

Woordvoerders regeringspartijen:

CDA:
dhr. Siem Buijs
E-mail: S.Buijs@tk.parlement.nl
Postadres: Plein 2, Postbus 30805, 2500 GV Den Haag Telefoon: 070 318 25 10

VVD:

dhr. Jan Rijpstra
E-mail: j.rijpstra@tk.parlement.nl
Postadres: Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
Telefoon: 070 318 30 35

D'66:

mw. Ursie Lambrechts
E-mail: u.lambrechts@tk.parlement.nl
Postadres: Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
Telefoon: 070 318 30 66

Een toelichting op de wijzigingen:

De kilometerbudgetten:
Pashouders van Valys krijgen vanaf 1 april een kilometerbudget van 350 of 700 kilometer per jaar. Bij Traxx kon onbeperkt gereisd worden!! Omdat de regeling per 1 april wordt ingevoerd is het aantal kilometers voor 2004 respectievelijk 275 en 550. Het hoge kilometerbudget is gereserveerd voor mensen die niet met de trein kunnen reizen. Hoe dat vastgesteld zal worden is nog niet bekend. Wel dat hiervoor in ieder geval EUR 25 moet worden betaald.

De planning van de reis:
Het is de bedoeling dat mensen door de beperkte kilometers meer van de trein gebruik gaan maken. Dat betekent dat de regiotaxi het vervoer naar het dichtstbijzijnde -toegankelijke- station zou moeten verzorgen. Vervolgens dient, voor rolstoelers, de perronassistentie te worden ingeschakeld. Het vervoer vanaf het eindstation wordt vervolgens verzorgd door Valys. De 'klant' dient dit allemaal zelf te regelen. Daarbij dient in ieder geval rekening te worden gehouden met:


1. de aanrijmarge van de regiotaxi (ca. 30 minuten)
2. een mogelijk langere reisduur van de regiotaxi doordat de rit gecombineerd wordt met andere reizigers

3. minimaal 15 minuten vóór vertrek van de trein aanwezig zijn ivm de perronassistentie

4. een aanrijmarge van 30 minuten voor Valys
5. de mogelijkheid dat de reis door Valys 1,5 maal zo lang duurt door combinatieritten

Verschillende leden van de VSN kunnen, door gevoeligheid voor kou, wind e.d. ook vanuit medisch oogpunt deze wachttijden niet buiten doorbrengen. Zij zijn dus aangewezen op vervoer per taxi of een, voorlopig nog niet bestaand, systeem waarbij het openbaar vervoer is ingesteld op vervoer van mensen met een handicap.

Het tarief:
Het OV-tarief dat voor Traxx gold wordt vervangen door een tarief van EUR 0,16 per kilometer. Kortingskaarten zijn dus niet meer geldig, evenals OV-begeleiderskaarten. Als het kilometerbudget na enkele ritjes op is, wordt het tarief maar liefst EUR 1,25 per kilometer. Dit is vrijwel hetzelfde tarief als bij een commercieel taxibedrijf betaald wordt. Bij Valys is er dan nog de kans dat de rit gecombineerd wordt met andere reizigers en hierdoor 1,5 keer zo lang duurt. De VSN beschouwt de regeling dan ook als een slechte 1 april-grap.

De bezwaren van de VSN:
De VSN vindt dat, zolang er geen alternatief is in de vorm van een goed toegankelijk openbaar vervoer voor gehandicapten, er een bovenregionaal vervoerssysteem moet zijn voor mensen die redelijkerwijs niet van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Dit systeem moet qua kosten en mogelijkheden vergelijkbaar zijn met het reguliere openbaar vervoer. Hierbij past dus geen kilometerbeperking. Het gaat om het bieden van een reële mogelijkheid om een normaal leven te leiden, waarvoor bovenregionaal vervoer een essentiële voorwaarde is. De met Valys geboden mogelijkheid is volstrekt onvoldoende. Bij gebruik van de trein leidt de planning van de reis tot onmogelijke praktische problemen. Indien alleen gebruik gemaakt wordt van Valys is het aantal geboden kilometers absoluut niet genoeg om een normaal leven te leiden. Ten aanzien van het tarief vindt de VSN dat dit gebaseerd dient te zijn op het openbaar vervoer, zodat kortingskaarten en OV-begeleiderskaarten geldig blijven.

Doodsteek voor patiëntenorganisaties:
Leden van de VSN reizen met Traxx naar bijeenkomsten voor lotgenotencontact, voorlichtingsbijeenkomsten en regiodagen. Veel vrijwilligers maken voor het vervoer naar hun vrijwilligerswerk ook gebruik van Traxx. Veel patiëntenorganisaties, waaronder de VSN, bestaan door de inzet van deze vrijwilligers. Zolang deze mensen geen reisalternatief hebben in de vorm van een toegankelijk openbaar vervoer heeft de overheid niets te maken met het doel van de reis. Bovendien kan de overheid niet verlangen dat patiëntenorganisaties de reiskosten volledig vergoeden. Dit zou onder Valys neerkomen op EUR
1,25 per kilometer. Patiëntenorganisaties zouden dan al snel failliet gaan. Met de nieuwe regeling brengt de overheid patiëntenorganisaties, en daarmee de maatschappij, een zware slag toe.

Al met al is dit, na alle andere maatregelen van het kabinet, wederom een grote verslechtering voor chronisch zieken en gehandicapten. De VSN nomineert Valys voor de slechtste 1 april-grap ooit! 24 februari 2004

VSN - Lt. gen. van Heutszlaan 6 - 3743 JN Baarn tel: 035-5480480 Spierziekten Infolijn: 0900-5480480 - E-mail: vsn@vsn.nl - Postbank 1422400