Nieuws
Mobiliseer voor mobiliteit!
Steun de e-mailactie van de VSN!
De wijziging in het bovenregionaal vervoerssysteem (Valys voorheen
traXX) die per 1 april 2004 zal ingaan is voor de VSN onbegrijpelijk.
De beperking in de bewegings- en keuzevrijheid die voortvloeien uit
deze nieuwe regeling vindt de VSN onacceptabel.
Het reguliere openbaar vervoer is dusdanig ontoegankelijk dat een
aanvullend systeem voor mensen met een mobiliteitsbeperking bittere
noodzaak is. De VSN is voorstander van een bovenregionaal
vervoerssysteem dat qua kosten en kwaliteit vergelijkbaar is met het
reguliere openbaar vervoer.
Door de wijziging kunnen VSN-leden vanaf 1 april niet meer normaal op
bezoek bij vrienden of familie buiten hun eigen regio.
Ledenbijeenkomsten van de VSN zullen vanaf 1 april minder worden
bezocht.
De VSN is in overleg met andere patiëntenorganisaties en de CG-raad om
actie te ondernemen. In de tussentijd hoeft u niet stil te zitten.
Laat uw volksvertegenwoordiger weten wat voor invloed deze
kilometerbeperking heeft op uw leven!!!
De feiten:
Per 1 april 2004 wordt Traxx opgevolgd door Valys. Pashouders krijgen
vanaf dit moment een kilometerbudget van 350 of 700 kilometer per
jaar. Bij Traxx kon onbeperkt gereisd worden!! Omdat de regeling per 1
april wordt ingevoerd is het aantal kilometers voor 2004
respectievelijk 275 en 550. Het hoge kilometerbudget is gereserveerd
voor mensen die niet met de trein kunnen reizen. Hoe dat vastgesteld
zal worden is nog niet bekend. Het OV-tarief dat voor Traxx gold wordt
vervangen door een tarief van EUR 0,16 per kilometer. Kortingskaarten
zijn dus niet meer geldig, evenals OV-begeleiderskaarten. Als het
kilometerbudget na enkele ritjes op is, wordt het tarief maar liefst
EUR 1,25. Dit is vrijwel hetzelfde tarief als bij een commercieel
taxibedrijf betaald wordt. Bij Valys is er dan nog de kans dat de rit
gecombineerd wordt met andere reizigers en hierdoor 1,5 keer zo lang
duurt.
Met recht mag de nieuwe regeling de klap op de vuurpijl worden genoemd
van het rampenbeleid dat deze kamer voert voor chronisch zieken en
gehandicapten!
Laat uzelf horen!!! Stuur een e-mail, bel of schrijf naar de
woordvoerders volksgezondheid van één van de regeringspartijen: CDA,
VVD en D'66, of neem contact op met uw eigen partij.
Staatssecretaris:
Mw. Clémence Ross-Van Dorp
Stuur een e-mail via www.regering.nl
Postadres: Postbus 20350, 2500 EJ, Den Haag
Telefoon Ministerie van VWS: 070 340 79 11
Woordvoerders regeringspartijen:
CDA:
dhr. Siem Buijs
E-mail: S.Buijs@tk.parlement.nl
Postadres: Plein 2, Postbus 30805, 2500 GV Den Haag
Telefoon: 070 318 25 10
VVD:
dhr. Jan Rijpstra
E-mail: j.rijpstra@tk.parlement.nl
Postadres: Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
Telefoon: 070 318 30 35
D'66:
mw. Ursie Lambrechts
E-mail: u.lambrechts@tk.parlement.nl
Postadres: Postbus 20018, 2500 EA Den Haag
Telefoon: 070 318 30 66
Een toelichting op de wijzigingen:
De kilometerbudgetten:
Pashouders van Valys krijgen vanaf 1 april een kilometerbudget van 350
of 700 kilometer per jaar. Bij Traxx kon onbeperkt gereisd worden!!
Omdat de regeling per 1 april wordt ingevoerd is het aantal kilometers
voor 2004 respectievelijk 275 en 550. Het hoge kilometerbudget is
gereserveerd voor mensen die niet met de trein kunnen reizen. Hoe dat
vastgesteld zal worden is nog niet bekend. Wel dat hiervoor in ieder
geval EUR 25 moet worden betaald.
De planning van de reis:
Het is de bedoeling dat mensen door de beperkte kilometers meer van de
trein gebruik gaan maken. Dat betekent dat de regiotaxi het vervoer
naar het dichtstbijzijnde -toegankelijke- station zou moeten
verzorgen. Vervolgens dient, voor rolstoelers, de perronassistentie te
worden ingeschakeld. Het vervoer vanaf het eindstation wordt
vervolgens verzorgd door Valys. De 'klant' dient dit allemaal zelf te
regelen. Daarbij dient in ieder geval rekening te worden gehouden met:
1. de aanrijmarge van de regiotaxi (ca. 30 minuten)
2. een mogelijk langere reisduur van de regiotaxi doordat de rit
gecombineerd wordt met andere reizigers
3. minimaal 15 minuten vóór vertrek van de trein aanwezig zijn ivm de
perronassistentie
4. een aanrijmarge van 30 minuten voor Valys
5. de mogelijkheid dat de reis door Valys 1,5 maal zo lang duurt door
combinatieritten
Verschillende leden van de VSN kunnen, door gevoeligheid voor kou,
wind e.d. ook vanuit medisch oogpunt deze wachttijden niet buiten
doorbrengen. Zij zijn dus aangewezen op vervoer per taxi of een,
voorlopig nog niet bestaand, systeem waarbij het openbaar vervoer is
ingesteld op vervoer van mensen met een handicap.
Het tarief:
Het OV-tarief dat voor Traxx gold wordt vervangen door een tarief van
EUR 0,16 per kilometer. Kortingskaarten zijn dus niet meer geldig,
evenals OV-begeleiderskaarten. Als het kilometerbudget na enkele
ritjes op is, wordt het tarief maar liefst EUR 1,25 per kilometer. Dit
is vrijwel hetzelfde tarief als bij een commercieel taxibedrijf
betaald wordt. Bij Valys is er dan nog de kans dat de rit gecombineerd
wordt met andere reizigers en hierdoor 1,5 keer zo lang duurt. De VSN
beschouwt de regeling dan ook als een slechte 1 april-grap.
De bezwaren van de VSN:
De VSN vindt dat, zolang er geen alternatief is in de vorm van een
goed toegankelijk openbaar vervoer voor gehandicapten, er een
bovenregionaal vervoerssysteem moet zijn voor mensen die
redelijkerwijs niet van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken. Dit
systeem moet qua kosten en mogelijkheden vergelijkbaar zijn met het
reguliere openbaar vervoer. Hierbij past dus geen kilometerbeperking.
Het gaat om het bieden van een reële mogelijkheid om een normaal leven
te leiden, waarvoor bovenregionaal vervoer een essentiële voorwaarde
is. De met Valys geboden mogelijkheid is volstrekt onvoldoende. Bij
gebruik van de trein leidt de planning van de reis tot onmogelijke
praktische problemen. Indien alleen gebruik gemaakt wordt van Valys is
het aantal geboden kilometers absoluut niet genoeg om een normaal
leven te leiden. Ten aanzien van het tarief vindt de VSN dat dit
gebaseerd dient te zijn op het openbaar vervoer, zodat kortingskaarten
en OV-begeleiderskaarten geldig blijven.
Doodsteek voor patiëntenorganisaties:
Leden van de VSN reizen met Traxx naar bijeenkomsten voor
lotgenotencontact, voorlichtingsbijeenkomsten en regiodagen. Veel
vrijwilligers maken voor het vervoer naar hun vrijwilligerswerk ook
gebruik van Traxx. Veel patiëntenorganisaties, waaronder de VSN,
bestaan door de inzet van deze vrijwilligers. Zolang deze mensen geen
reisalternatief hebben in de vorm van een toegankelijk openbaar
vervoer heeft de overheid niets te maken met het doel van de reis.
Bovendien kan de overheid niet verlangen dat patiëntenorganisaties de
reiskosten volledig vergoeden. Dit zou onder Valys neerkomen op EUR
1,25 per kilometer. Patiëntenorganisaties zouden dan al snel failliet
gaan. Met de nieuwe regeling brengt de overheid patiëntenorganisaties,
en daarmee de maatschappij, een zware slag toe.
Al met al is dit, na alle andere maatregelen van het kabinet, wederom
een grote verslechtering voor chronisch zieken en gehandicapten. De
VSN nomineert Valys voor de slechtste 1 april-grap ooit!
24 februari 2004
VSN - Lt. gen. van Heutszlaan 6 - 3743 JN Baarn tel: 035-5480480
Spierziekten Infolijn: 0900-5480480 - E-mail: vsn@vsn.nl - Postbank
1422400
Vereniging Spierziekten Nederland