Maastricht Aachen Airport


Vernietiging Interim Aanwijzing MAA Zonder feitelijke gevolgen

De Raad van State heeft heden in de bodemprocedure over de Interim Aanwijzing van Maastricht Aachen Airport beslist dat de Staatssecretaris van V&W ten onrechte de werkingstermijn van de Interim Aanwijzing heeft verlengd.

Na het stopzetten van de Oost-West Baan en de daarbij behorende Aanwijzing in januari 1999 heeft het Ministerie van V&W een Interim Aanwijzing verstrekt, die uiterlijk op 1 januari 2004 zou vervallen. Dan zou de definitieve Aanwijzing klaar moeten zijn. Toen bleek dat dit niet haalbaar was, heeft het Ministerie van V & W de werkingstermijn van de Interim Aanwijzing met onbepaalde tijd verlengd. Omdat de Raad van State onbepaalde verlenging in strijd acht met het Interim-karakter, heeft zij de Interim Aanwijzing vernietigd. Omdat de Raad van State tegelijkertijd heeft beslist, dat de rechtsgevolgen van de Interim Aanwijzing in stand blijven, heeft dit geen feitelijke gevolgen voor de exploitatie van de luchthaven.

De Raad van State heeft tevens beslist dat het Ministerie van V&W uiterlijk 1 januari 2005 de definitieve Aanwijzing moet hebben verstrekt. MAA is verheugd dat hiermee voor alle betrokkenen een hard tijdpad is vastgelegd. Na verwerking van eventuele gevolgen uit deze uitspraak van de Raad van State zal MAA de Milieu Effect Rapportage en het verzoek voor een definitieve Aanwijzing rond 15 Maart 2004 indienen.

Verder heeft de Raad van State de bkl-zone (de geluidszone voor kleine luchtvaart) vernietigd, omdat de Staatssecretaris onvoldoende gemotiveerd heeft hoe zij de belangen van de gemeente Meerssen (mogelijke woningbouw in Ulestraten) en de belangen van de exploitatie van de luchthaven heeft gewogen. De Staatssecretaris moet nu opnieuw een bkl-zone vaststellen, hetzij in de in maart startende procedure voor de definitieve Aanwijzing, hetzij in een afzonderlijke beslissing op bezwaren.

NB: een Aanwijzing is de term die de Luchtvaartwet hanteert voor de gebruiksvergunning van een luchthaven. 26-2-2004 10:19