Kenniscentrum Elektronische Overheid

26 feb 2004

IBG en RDW uitgekozen als Europese good practice voor elektronische dienstverlening

De Informatie Beheer Groep (IBG) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) zijn uitgekozen als goede voorbeelden in Europa op het gebied van elektronische dienstverlening. Dat blijkt uit een rapport dat de Europese Commissie deze week presenteert onder de titel: Reorganisation of Government Back Offices for Better Electronic Public Services European Good Practices (Back Office reorganisation).

Van in totaal 115 cases werden er uiteindelijk 30 geselecteerd voor nader onderzoek. Nederland scoort met twee voorbeelden in deze top dertig verhoudingsgewijs goed. Het Nederlandse deel van het onderzoek werd uitgevoerd door Kenniscentrum ELO, een van de programmas van ICTU.

Het is voor het eerst dat de Europese Commissie onderzoek heeft laten doen naar geslaagde voorbeelden op het gebied van elektronische dienstverlening. Op basis van een gemeenschappelijke lijst van twintig diensten die iedere overheid verleent, zoals arbeidsbemiddeling, paspoort, bouwvergunning, maar ook het heffen van inkomstenbelasting, keek men vooral naar de reorganisatie van de interne bedrijfsvoering. In totaal nam men 115 cases onder de loep, waarvan 10 afkomstig uit Nederland.

Uit deze 115 werden uiteindelijk 30 cases geselecteerd voor nader onderzoek. Deze cases kenmerken zich door een goede koppeling tussen het loket en de interne organisatie, de zogeheten front- en backoffice, en een goede implementatiestrategie, zodat de ervaringen ook te benutten zijn door andere overheidsorganisaties. Een organisatie die met behulp van ICT de front- en backoffice goed op orde heeft, levert kwalitatief betere diensten voor minder geld. Uiteindelijk profiteren zowel de burgers als de overheden hiervan.

De twee Nederlandse overheidsorganisaties in de Europese top dertig, die als goed voorbeeld voor andere kunnen dienen zijn de Informatie Beheer Groep (studiefinanciering) en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (kentekenregistratie). Het bijzondere van de IBG is dat de klanten zoveel mogelijk het beheer van de eigen gegevens in handen hebben. Dat voorkomt fouten en bespaart kosten. Dit is mogelijk door het aantal bezoeken en telefoontjes te verminderen ten gunste van elektronische communicatie. Dankzij ICT heeft de IBG het negatieve imago van vroeger helemaal kunnen ombuigen.

De RDW is een voorbeeld van een geslaagde introductie van één landelijk kentekenregister waaraan verschillende instanties gegevens leveren en daarvan gebruik maken. Verder heeft de RDW geen eigen loketten; administratieve handelingen worden uitgevoerd op bestaande contactpunten (autodealers, postkantoren). Dankzij deze enkelvoudige gegevensvastlegging zijn de bestanden geschoond en is de uitgifteprocedure voor kentekens aanzienlijk verkort.

Het onderzoek voor de Europese Commissie werd uitgevoerd door het Deense Technologische Instituut samen met de Universiteit van Bremen. Per land verzorgden nationale experts vooronderzoeken en interviews. Voor Nederland is dat gedaan door Kenniscentrum ELO.

Het rapport en de bijlagen zijn te vinden op
http://europa.eu.int/information_society/programmes/egov_rd/documentat ion/index_en.htm#back_office