PRICEWATERHOUSECOOPERS
PricewaterhouseCoopers voorspelt nieuwe overnames in mediawereld in 2004
Volgens het laatste rapport Media Insights van PricewaterhouseCoopers
Corporate Finance zal het vertrouwen in de Europese mediasector in
2004 blijven voortduren. Er zal naar verwachting zon EUR 20 miljard
gemoeid zijn met fusies en overnames in deze sector, dat zal worden
opgebracht door meer dan 100 transacties.
Deze voorspelling vloeit voort uit de verbeteringen in de markt in
2003, met name in de tweede helft van dat jaar toen het aantal van 50
overnametransacties werd bereikt, tezamen een waarde
vertegenwoordigend van meer dan EUR 10 miljard. Onder invloed van het
algemene marktherstel, dat deels voortkwam uit de verbeterde toestand
in Irak, durfden ondernemingen weer op overnamepad te gaan.
Over het hele jaar 2003 steeg de waarde van de transacties sterk van
EUR 11,5 miljard in 2002 naar EUR 16,8 miljard. Het aantal transacties
groeide echter minder snel van 78 naar 85. Megatransacties maakten
tevens hun rentree in de mediawereld in de tweede helft van 2003. Van
de tien transacties in 2003 waarmee EUR 500 miljoen of meer gemoeid
was, werden er zes afgerond in de laatste helft van het jaar.
Hetzelfde geldt voor de enige drie transacties met een waarde van een
miljard euro of meer.
Gemeten naar de waarde van de transacties vond de meeste activiteit in
2003 plaats in de Europese uitgeverswereld; hier werden 38 transacties
aangegaan voor in totaal EUR 10 miljard. Ter vergelijking: in 2003
vonden er 37 transacties plaats met een totale waarde van EUR 6,4
miljard in het Europese omroepbedrijf en 10 transacties van in totaal
EUR 0,4 miljard in de marketingdienstverlening; deze laatste sector is
echter al relatief geconcentreerd in Europa.
Participatiemaatschappijen spelen een steeds belangrijkere rol in de
consolidatie van de Europese mediawereld en waren vorig jaar betrokken
bij 23 transacties, d.w.z. 25% van alle Europese overnametransacties
in de mediasector in 2003. De waarde van deze transacties
vertegenwoordigde echter 57% van die van alle overnametransacties.
Elizabeth Schaefer, partner van PricewaterhouseCoopers zegt hierover
het volgende:
Ook in Nederland zijn de afgelopen jaren grote deals gesloten, waarbij
participatiemaatschappijen betrokken waren. Zo zoekt PCM een nieuwe
aandeelhouder, waarbij naast één uitgever vier
participatiemaatschappijen meedingen. Verder heeft NPM Capital in
november 2003 een meederheidsbelang in het ANP verworden en heeft
Candover/Cinven van Wolters Kluwer de Kluwer Academic overgenomen. De
Telefoongids ging van KPN naar 3i/Veronis Suhler en 3i nam ook
Malmberg/Vanln over van VNU.
Schaefer vervolgt: Participatiemaatschappijen werden aangetrokken door
het grote kasstroompotentieel van mediabedrijven en de fragmentatie
van de markt, de dringende behoefte om te investeren en het gebrek aan
concurrentie met handelsmaatschappijen omdat deze aan financiële
beperkingen zijn gebonden.
In de tweede helft van 2003 vonden alleen al 50 transacties plaats met
een totale waarde van EUR 10,2 miljard. Gemeten naar de waarde werden
er in de tweede helft van 2003 ruim meer transacties aangegaan dan in
de eerste en tweede helft van 2002 (H1 2002: EUR 6,6 miljard; H2 2002:
EUR 4,9 miljard) en de tweede helft van 2001 (EUR 7,9 miljard).
Elizabeth Schaefer: Indien de relatief grote overnameactiviteit in de
tweede helft van 2003 zich doorzet in 2004, zal het aantal van 100
transacties worden bereikt, waarmee de waarde zal uitkomen op ruim EUR
20 miljard. Dit betekent dat het aantal transacties en de waarde
daarvan het niveau van de laatste vijf jaar, behalve 2000, zullen
overstijgen. Dit biedt uitstekende mogelijkheden voor op groei- en
overnamegerichte ondernemingen en voor bedrijven die de sector wensen
te verlaten.
In het rapport worden onder meer de volgende voorspellingen gedaan:
De reclame-uitgaven zullen naar verwachting in 2004 in de Verenigde
Staten hetzelfde niveau halen als in 2003, o.a. als gevolg van het
Europese kampioenschap voetbal, de Olympische Spelen in Athene,
stijgende winsten en de verhoging van marketingbudgetten.
Televisie- en radioproducties zullen naast een breed scala van
uitgeversactiviteiten in 2004 waarschijnlijk de beste overnamekansen
blijven bieden.
De overnameactiviteit in de marketingdienstverlening zal zich
waarschijnlijk herstellen omdat multinationals op zoek gaan naar
uitbreiding van hun geografische en productnetwerken.
De interactieve media zullen naar verwachting vaker bij fusies en
overnames in de mediasector worden betrokken omdat ondernemingen die
de crisis in de technologie-, media- en telecomsector hebben overleefd
een overname of fusie beschouwen als een instrument om de mediasector
de rug toe te keren of verdere strategische ontwikkelingen in te
zetten.
Fusies en overnames staan weer op de agenda als belangrijke
strategische instrumenten.