Nederlandse Spoorwegen q/NSW

Corporate Communicatie

Persbericht
Utrecht, 26 februari 2004

NS in 2003: Dienstverlening en bedrijfsresultaat zijn verbeterd

reizigersvervoer nog in rood; omzetgroei en kostenreductie topprioriteit

In 2003 is het vertrouwen van de treinreizigers in NS toegenomen. Het bedrijf heeft daarmee een basis gelegd voor het werven van meer klanten. Het operationeel bedrijfsresultaat van NS is in 2003 gestegen naar 44 miljoen, echter het reizigersvervoer zit nog in de rode cijfers. Op het internationaal vervoer heeft NS fors verlies geleden. Verder is het aantal reizigers in de afgelopen drie jaar afgenomen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die NS vandaag presenteert.

Dienstverlening
Ook in 2003 heeft NS op basis van de vijf hoofddoelstellingen de dienstverlening aan de treinreizigers verbeterd: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit aanbieden en zorgen voor schone treinen en stations. In 2003 is de waardering van de treinreizigers voor de dienstverlening op alle hoofddoelstellingen gestegen. Het percentage klanten dat de dienstverlening van NS beoordeelt met een zeven of hoger, steeg van 48% in 2002 naar 55% in 2003. Ook reden meer treinen op tijd: het percentage dat binnen 3 minuten op tijd reed, steeg van 81,2% in 2002 naar 83,1% in 2003. Volgens de internationaal gebruikelijke 5-minuten norm kwam 90,5% van de treinen op tijd aan.

Resultaten
De bedrijfsopbrengsten van NS bedragen in 2003 2.729 miljoen, een stijging van 2,9% ten opzichte van 2002 ( 2.651 miljoen). De bedrijfslasten stijgen met 1,9% van 2.634 miljoen in 2002 naar 2.685 miljoen in 2003. Het bedrijfsresultaat uit operationele activiteiten in 2003 bedraagt 44 miljoen (2002: 17 miljoen). Deze stijging is vrijwel geheel het gevolg van de kostenreductie die in het hele bedrijf doorgevoerd wordt en een hogere omzet. Als gevolg van een bijzondere bate van 25 miljoen bedraagt het bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsuitoefening over 2003 69 miljoen. Deze bate betreft het vrijvallen van een eerder getroffen voorziening in verband met desinvesteringen. Het netto resultaat bedraagt 81 miljoen ten opzichte van 47 miljoen in 2002.

N.V. Nederlandse Spoorwegen, Utrecht Handelsregister Utrecht 30012558Rabobank Utrecht 10.09.16.880BTW NL803979988B01

q/NSW

Datum 26 februari 2004 Blad 2 van 7

Reizigersvervoer
Voor het derde jaar op rij is in 2003 de omvang van het reizigersvervoer in Nederland licht gedaald. Het totaal aantal reizigerskilometers bedroeg 13,8 miljard tegen 14,3 miljard in 2002.
De totale opbrengsten uit het segment reizigersvervoer stijgen in 2003 met 120 miljoen van 1.605 miljoen naar 1.725 miljoen in 2003. Dit komt voornamelijk door een stijging van de tarieven in Nederland met gemiddeld 4,9% aan het begin van het jaar, gestegen opbrengsten uit het studentenkaartcontract en opbrengsten uit de exploitatie van reizigersvervoer in het buitenland (Merseyrail). De totale kosten stijgen van 1.674 miljoen naar 1.762 miljoen, met name door hogere afschrijvingen als gevolg van nieuwe treinen en de met ruim 50% gestegen gebruiksvergoeding voor het spoor (op het Nederlandse net van 55 naar 84 miljoen). Daartegenover staan de besparingen op indirecte kosten door de bezuinigingsoperatie `AIDA'.
Per saldo bedraagt het bedrijfsresultaat op het reizigersvervoer - 37 miljoen. Dat is minder negatief dan in 2002 ( - 69 miljoen).

Mede als gevolg van de economische teruggang en de sterke concurrentie van goedkope vliegtickets leed NS Internationaal in 2003 een aanzienlijk verlies. Daarom heeft een afwaardering van materieel plaatsgevonden. Om tot een positief resultaat te komen, zijn inmiddels maatregelen aangekondigd.

Sinds 20 juli 2003 exploiteert NS dochteronderneming NedRailways samen met Serco een concessie voor treinvervoer in het Verenigd Koninkrijk rond Liverpool. Over deze periode is het 50%-aandeel partieel geconsolideerd. Deze concessie droeg positief bij aan de stijging van omzet en bedrijfsresultaat.

Knooppuntontwikkeling en ­exploitatie
De bedrijfsopbrengsten in het segment knooppuntontwikkeling zijn met 474 miljoen nagenoeg gelijk gebleven (2002: 478 miljoen). Enerzijds is er sprake van lagere verkoop- en ontwikkelopbrengsten bij NS Vastgoed. Anderzijds zijn - door uitbreiding - de opbrengsten van de horeca en retailactiviteiten licht gestegen. Door gerealiseerde kostenbesparingen ligt ook het bedrijfsresultaat nagenoeg op hetzelfde niveau als in 2002. In 2003 bedroeg het 60 miljoen, in 2002 62 miljoen.
Het totaal aantal stations is gestegen van 385 naar 387 door ingebruikname in 2003 van de stations Tilburg Reeshof en Utrecht Terwijde. De introductie van de drie serviceformules op de stations is vrijwel voltooid. De winkels van Wizzl zijn opgenomen in de Servex-organisatie. NS spant zich in om leegstaande stationsgebouwen weer te verhuren om zo de levendigheid en de sociale veiligheid op een station te bevorderen. Zo vestigde zich op station Beilen een videotheek, in Santpoort Noord een muziekschool en in Gouda Goverwelle een kinderdagverblijf.

De markt voor kantoorruimten staat onder druk. Hoewel NS weinig leegstand kent, wordt nu toch ook in stationsgebieden de verhuur van nieuwe objecten moeizaam.

N.V. Nederlandse Spoorwegen, Utrecht Handelsregister Utrecht 30012558Rabobank Utrecht 10.09.16.880BTW NL803979988B01

q/NSW

Datum 26 februari 2004 Blad 3 van 7

In 2003 werden onder meer de kantoorgebouwen Eempolis (Amersfoort), Meander (Zwolle), Heren van Twente (Hengelo) en Icoon (Zaandam) opgeleverd. Rond een aantal stations, waaronder Den Haag HS, is de ontwikkeling begonnen van kleinschalige woningbouwprojecten. Om de kwaliteit en exploitatie van parkeerplaatsen op een hoger peil te brengen, is een overeenkomst gesloten met Q-Park.

Bouw
De opbrengsten van de bouwactiviteiten zijn met 639 miljoen nagenoeg gelijk gebleven aan die in 2002 ( 646 miljoen). Hetzelfde geldt voor het bedrijfsresultaat dat met 19 miljoen in 2003 licht onder het niveau van 2002 ( 21 miljoen) uitkomt.

Medewerkers
Als gevolg van de bezuinigingsoperatie AIDA is in Nederland bij de kernactiviteiten een vermindering van indirecte medewerkers ingezet. Deze vermindering zal in 2004 doorzetten. Echter door de consolidatie van het 50%-belang in Merseyrail (Liverpool) en de groei van Strukton is het totaal aantal medewerkers van NS in 2003 licht gestegen. Per 31 december 2003 bedroeg het totaal aantal medewerkers (fte) 23.403 (2002: 23.156). Het gemiddeld aantal medewerkers bedroeg 23.201 (2002: 22.985). De stijging betreft uitvoerende medewerkers.

Investeringen
Ondanks het verlies op het reizigersvervoer gaat NS door met investeren om zo de dienstverlening nu en in de toekomst te kunnen blijven verbeteren. In 2003 investeerde NS in totaal voor een bedrag van 399 miljoen (2002: 370 miljoen). Voornamelijk in nieuwe dubbeldekstreinen, de renovatie van Sprinters en intercityrijtuigen, maar ook in knooppuntontwikkeling (stationsomgevingen en vastgoed).

Corporate governance
NS zal de corporate governance code van de Commissie Tabaksblat volgen, tenzij haar bijzondere positie een ander standpunt rechtvaardigt. Aangezien NS geen beursgenoteerde onderneming is en slechts één aandeelhouder heeft, zijn niet alle bepalingen op NS van toepassing. Verder worden ­ de preambule van de code verwijst daar al naar ­ de bestaande contractuele afspraken tussen vennootschap en bestuurders gerespecteerd. Het merendeel van de voorgestelde beginselen van deugdelijk ondernemingsbestuur en de best practice bepalingen behoort al tot de praktijk van NS.

Vooruitzichten
NS ziet zich voor de uitdaging geplaatst om de opgaande lijn in de kwaliteit van de dienstverlening en het bedrijfsresultaat door te zetten. Dit in een periode waarin door de economische teruggang het aantal reizigers daalt.

N.V. Nederlandse Spoorwegen, Utrecht Handelsregister Utrecht 30012558Rabobank Utrecht 10.09.16.880BTW NL803979988B01

q/NSW

Datum 26 februari 2004 Blad 4 van 7

Ook in 2004 blijft NS investeren in een betere dienstverlening aan reizigers en richt zij zich daarbij op investeringen in diensten die zoveel mogelijk de grote groepen van bestaande en nieuwe reizigers van dienst zijn. NS verwacht het komende jaar met name verbeteringen in actuele reisinformatie, parkeervoorzieningen en vervoerscapaciteit. Het investeringsniveau blijft gelijk aan dat van 2003.

De kostenbesparende maatregelen die NS al eerder heeft genomen om op de korte en lange termijn het resultaat op het reizigersvervoer te verbeteren, worden onverminderd doorgezet. In 2004 zal duidelijk worden of aanvullende maatregelen nodig zijn. NS maakt zich met name zorgen over de gevolgen van het voornemen van de overheid om de gebruiksvergoeding voor het spoor jaarlijks in 2006 en 2007 met 30 miljoen te verhogen van circa 150 miljoen in 2005 naar 210 miljoen in 2007, zoals aangekondigd in het regeerakkoord.


---

Noot aan de Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Persvoorlichting NS via redactie telefoonnummer (030) 235 70 70.
Het jaarverslag 2003 is vanaf vandaag via de website www.ns.nl te downloaden.

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 387 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail. De inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

N.V. Nederlandse Spoorwegen, Utrecht Handelsregister Utrecht 30012558Rabobank Utrecht 10.09.16.880BTW NL803979988B01

q/NSW

Datum 26 februari 2004 Blad 5 van 7

GECONSOLIDEERDE WINST-EN-VERLIESREKENING 2003 NV Nederlandse Spoorwegen in miljoenen euro's 2003 2002

Som der bedrijfsopbrengsten 2.729 2.651 Som der bedrijfslasten 2.685 2.634

Bedrijfsresultaat uit operationele activiteiten 44 17 Bijzondere baten 25 0

Bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsuitoefening 69 17 Financiële baten en ­lasten 24 26

Resultaat voor belasting 93 43 Belastingen -12 4

Nettoresultaat 81 47

N.V. Nederlandse Spoorwegen, Utrecht Handelsregister Utrecht 30012558Rabobank Utrecht 10.09.16.880BTW NL803979988B01

q/NSW

Datum 26 februari 2004 Blad 6 van 7

GECONSOLIDEERDE BALANS PER 31 DECEMBER 2003 NV Nederlandse Spoorwegen in miljoenen euro's 31-12-2003 31-12-2002

Activa Vaste activa Materiële vaste activa 2.857 2.798 Financiële vaste activa 69 215 2.926 3.013 Vlottende activa 2.988 2.818

Totaal activa 5.914 5.831

Passiva Eigen vermogen 3.632 3.549 Egalisatierekeningen 370 380 Voorzieningen 227 228 Langlopende schulden 779 858 Kortlopende schulden 906 816

Totaal passiva 5.914 5.831

Kerncijfers jaarverslag 2003 (bedragen in miljoenen euro's) 2003 2002 Balans Balanstotaal 5.914 5.831 Geïnvesteerd vermogen 2.606 2.731 Werkkapitaal (excl. liquiditeiten) 382 388

Winst-en-verliesrekening Netto omzet 2.505 2.420 Bedrijfsresultaat uit operationele activiteiten 44 17 Bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsuitoefening 69 17 Netto resultaat 81 47

Kasstroom Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 348 272 Investeringen materiële vaste activa 399 370

N.V. Nederlandse Spoorwegen, Utrecht Handelsregister Utrecht 30012558Rabobank Utrecht 10.09.16.880BTW NL803979988B01

q/NSW

Datum 26 februari 2004 Blad 7 van 7

2003 2002 Ratio's Bedrijfsresultaat uit operationele activiteiten/gemiddeld 1,7% 0,6% geïnvesteerd vermogen (ROI) Netto resultaat/gemiddeld eigen vermogen (ROE) 2,3% 1,3% Bedrijfsresultaat uit operationele 1,6% 0,6% activiteiten/bedrijfsopbrengsten (ROS) Garantievermogen/balanstotaal (solvabiliteit) 68% 67%

Operationele kengetallen Vervoersomvang (in miljoenen reizigerskilometers) 13.848 14.288 Klantoordeel algemeen (% hoger of gelijk aan 7) 55% 48% Punctualiteit (treinen op het hoofdrailnet die op tijd aankomen of met een vertraging

N.V. Nederlandse Spoorwegen, Utrecht Handelsregister Utrecht 30012558Rabobank Utrecht 10.09.16.880BTW NL803979988B01


---- --