College akkoord met parkeerverordeningen
Het college heeft op 24 februari 2004 twee verordeningen vastgesteld. De
"Parkeerverordening 2004" en de "Parkeerbelastingverordening 2004". Dat is
nodig om de parkeerregulering in te kunnen voeren. Om te beginnen vanaf 1
oktober 2004 in delen van de wijk Doorslag. Daarna volgen de wijken:
Binnenstad, Merwestein, de omgeving Nijpelsplantsoen en zo nodig andere
gebieden waar parkeerproblemen ontstaan. In de twee verordeningen wordt de
parkeerregulering juridisch vastgelegd. Met de parkeerregulering wil de
gemeente de parkeeroverlast tegengaan. Naar verwachting behandelt de
commissie Binnenstad dit onderwerp op 9 maart a.s. Het definitieve besluit
wordt dan vervolgens op 7 april door de gemeenteraad genomen.
In welke deelgebieden er betaald parkeren komt, op welke tijden en tegen
welke tarieven, wordt per wijk opgenomen in de zogenaamde
´uitvoeringsbesluiten´. Hierover wordt eerst uitvoerig met de wijk overlegd.
In het uitvoeringsbesluit staat bijvoorbeeld ook hoe de uitgifte van
vergunningen werkt. Deze uitvoeringsbesluiten gaan eerst voor advies naar de
commissie Binnenstad. Daarna stelt het college ze vast.
Het college heeft nu besloten:
* in te stemmen met de parkeerverordening 2004 en de verordening
parkeerbelastingen 2004 en deze voor te leggen aan de gemeenteraad ter
vaststelling;
* de concept uitvoeringsbesluiten 'Betaald parkeren 2004' en 'Besluit
uitgifte parkeervergunningen 2004' te bespreken met de raadscommissie
Binnenstad;
* de parkeeregulering in Doorslag in schil 1 en 2 vanaf 1 oktober 2004 in
te voeren;
* de periode waarin vergunningen gratis worden verstrekt te verlengen tot
1 juli 2007;
* de eventuele jaarlijkse prijsstijging van de vergunningen te begrenzen
tot maximaal de consumentenprijsindex-alle huishoudens (volgens het
CBS).
Achtergrondinformatie
In maart en april 2003 heeft er inspraak plaatsgevonden op de nota Verkeer,
Vervoer en Parkeren. De gemeenteraad stelde op 12 september 2003 de kaders
voor het parkeerbeleid vast. Besloten werd dat vanaf 2004 de
parkeerregulering ingevoerd zou worden, te beginnen in de wijk Doorslag. Ook
werden de tarieven voor de vergunning vastgesteld en werd besloten dat de
vergunning tot 2007 gratis is.
Op basis van deze uitgangspunten is een uitvoeringsplan gemaakt voor de wijk
Doorslag. Bewoners en bedrijven zijn uitgebreid geïnformeerd over de
voorstellen via nieuwsbrieven, informatieavonden en spreekuren. Daarnaast
hebben alle betrokkenen een enquête ontvangen, waarin o.a. de mening is
gevraagd over de gewenste parkeertijden. Aan de bewoners en bedrijven in
schil 2 is bovendien gevraagd of zijn nu al mee willen met de
parkeerregulering, of pas als er zich problemen voordoen. De resultaten van
dit onderzoek, de informatie uit de spreekuren en de parkeerdrukmetingen in
de wijk zelf zijn gebruikt om de voorstellen aan te passen. Zo zijn de
parkeertijden aangepast en is het gebied in schil 2 dat in oktober 2004
meegaat met de parkeerregulering bepaald. Vervolgens zijn deze zaken in de
parkeerverordeningen en uitvoeringsbesluiten verwerkt. Deze aanpak wordt
herhaald in de andere wijken waar betaald parkeren wordt ingevoerd.
Invoerdatum 26-2-2004
Gemeente Nieuwegein