IP/04/272
Brussel, 26 februari 2004
Nieuwe bevoegdheden voor de toepassing van de mededingingsregels op
het luchtvervoer tussen de EU en derde landen gunstig onthaald door de
Commissie
De Raad van ministers heeft vandaag zijn goedkeuring gehecht aan een
verordening die de Europese Commissie duidelijke en effectieve
bevoegdheden verleent om transacties tussen luchtvaartmaatschappijen,
zoals allianties, die een impact hebben op routes tussen de EU en
derde landen, te beoordelen. Hierdoor wordt een einde gemaakt aan de
reeds lang bestaande abnormale situatie waarin de Commissie volledig
bevoegd was allianties tussen luchtvaartmaatschappijen uit de EU en
alle fusies, ongeacht het land van oorsprong van de
luchtvaartmaatschappijen, te beoordelen, maar niet een alliantie
tussen bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij uit de EU en een uit de
VS.
De Raad van ministers heeft op donderdag een verordening goedgekeurd,
die de Commissie de volledige bevoegdheid verleent om de
mededingingsregels toe te passen op het luchtvervoer tussen de EU en
derde landen, met name op allianties tussen luchtvaartmaatschappijen
uit de EU en uit derde landen. De Commissie beschikte tot nog toe niet
over doeltreffende handhavingsbevoegdheden.(1)
Voor de beoordeling van zaken zoals mondiale luchtvaartallianties als
Star Alliance en Skyteam, moest zij zich baseren op artikel 85.
Artikel 85 is zeer complex en verleent de Commissie niet de
bevoegdheid om in geval van problematische allianties corrigerende
maatregelen op te leggen.
De nieuwe regels treden in werking op 1 mei, op hetzelfde ogenblik als
Verordening 1/2003 waarbij de uitvoering van de communautaire
antitrustregels in de Unie wordt gemoderniseerd.
"De nieuwe regels zullen de Commissie de bevoegdheden geven waarover
zij reeds lang had moeten beschikken om met name allianties tussen
luchtvaartmaatschappijen uit de EU en derde landen te onderzoeken en
de mededingingsproblemen op te lossen die daaruit kunnen voortvloeien.
Dat is gunstig voor de betrokken luchtvaartmaatschappijen, aangezien
er een duidelijk en coherent regelgevingskader ontstaat voor alle
allianties, ongeacht hun territoriale werking. Het zal tevens ten
goede komen aan de Europese consument die een passende bescherming zal
genieten tegen eventuele concurrentieverstorende effecten van deze
allianties", verklaarde Commissielid Mario Monti.
De nieuwe verordening
De verordening heeft in de eerste plaats ten doel een effectiever en
efficiënter kader voor antitrustprocedures in de sector van het
luchtvervoer tussen de Unie en derde landen tot stand te brengen. De
normale uitvoeringsbepalingen voor de communautaire mededingingsregels
(de artikelen 81 en 82 van het EG-Verdrag), zoals deze zijn vastgelegd
in de onlangs vastgestelde algemene procedureverordening 1/2003,
worden erdoor uitgebreid tot luchtvervoersactiviteiten tussen de
Gemeenschap en derde landen, op dezelfde wijze als reeds gold voor het
luchtvervoer tussen EU-luchthavens.
De nieuwe verordening geeft de Commissie de mogelijkheid een oordeel
te vellen over bijvoorbeeld samenwerkingsovereenkomsten tussen
luchtvaartmaatschappijen (en zo nodig handhavingsmaatregelen te nemen
om de concurrentie te vrijwaren), in het bijzonder over mondiale
allianties zoals Star, Skyteam en Oneworld, waarvan de effecten op de
mededinging niet correct kunnen worden ingeschat zonder de
intercontinentale routes, en met name de transatlantische, te
onderzoeken.
Door de nieuwe verordening worden de handhavingsbevoegdheden van de
Commissie niet alleen uitgebreid tot het luchtvervoer tussen de EU en
derde landen, maar krijgt de Commissie ook de bevoegdheid om in
dergelijke gevallen groepsvrijstellingen te verlenen, zoals zij dat
momenteel ingevolge Verordening 3976/87 reeds kan voor het
luchtvervoer tussen luchthavens in de Gemeenschap.
De nieuwe verordening zal voorts leiden tot een grotere harmonisatie
van de EU-instrumenten ter handhaving van de concentratie- en
antitrustregels met betrekking tot de transacties van
luchtvaartmaatschappijen. Indien transacties als een fusie worden
beschouwd (zoals Air France/KLM), vallen zij onder de
concentratieverordening, die in een zeer doeltreffende en versnelde
procedure voorziet. Allianties, d.w.z. transacties die niet leiden tot
een wijziging in de zeggenschap, vallen onder de antitrustregels.
Het voorstel voor de nieuwe verordening werd in februari 2003 door de
Commissie gepresenteerd (zie IP/03/284)
(1)
Verordening (EEG) nr. 3975/87 inzake de toepassing van de
mededingingsregels in de sector luchtvervoer is immers alleen van
toepassing op luchtvervoer tussen luchthavens in de Gemeenschap.
Verordening (EG) nr. 1/2003 betreffende de uitvoering van de
mededingingsregels van de artikelen 81 en 82 van het Verdrag, die met
ingang van 1 mei 2004 in de plaats komt van de procedurebepalingen van
Verordening (EEG) nr. 3975/87, heeft hierin geen verandering gebracht.
European Commission