IP/04/268
Brussel, 26 februari 2004
De Commissie leidt een inbreukprocedure in tegen 12 lidstaten wegens
het niet-omzetten van een essentiële richtlijn op het gebied van
veiligheid op zee
Bij wijze van eerste stap in de inbreukprocedure heeft de Commissie
aan alle lidstaten, behalve Denmarken, Duitsland en Spanje, een
aanmaningsbrief gestuurd wegens niet-naleving van de communautaire
regelgeving inzake monitoring- en informatiesystemen voor de
scheepvaart, die in 2002 in een richtlijn is vastgesteld naar
aanleiding van de ramp met de Erika. De lidstaten hadden de nodige
wetgeving uiterlijk op 5 februari 2004 moeten vaststellen. De
betrokken communautaire regelgeving heeft tot doel de veiligheid van
de scheepvaart te bevorderen aan de hand van een pakket maatregelen
over onder meer toevluchthavens voor in nood verkerende schepen en de
verplichting om een reisgegevensrecorder ("zwarte doos") aan boord te
hebben.
De betrokken lidstaten krijgen twee maanden de tijd om de richtlijn
alsnog ten uitvoer te leggen. Slagen zij hier niet in, dan zal de
Commissie overgaan tot de volgende stap in de inbreukprocedure, nl.
het versturen van met redenen omklede adviezen. Indien dat geen
resultaten oplevert, wordt de zaak aanhangig gemaakt bij het Hof van
Justitie.
Het voorstel heeft tot doel om met behulp van nieuwe technologieën als
automatische identificatiesystemen (AIS) de schepen in de Europese
wateren beter te identificeren en te controleren, met name wanneer het
gaat om vaartuigen die de veiligheid of het milieu in gevaar kunnen
brengen.
Een aantal bepalingen in het voorstel is erop gericht ongevallen en
verontreiniging op zee beter te voorkomen via het opzetten van een
telematicanetwerk voor de uitwisseling van informatie over schepen en
gevaarlijke ladingen. Deze bepalingen zullen als rechtsgrond fungeren
indien lidstaten schepen willen verbieden de haven in uitzonderlijke
weersomstandigheden te verlaten wanneer daardoor de veiligheid of het
milieu ernstig in het gedrang kunnen komen.
Indien lidstaten ertoe worden verplicht plannen op te stellen om
schepen die in moeilijkheden zijn geraakt, in toevluchtshavens aan hun
kust op te vangen, en indien schepen er steeds meer toe worden
verplicht ongevallen en vervuiling op zee te rapporteren en met de
autoriteiten aan de wal samen te werken, kunnen incidenten op zee met
een ernstig vervuilingsrisico efficiënter worden aangepakt. Tot slot
zal het onderzoek van ongevallen op zee vlotter verlopen, aangezien
zowel passagiers- als vrachtschepen een reisgegevensrecorder ("zwarte
doos") aan boord moeten hebben.
European Commission