European Commission

IP/04/268

Brussel, 26 februari 2004

De Commissie leidt een inbreukprocedure in tegen 12 lidstaten wegens het niet-omzetten van een essentiële richtlijn op het gebied van veiligheid op zee

Bij wijze van eerste stap in de inbreukprocedure heeft de Commissie aan alle lidstaten, behalve Denmarken, Duitsland en Spanje, een aanmaningsbrief gestuurd wegens niet-naleving van de communautaire regelgeving inzake monitoring- en informatiesystemen voor de scheepvaart, die in 2002 in een richtlijn is vastgesteld naar aanleiding van de ramp met de Erika. De lidstaten hadden de nodige wetgeving uiterlijk op 5 februari 2004 moeten vaststellen. De betrokken communautaire regelgeving heeft tot doel de veiligheid van de scheepvaart te bevorderen aan de hand van een pakket maatregelen over onder meer toevluchthavens voor in nood verkerende schepen en de verplichting om een reisgegevensrecorder ("zwarte doos") aan boord te hebben.

De betrokken lidstaten krijgen twee maanden de tijd om de richtlijn alsnog ten uitvoer te leggen. Slagen zij hier niet in, dan zal de Commissie overgaan tot de volgende stap in de inbreukprocedure, nl. het versturen van met redenen omklede adviezen. Indien dat geen resultaten oplevert, wordt de zaak aanhangig gemaakt bij het Hof van Justitie.

Het voorstel heeft tot doel om met behulp van nieuwe technologieën als automatische identificatiesystemen (AIS) de schepen in de Europese wateren beter te identificeren en te controleren, met name wanneer het gaat om vaartuigen die de veiligheid of het milieu in gevaar kunnen brengen.

Een aantal bepalingen in het voorstel is erop gericht ongevallen en verontreiniging op zee beter te voorkomen via het opzetten van een telematicanetwerk voor de uitwisseling van informatie over schepen en gevaarlijke ladingen. Deze bepalingen zullen als rechtsgrond fungeren indien lidstaten schepen willen verbieden de haven in uitzonderlijke weersomstandigheden te verlaten wanneer daardoor de veiligheid of het milieu ernstig in het gedrang kunnen komen.

Indien lidstaten ertoe worden verplicht plannen op te stellen om schepen die in moeilijkheden zijn geraakt, in toevluchtshavens aan hun kust op te vangen, en indien schepen er steeds meer toe worden verplicht ongevallen en vervuiling op zee te rapporteren en met de autoriteiten aan de wal samen te werken, kunnen incidenten op zee met een ernstig vervuilingsrisico efficiënter worden aangepakt. Tot slot zal het onderzoek van ongevallen op zee vlotter verlopen, aangezien zowel passagiers- als vrachtschepen een reisgegevensrecorder ("zwarte doos") aan boord moeten hebben.