Daling ongevallen door `Bromfiets op de Rijbaan'
26 februari 2004 - Remco Asselbergs
Het College van B & W heeft kennisgenomen van de evaluatie van de
maatregel `Bromfiets op de Rijbaan'. Op 15 december 1999 werd
landelijk de maatregel ingesteld om het aantal letselongevallen onder
bromfietsers tegen te gaan. Veel letselongevallen ontstaan wanneer de
bromfietser op het fietspad wordt aangereden door autoverkeer dat
rechtsaf slaat. De automobilist verkijkt zich vaak op de snelheid van
de bromfiets. Door de bromfietser een plek op de rijbaan te geven, was
de verwachting dat deze door de automobilist meer behandeld wordt als
gelijkwaardige weggebruiker.
Verkeersveiligheid en bromfiets op de rijbaan
Uit de evaluatie van de maatregel komt naar voren dat na invoering in
de periode 2000-2002 het aantal slachtofferongevallen met bromfietsers
in Amsterdam met 29 % is gedaald ten opzichte van 1997-1999. De daling
is het sterkst in stadsdeel de Baarsjes (-47%).
In stadsdeel Zuidoost en Westpoort steeg het aantal
slachtofferongevallen na de invoering van de maatregel met
respectievelijk 22% en 18%. In de beide stadsdelen rijdt de brommer op
het fiets- bromfietspad omdat de structuur van de wegen in de
stadsdelen het onmogelijk maakt om op de rijbaan te rijden.
Uitzonderingen
Op een aantal punten wijkt Amsterdam af van de landelijke maatregel
`Bromfiets op de Rijbaan. Zo wordt de bromfietser langs de op- en
afritten naar de A10 via het fiets/bromfietspad geleid. De reden
hiervoor is het risico dat de bromfietser de A10 oprijdt. Bovendien
zijn er in sommige gevallen ter hoogte van de A10 meerdere afslagen
naast elkaar. De bromfietser die zich in het midden op de rechtdoor
gaande rijbaan bevindt voelt zich tussen het vele autoverkeer niet
veilig. Verder mag in Amsterdam de bromfiets in sommige gevallen
gebruik maken van het fiets/bromfietspad als de rijbaan leidt tot een
te grote omrij-afstand voor de bromfietsers.
De overige knelpunten die na de invoering van de maatregel in de
praktijk aan het licht kwamen, waren begin 2004 allen opgelost. Met
het oplossen van de knelpunten gaat de politie Amsterdam Amstelland
regulier, inclusief de specifieke Amsterdamse punten, op de maatregel
`Bromfiets op de Rijbaan' handhaven.
Uitzondering hierop vormt stadsdeel ZuiderAmstel. Wethouder Mark van
der Horst (Verkeer en Vervoer) heeft in een brief aan het stadsdeel
gevraagd de knelpunten in ZuiderAmstel op zo kort mogelijk termijn op
te lossen, zodat er een uniforme en duidelijke wegsituatie ontstaat
voor de weggebruiker en vooral voor de bromfietser in Amsterdam.
"Naast het aanpakken van gevaarlijke kruisingen en het maken
afzonderlijke fietspaden, is de bromfietser op de rijbaan een van de
maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten. De maatregel werkt,
gezien de daling van de ongevallen met brommers", aldus Mark van der
Horst.
De evaluatie wordt ter kennisname aan de Raadscommissie Verkeer,
Vervoer en Infrastructuur gestuurd voor de vergadering van 24 maart
2003.
Pb-032
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam