Gemeente Amsterdam

Daling ongevallen door `Bromfiets op de Rijbaan' 26 februari 2004 - Remco Asselbergs

Het College van B & W heeft kennisgenomen van de evaluatie van de maatregel `Bromfiets op de Rijbaan'. Op 15 december 1999 werd landelijk de maatregel ingesteld om het aantal letselongevallen onder bromfietsers tegen te gaan. Veel letselongevallen ontstaan wanneer de bromfietser op het fietspad wordt aangereden door autoverkeer dat rechtsaf slaat. De automobilist verkijkt zich vaak op de snelheid van de bromfiets. Door de bromfietser een plek op de rijbaan te geven, was de verwachting dat deze door de automobilist meer behandeld wordt als gelijkwaardige weggebruiker.

Verkeersveiligheid en bromfiets op de rijbaan

Uit de evaluatie van de maatregel komt naar voren dat na invoering in de periode 2000-2002 het aantal slachtofferongevallen met bromfietsers in Amsterdam met 29 % is gedaald ten opzichte van 1997-1999. De daling is het sterkst in stadsdeel de Baarsjes (-47%).

In stadsdeel Zuidoost en Westpoort steeg het aantal slachtofferongevallen na de invoering van de maatregel met respectievelijk 22% en 18%. In de beide stadsdelen rijdt de brommer op het fiets- bromfietspad omdat de structuur van de wegen in de stadsdelen het onmogelijk maakt om op de rijbaan te rijden.

Uitzonderingen

Op een aantal punten wijkt Amsterdam af van de landelijke maatregel `Bromfiets op de Rijbaan. Zo wordt de bromfietser langs de op- en afritten naar de A10 via het fiets/bromfietspad geleid. De reden hiervoor is het risico dat de bromfietser de A10 oprijdt. Bovendien zijn er in sommige gevallen ter hoogte van de A10 meerdere afslagen naast elkaar. De bromfietser die zich in het midden op de rechtdoor gaande rijbaan bevindt voelt zich tussen het vele autoverkeer niet veilig. Verder mag in Amsterdam de bromfiets in sommige gevallen gebruik maken van het fiets/bromfietspad als de rijbaan leidt tot een te grote omrij-afstand voor de bromfietsers.

De overige knelpunten die na de invoering van de maatregel in de praktijk aan het licht kwamen, waren begin 2004 allen opgelost. Met het oplossen van de knelpunten gaat de politie Amsterdam Amstelland regulier, inclusief de specifieke Amsterdamse punten, op de maatregel `Bromfiets op de Rijbaan' handhaven.

Uitzondering hierop vormt stadsdeel ZuiderAmstel. Wethouder Mark van der Horst (Verkeer en Vervoer) heeft in een brief aan het stadsdeel gevraagd de knelpunten in ZuiderAmstel op zo kort mogelijk termijn op te lossen, zodat er een uniforme en duidelijke wegsituatie ontstaat voor de weggebruiker en vooral voor de bromfietser in Amsterdam.

"Naast het aanpakken van gevaarlijke kruisingen en het maken afzonderlijke fietspaden, is de bromfietser op de rijbaan een van de maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten. De maatregel werkt, gezien de daling van de ongevallen met brommers", aldus Mark van der Horst.

De evaluatie wordt ter kennisname aan de Raadscommissie Verkeer, Vervoer en Infrastructuur gestuurd voor de vergadering van 24 maart 2003.

Pb-032

© Gemeente Amsterdam