APK moet, elk jaar, om autos verkeersveilig te houden
26 February 2004
Dit voorjaar worden de op voorstel van de BOVAG in 1999 ingevoerde
APK-verbeterpunten geëvalueerd. En zal ook worden beoordeeld of de APK
misschien minder vaak nodig is. BOVAG en RAI vinden dat deze discussie
vooral op kennis en feiten moet worden gevoerd en heeft daarom enkele
onderzoeken laten uitvoeren ter ondersteuning van de lobby voor het
behoud van de APK. Uit deze onderzoeken blijkt onomstotelijk dat de
periodieke keuring voor autos nog steeds een belangrijke bijdrage aan
de verkeersveiligheid en het milieu levert. Ook kan de huidige
APK-keuring rekenen op een groot draagvlak onder autobezitters.
BOVAG en RAI gaven TNS NIPO opdracht een onderzoek uit te voeren onder
automobilisten. Daarnaast werd onderzoek verricht naar wat er aan
autos van 3 en 5 jaar mankeert. Hieraan gaven de RDW en ruim 300
bedrijven, leden van NDA, ABA en TDA, hun medewerking.
Bij personenautos van drie jaar oud die voor hun eerste keuring komen
blijkt bij 7,4% (zon 50.000 autos) sprake van veiligheidsgebreken die
leiden tot afkeur. Bij 5 jaar oude auto´s loopt dit percentage op tot
8,4%. Bij bestelautos ligt het afkeurpercentage na 3 jaar zelfs al op
12,7%. De afkeurpunten hebben met name betrekking op gebreken aan
stuurinrichting, remmen, verlichting en banden.
BOVAG-RAI concludeert uit de beide onderzoeken dat het huidige
APK-keuringsregime nog steeds hard nodig is voor veilig en
milieuvriendelijk verkeer.
De volledige rapportage van het onderzoek naar wat automobilisten van
de APK vinden treft u aan op www.bovag.nl/cijfers/APK onderzoek
2004/AKP Onderzoek onder automobilisten en wat er mis is aan autos van
3 en 5 jaar op www.bovag.nl/cijfers/APK onderzoek 2004/Onderzoek bij
APK bedrijven.BOVAG en RAI maakten ook een populaire samenvatting van
beide onderzoekrapporten. Deze vindt u op www.bovag.nl/cijfers/APK
onderzoek 2004/Samenvatting APK Onderzoek.
BOVAG