BOVAG



APK moet, elk jaar, om autos verkeersveilig te houden

26 February 2004

Dit voorjaar worden de op voorstel van de BOVAG in 1999 ingevoerde APK-verbeterpunten geëvalueerd. En zal ook worden beoordeeld of de APK misschien minder vaak nodig is. BOVAG en RAI vinden dat deze discussie vooral op kennis en feiten moet worden gevoerd en heeft daarom enkele onderzoeken laten uitvoeren ter ondersteuning van de lobby voor het behoud van de APK. Uit deze onderzoeken blijkt onomstotelijk dat de periodieke keuring voor autos nog steeds een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid en het milieu levert. Ook kan de huidige APK-keuring rekenen op een groot draagvlak onder autobezitters.

BOVAG en RAI gaven TNS NIPO opdracht een onderzoek uit te voeren onder automobilisten. Daarnaast werd onderzoek verricht naar wat er aan autos van 3 en 5 jaar mankeert. Hieraan gaven de RDW en ruim 300 bedrijven, leden van NDA, ABA en TDA, hun medewerking. Bij personenautos van drie jaar oud die voor hun eerste keuring komen blijkt bij 7,4% (zon 50.000 autos) sprake van veiligheidsgebreken die leiden tot afkeur. Bij 5 jaar oude auto´s loopt dit percentage op tot 8,4%. Bij bestelautos ligt het afkeurpercentage na 3 jaar zelfs al op 12,7%. De afkeurpunten hebben met name betrekking op gebreken aan stuurinrichting, remmen, verlichting en banden.

BOVAG-RAI concludeert uit de beide onderzoeken dat het huidige APK-keuringsregime nog steeds hard nodig is voor veilig en milieuvriendelijk verkeer.

De volledige rapportage van het onderzoek naar wat automobilisten van de APK vinden treft u aan op www.bovag.nl/cijfers/APK onderzoek 2004/AKP Onderzoek onder automobilisten en wat er mis is aan autos van 3 en 5 jaar op www.bovag.nl/cijfers/APK onderzoek 2004/Onderzoek bij APK bedrijven.BOVAG en RAI maakten ook een populaire samenvatting van beide onderzoekrapporten. Deze vindt u op www.bovag.nl/cijfers/APK onderzoek 2004/Samenvatting APK Onderzoek.