Vendex KBB NV

Persbericht

Amsterdam, 26 februari 2004

Warenhuisketen presenteert plannen voor nieuw basisconcept

V&D op schema met herstructurering

V&D zit goed op schema met de herstructurering van de onderneming. Vorig jaar september zijn ingrijpende maatregelen aangekondigd, die de verlieslijdende warenhuisketen weer gezond moeten maken. De meeste maatregelen zijn in de tweede helft van 2003 doorgevoerd en beginnen in toenemende mate effect te sorteren.

Ook de plannen voor de introductie van een nieuw basisconcept zijn inmiddels uitgewerkt. Vanaf medio dit jaar worden de contouren daarvan geleidelijk aan in de vestigingen zichtbaar. De verwachting is dat de belangrijkste elementen van het nieuwe concept in de loop van volgend jaar in alle warenhuizen zijn ingevoerd.

Dit maakte Dirk Goeminne, directievoorzitter van V&D, vandaag bekend op een informatieve persbijeenkomst in Amsterdam. Tijdens deze bijeenkomst presenteerde Goeminne de plannen voor het basisconcept en de daarbij behorende nieuwe manier van werken. Volgens Goeminne is V&D na een periode van ingrijpende reorganisatie nu in een fase gekomen waarin kan worden begonnen met de opbouw van de nieuwe commerciële pijlers onder de formule.

In het afgelopen halfjaar (tot en met 31 januari 2004) zijn aanzienlijke kostenbesparingen bereikt (oplopend circa 15 miljoen) en bedragen inmiddels 1 miljoen per week. Dit komt op jaarbasis neer op een structurele kostenverlaging van ruim 50 miljoen, zoals werd beoogd bij de aankondiging van de herstelplannen in september vorig jaar. Door reorganisaties op hoofdkantoor en in de vestigingen en door de vacaturestop is het aantal medewerkers per 31 januari met 1.590 FTE's (circa 2.700 personen) teruggebracht. Per 8 februari zijn de eerst vijf van de dit jaar te sluiten twaalf kleine warenhuizen dicht gegaan.

Andere maatregelen waren:

- het terugbrengen van de investeringen (ruim 16 miljoen minder dan het oorspronkelijke plan);
- een tijdelijke inkoopstop om de na de zomer oplopende voorraden onder controle te krijgen. Hierdoor is voor een bedrag van ruim 57 miljoen minder aan goederen binnengekomen dan zonder inkoopstop het geval zou zijn geweest. Dankzij deze ingreep kon het boekjaar met een gezonde voorraadpositie worden afgesloten;

- er is rigoureus gesneden in het grote aantal projecten, die niet allemaal van belang waren voor het behalen van een goed resultaat. Van de 88 projecten zijn er drie overgebleven, te weten: de invoering van het nieuwe besturings- en procesmodel (inclusief de implementatie van SAP); de bestrijding van de derving (onder meer plaatsing van nieuwe poortsystemen) en de introductie van leveranciersmanagement. In het kader van dit laatste project is een leveranciersmanager aangesteld en wordt gewerkt aan het terugbrengen van het (te grote) aantal leveranciers, van de oorspronkelijke 3.600 tot 1.200 of minder. Inmiddels is het aantal leveranciers al met circa 35% gereduceerd.


---

Intussen heeft V&D de commerciële plannen uitgewerkt om in de komende jaren naar een behoorlijk rendement te kunnen groeien. Het management hanteert daarvoor realistische uitgangspunten. "Voorlopig is het niet ons doel om méér omzet te maken, maar wél om betere marges te behalen en minder af te prijzen", aldus Goeminne tijdens de perspresentatie. "Dat kan door betere en actuelere producten in te kopen, de omloopsnelheid van de goederen te verhogen en ons te concentreren op productgroepen waarin wij grote marktaandelen hebben. Maar ook door het aantal leveranciers waarmee wij zaken doen drastisch terug te brengen, zodat je op basis van inkoopkracht tot betere prijzen kunt komen."

Nieuw basisconcept
V&D presenteert vandaag de blauwdruk voor een nieuw basisconcept voor een warenhuis van circa 7.000 m2, met varianten voor de kleinere en grotere winkels. Centraal daarin staat de traditionele kernfunctie van het warenhuis: het presenteren en samenbrengen van groepen producten en diensten, die door hun samenhang en actualiteit bij uitstek geschikt zijn om onder één dak aan te bieden en waarmee sterke marktposities kunnen worden opgebouwd.

Volgens Goeminne steunt V&D op dit moment te zwaar op één pijler: de succesvolle horeca- en foodformules La Place en Le Marché. In het nieuwe basisconcept zullen naast horeca & food twee nieuwe pijlers worden gebouwd: seizoenen (continu inspelen op de actualiteit het hele jaar door; bij uitstek geschikt voor een warenhuis) en digital world (de wereld van innovatie en interactie, met raakvlakken in alle productgroepen).

Rondom deze pijlers wordt een achttal nieuwe afdelingen geformeerd. Daartoe zal het aanbod van non-foodartikelen in en voor de klant logische samenhang worden herschikt (bv. herenschoenen bij herenmode, schoolcampus op de jongerenafdeling) en waar mogelijk worden uitgebouwd tot nieuwe concepten. Deze acht afdelingen worden gekenmerkt door onder meer een hoog omzet- en marktaandeel, een hoge bijdrage en autonome trekkracht. Bestaande afdelingen die niet aan deze criteria voldoen, worden geïntegreerd in een van de andere afdelingen, ingekrompen of gesaneerd.

De conceptvernieuwingen zullen onder meer het volgende tot gevolg hebben:
- het aanbod in de winkels wordt dynamischer. Dit versterkt de merkbeleving en geeft V&D weer een eigen gezicht;

- door te kiezen voor één basisconcept worden winkelindeling en lay-out voor de klant duidelijk en begrijpelijk. Bovendien wordt de besturing van de winkelformule eenvoudiger;
- de beschikbare verkoopoppervlakte wordt beter benut. Dit leidt tot een hogere gemiddelde bijdrage per m2;

- de 'shopping-kracht' van het warenhuis wordt vergroot. Dit resulteert een betere conversie en hogere bonbedragen.

Het nieuwe basisconcept en het daarmee samenhangende format-management zullen geleidelijk aan worden geïntroduceerd. Goeminne: " We toveren geen nieuw warenhuis uit de hoge hoed. Het gaat ook niet in één keer; dat gelooft niemand meer. De essentiële veranderingen die wij gaan doorvoeren in assortiment en presentatie gaan stap voor stap en zullen zeker tot eind volgende jaar in beslag nemen."


---