B&W-besluiten 2004
donderdag 26 februari 2004
Artikel 19 voor bouw restaurant met bovenwoningen Zaandam
De gemeente Zaanstad is een artikel 19-procedure gestart voor het
bouwen van een restaurant met twee bovenwoningen op het adres
Rozengracht 48 in Zaandam.
Gemeente schroeft interimkrachten terug
De begroting van de gemeente Zaanstad voor de periode 2004-2007 is
vastgesteld. Daarbij is ook bepaald dat er bezuinigd moet worden. De
gemeente gaat 1,5 miljoen minder uitgeven aan het inhuren van
uitzendkrachten, inleenkrachten, interim-management en adviesbureaus.
Deze besparing heeft gevolgen voor de voorgang van werkzaamheden van
de gemeente. Welke dat zullen zijn, is nog niet exact bekend. De
bezuinigingen worden via een verdeelsleutel verdeeld over de
verschillen de diensten van de gemeente Zaanstad. De verdeling is
direct gerelateerd aan de begroting voor wat betreft het inhuren van
externen. Door een aanpassing in de opzet van de begroting verschuift
een deel van de bezuiniging van de Dienst Stadsbedrijven naar de
afdeling Grondzaken, Dienst Stad.
Exploitatieovereenkomst project Noordeinde
De gemeente Zaanstad is met Stichting De Woonmij Zaanstad een
exploitatieovereenkomst aangegaan voor het project Noordeinde in
Wormerveer (versie 18 december 2003). Het betreft de bouw van 174
woningen met bijbehorende voorzieningen. Een gedeelte van het
plangebied zal worden ontwikkeld tot openbaar gebied en wordt na
realisatie niet teruggegeven aan de gemeente.
Financiële afwikkeling afstandsbediening bruggen Nauernasche Vaart
Het college gaat de Raad vragen 506.000 euro ter beschikking te
stellen voor verbetering van de afstandsbediening van drie bruggen: de
Vaartbrug, Nauernaschebrug en Reint Laan jr. brug, allen gelegen over
de Nauernasche Vaart. De afstandsbediening moest hoognodig worden
gerepareerd en verbeterd. Dat is inmiddels gebeurd door Oranjewoud en
het systeem is nu goed, veilig en betrouwbaar. Zaanstad gaat overigens
een deel van het bedrag aan GEM Saendelft terugvragen omdat deze brug
vóór overdracht eigendom was van GEM.
Nota´s Activa- en afschrijvingsbeleid en Investeringen
Door wijziging van de wetgeving inzake de waardering van activa zijn
hernieuwde beleidsnota´s op dit onderwerp geschreven. Hierin wordt nog
eens helder uiteengezet wat de wettelijke regels zijn met betrekking
tot investeringen in activa. In de nota investeringen wordt ingegaan
op de rol van de verschillende partijen binnen de organisatie (Raad,
B&W en de directeuren van de diensten) die zij spelen in het
investeringsproces. Het stuk is een uitvloeisel van het dualisme, wat
heeft geleid tot een wijziging in de rolverdeling. Het college biedt
de nota aan aan de Gemeenteraad.
Nota Begrotingswijzigingen
De invoering van het dualisme heeft geleid tot de ontwikkeling van een
andere begrotings- en verantwoordingsopzet. Doel is de Gemeenteraad in
zijn kaderstellende en controlerende taak beter te ondersteunen. Zo is
een verordening nodig over het financiële beleid, het financieel
beheer en de financiële organisatie. Onderdeel van deze verordening is
een nota begrotingswijzigingen, die nu door heet college van B&W is
vastgesteld en aan de Gemeenteraad zal worden aangeboden. Drie
concrete beslispunten zijn daarin van belang:
Over- en onderschrijdingen op vastgesteld beleid in de
programmabegroting dan wel productraming worden niet als
begrotingswijziging in het financiële systeem verwerkt. Dit betekent
dat afwijkingen van de begroting, waarbij binnen het door de Raad
vastgestelde beleid is gebleven, worden gemeld bij de MARAP en
vervolgens al dan niet worden geautoriseerd door de Raad. Als de Raad
een autorisatie geeft voor de begrotingswijziging wordt er geen
begrotingswijziging doorgevoerd.
Tussentijdse besluiten van het College, vooruitlopend op
besluitvorming door de Raad, worden direct als begrotingswijziging in
het financiële systeem verwerkt. Dat versnelt het
besluitvormingsproces; budgethouders hoeven niet onnodig lang te
wachten met de uitvoering van beleidsplannen. Overigens wordt bij
politiek gevoelige beleidswijzigingen door het College niet
vooruitgelopen op besluitvorming door de Raad.
Een budgethouder mag verplichtingen aangaan naar aanleiding van een
collegebesluit, vooruitlopend op besluitvorming door de Raad.
Vaststelling notitie Roerende woon- en bedrijfsruimte belastingen
Het College van Burgemeester en wethouders heeft de notitie over de
invoering van de roerende woon- en bedrijfsruimtenbelastingen
vastgesteld.
In 2003 heeft het College opdracht gegeven voor een onderzoek naar de
mogelijkheden om Roerend Ruimtebelasting in te voeren. Doel van de
heffing is een verbreding van het gemeentelijke fiscaal draagvlak (cq
het genereren van extra inkomsten uit belastingen) en het beter
verdelen van de lasten onder de inwoners.
De invoering van RWBB heeft betrekking op roerende zaken als
woonboten. Onder ´roerende zaken´ verstaat de wetgever objecten die
duurzaam aan een plaats gebonden zijn, en gebruikt worden voor
permanente bewoning en/of gebruik. Bewoners van deze objecten betalen
weliswaar liggeld (voor het innemen van een ligplaats), maar uit het
onderzoek is gebleken dat de woonlasten voor bewoners van onroerend
goed gemiddeld twee maal zo hoog zijn als voor woonbootbewoners.
Anders gezegd: de bewoners van woonboten (in Zaanstad gaat het om
ongeveer 200 woonboten) dragen minder bij aan de gemeentelijke
belastingen, terwijl zij net zo goed gebruik maken van de
gemeentelijke voorzieningen. Wonen op het water wordt tegenwoordig
algemeen gezien als erkende en gelijkwaardige woonvorm. Het college
vindt de invoering van roerende zaak belasting daarom gerechtvaardigd.
De notitie zal aan de Gemeenteraad aangeboden worden. Na vaststelling
kunnen de woonschepen worden getaxeerd. Dat zal gebeuren in
samenwerking met de gemeente Amsterdam, die meer ervaring heeft met
taxatie van woonschepen. (Amsterdam heft al een aantal jaar roerende
zaak belasting). Invoering van de maatregel is voorzien per 1 januari
2005, waarbij de gemeente uitgaat van de OZB-tarieven.
Jaarplan integrale veiligheid 2004
Burgemeester en wethouders hebben het Jaarplan integrale Veiligheid
vastgesteld. Het plan wordt aangeboden aan de gemeenteraad. Ieder jaar
sinds 1995 maakt Zaanstad een dergelijk plan. Nieuw dit jaar is de
toevoeging van het onderdeel Externe Veiligheid. De commandant van de
Brandweer neemt daarom nu ook deel aan de Stuurgroep, die verder
bestaat uit vertegenwoordigers politie, justitie en betrokken
gemeentelijke diensten en de wethouders integrale veiligheid (Cees
Loggen), jeugdzaken (Judith Schouten).
Een nieuw project voor 2004 is de ´Aanpak criminaliteit
bedrijventerreinen´ (het samen met ondernemers, politie en anderen
betrokkenen realiseren van veiligere bedrijfsterreinen, via
voorlichting aan ondernemers over risico´s & maatregelen en via
invoering van het Keurmerk Veilig Ondernemen).
Door op onderstaande links te klikken kunt u overig nieuws uit de
regio vinden.
http://zaanstreek.webregio.nl
www.nhd.nl
www.rtvnh.nl
Gemeente Zaanstad