Gemeente Zaanstad

B&W-besluiten 2004

donderdag 26 februari 2004

Artikel 19 voor bouw restaurant met bovenwoningen Zaandam De gemeente Zaanstad is een artikel 19-procedure gestart voor het bouwen van een restaurant met twee bovenwoningen op het adres Rozengracht 48 in Zaandam.

Gemeente schroeft interimkrachten terug
De begroting van de gemeente Zaanstad voor de periode 2004-2007 is vastgesteld. Daarbij is ook bepaald dat er bezuinigd moet worden. De gemeente gaat 1,5 miljoen minder uitgeven aan het inhuren van uitzendkrachten, inleenkrachten, interim-management en adviesbureaus. Deze besparing heeft gevolgen voor de voorgang van werkzaamheden van de gemeente. Welke dat zullen zijn, is nog niet exact bekend. De bezuinigingen worden via een verdeelsleutel verdeeld over de verschillen de diensten van de gemeente Zaanstad. De verdeling is direct gerelateerd aan de begroting voor wat betreft het inhuren van externen. Door een aanpassing in de opzet van de begroting verschuift een deel van de bezuiniging van de Dienst Stadsbedrijven naar de afdeling Grondzaken, Dienst Stad.

Exploitatieovereenkomst project Noordeinde
De gemeente Zaanstad is met Stichting De Woonmij Zaanstad een exploitatieovereenkomst aangegaan voor het project Noordeinde in Wormerveer (versie 18 december 2003). Het betreft de bouw van 174 woningen met bijbehorende voorzieningen. Een gedeelte van het plangebied zal worden ontwikkeld tot openbaar gebied en wordt na realisatie niet teruggegeven aan de gemeente.

Financiële afwikkeling afstandsbediening bruggen Nauernasche Vaart Het college gaat de Raad vragen 506.000 euro ter beschikking te stellen voor verbetering van de afstandsbediening van drie bruggen: de Vaartbrug, Nauernaschebrug en Reint Laan jr. brug, allen gelegen over de Nauernasche Vaart. De afstandsbediening moest hoognodig worden gerepareerd en verbeterd. Dat is inmiddels gebeurd door Oranjewoud en het systeem is nu goed, veilig en betrouwbaar. Zaanstad gaat overigens een deel van het bedrag aan GEM Saendelft terugvragen omdat deze brug vóór overdracht eigendom was van GEM.

Nota´s Activa- en afschrijvingsbeleid en Investeringen Door wijziging van de wetgeving inzake de waardering van activa zijn hernieuwde beleidsnota´s op dit onderwerp geschreven. Hierin wordt nog eens helder uiteengezet wat de wettelijke regels zijn met betrekking tot investeringen in activa. In de nota investeringen wordt ingegaan op de rol van de verschillende partijen binnen de organisatie (Raad, B&W en de directeuren van de diensten) die zij spelen in het investeringsproces. Het stuk is een uitvloeisel van het dualisme, wat heeft geleid tot een wijziging in de rolverdeling. Het college biedt de nota aan aan de Gemeenteraad.

Nota Begrotingswijzigingen
De invoering van het dualisme heeft geleid tot de ontwikkeling van een andere begrotings- en verantwoordingsopzet. Doel is de Gemeenteraad in zijn kaderstellende en controlerende taak beter te ondersteunen. Zo is een verordening nodig over het financiële beleid, het financieel beheer en de financiële organisatie. Onderdeel van deze verordening is een nota begrotingswijzigingen, die nu door heet college van B&W is vastgesteld en aan de Gemeenteraad zal worden aangeboden. Drie concrete beslispunten zijn daarin van belang:
Over- en onderschrijdingen op vastgesteld beleid in de programmabegroting dan wel productraming worden niet als begrotingswijziging in het financiële systeem verwerkt. Dit betekent dat afwijkingen van de begroting, waarbij binnen het door de Raad vastgestelde beleid is gebleven, worden gemeld bij de MARAP en vervolgens al dan niet worden geautoriseerd door de Raad. Als de Raad een autorisatie geeft voor de begrotingswijziging wordt er geen begrotingswijziging doorgevoerd.
Tussentijdse besluiten van het College, vooruitlopend op besluitvorming door de Raad, worden direct als begrotingswijziging in het financiële systeem verwerkt. Dat versnelt het besluitvormingsproces; budgethouders hoeven niet onnodig lang te wachten met de uitvoering van beleidsplannen. Overigens wordt bij politiek gevoelige beleidswijzigingen door het College niet vooruitgelopen op besluitvorming door de Raad.
Een budgethouder mag verplichtingen aangaan naar aanleiding van een collegebesluit, vooruitlopend op besluitvorming door de Raad.

Vaststelling notitie Roerende woon- en bedrijfsruimte belastingen Het College van Burgemeester en wethouders heeft de notitie over de invoering van de roerende woon- en bedrijfsruimtenbelastingen vastgesteld.
In 2003 heeft het College opdracht gegeven voor een onderzoek naar de mogelijkheden om Roerend Ruimtebelasting in te voeren. Doel van de heffing is een verbreding van het gemeentelijke fiscaal draagvlak (cq het genereren van extra inkomsten uit belastingen) en het beter verdelen van de lasten onder de inwoners.
De invoering van RWBB heeft betrekking op roerende zaken als woonboten. Onder ´roerende zaken´ verstaat de wetgever objecten die duurzaam aan een plaats gebonden zijn, en gebruikt worden voor permanente bewoning en/of gebruik. Bewoners van deze objecten betalen weliswaar liggeld (voor het innemen van een ligplaats), maar uit het onderzoek is gebleken dat de woonlasten voor bewoners van onroerend goed gemiddeld twee maal zo hoog zijn als voor woonbootbewoners. Anders gezegd: de bewoners van woonboten (in Zaanstad gaat het om ongeveer 200 woonboten) dragen minder bij aan de gemeentelijke belastingen, terwijl zij net zo goed gebruik maken van de gemeentelijke voorzieningen. Wonen op het water wordt tegenwoordig algemeen gezien als erkende en gelijkwaardige woonvorm. Het college vindt de invoering van roerende zaak belasting daarom gerechtvaardigd. De notitie zal aan de Gemeenteraad aangeboden worden. Na vaststelling kunnen de woonschepen worden getaxeerd. Dat zal gebeuren in samenwerking met de gemeente Amsterdam, die meer ervaring heeft met taxatie van woonschepen. (Amsterdam heft al een aantal jaar roerende zaak belasting). Invoering van de maatregel is voorzien per 1 januari 2005, waarbij de gemeente uitgaat van de OZB-tarieven.

Jaarplan integrale veiligheid 2004
Burgemeester en wethouders hebben het Jaarplan integrale Veiligheid vastgesteld. Het plan wordt aangeboden aan de gemeenteraad. Ieder jaar sinds 1995 maakt Zaanstad een dergelijk plan. Nieuw dit jaar is de toevoeging van het onderdeel Externe Veiligheid. De commandant van de Brandweer neemt daarom nu ook deel aan de Stuurgroep, die verder bestaat uit vertegenwoordigers politie, justitie en betrokken gemeentelijke diensten en de wethouders integrale veiligheid (Cees Loggen), jeugdzaken (Judith Schouten).
Een nieuw project voor 2004 is de ´Aanpak criminaliteit bedrijventerreinen´ (het samen met ondernemers, politie en anderen betrokkenen realiseren van veiligere bedrijfsterreinen, via voorlichting aan ondernemers over risico´s & maatregelen en via invoering van het Keurmerk Veilig Ondernemen).

Door op onderstaande links te klikken kunt u overig nieuws uit de regio vinden.

http://zaanstreek.webregio.nl
www.nhd.nl
www.rtvnh.nl