AutoRai

26-2-2004

Wereldpremière voor Peugeot 407

Tijdens de 74e Salon International de lAutomobile in Genève presenteert Peugeot als wereldpremière de 407. Om de introductie van dit nieuwe model extra cachet te geven, heeft Automobiles Peugeot de 407 Silhouette ontwikkeld.

Dit jaar zal Peugeot een grote stap voorwaarts zetten met nog een aantal andere belangrijke introducties.

De Salon van Genève vormt traditiegetrouw voor Peugeot het decor voor de introductie van bijzondere modellen. Dit jaar beleven de 407 Berline en SW hun debuut voor een groot publiek. Dit zijn de eerste versies van de nieuwe 407-familie, waarmee het merk haar traditionele waarden als betrouwbaarheid, dynamiek en esthetiek een sterk innovatief karakter geeft. Met de opvolging van de 406 door de 407 wordt een nieuw hoofdstuk in de roemruchte geschiedenis van Peugeot geschreven.

Het opvallende front van de nieuwe 407 toont duidelijk de verwantschap met de leeuw van het merk. De imposante luchtinlaat en het grote embleem laten zien welke richting de styling van Peugeot opgaat. De basis van de 407 is het platform dat PSA Peugeot Citroën ontwikkelde voor het midden- en topsegment. Het is speciaal aangepast aan de bijzondere eisen op het gebied van wegligging en rijplezier die gelden voor dit soort auto's. Met een lengte van 4,676 m, een breedte van
1,811 m en een hoogte van 1,445 m staat de 407 midden in dit segment. De 407 wordt geleverd met een ruime keus aan benzine- en dieselmotoren: viercilinders van 1.8, 2.0 en 2.2 liter, een zescilinder 3.0 liter, en twee nieuwe HDi-motoren van 1.6 en 2.0 liter met roetfilter.

Na het succes van de publiekstrekker 407 Elixir op de IAA in Frankfurt in september 2003, onthult Peugeot in Genève de sensationele 407 Silhouette. Deze concept car van het type Supertourisme geeft extra kleur aan de publieksintroductie van de 407.

Aandacht voor 206 en 307 Naast de 407 zal veel aandacht uitgaan naar de 307 CC, waarvan inmiddels al bijna veertienduizend exemplaren zijn verkocht. De Peugeot 206 CC wordt getoond in de nieuwe Quiksilver-uitvoering, en de 206 GTI wordt nu ook geleverd met de nieuwe 1.6 16V HDi 80 kW-motor met roetfilter, die voldoet aan de Euro IV-uitlaatgasnormen. Met deze motor bereikt de 206 GTI een topsnelheid van 190 km/h, bij een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km.

De 307 SW Roland Garros in de kleur Tie Break groen beleeft zijn debuut, voorzien van een 2.0 viercilinder benzinemotor. De 307 XS wordt leverbaar met dezelfde nieuwe 1.6 liter 16V HDi-motor als de 206 GTI, terwijl de 307 XSI leverbaar wordt met een nieuwe 100 kW sterke
2.0 16V. Ook nieuw is de 1.4 16V ET3-benzinemotor met 65 kW, die zowel in de 206 als in de 307 zal worden geleverd.

Vanzelfsprekend besteedt Peugeot ook aandacht aan de rallysport. Het nieuwe wapen in de strijd om het wereldkampioenschap rally is de 307 WRC, die met wereldkampioen 2000 en 2002 Marcus Grönholm aan het stuur hoge ogen gooit in het kampioenschap van 2004.

Goud en zilver Automobiles Peugeot heeft in 2003 gezorgd voor aansprekende verkoopsuccessen, die resulteren in twee modellen bij de top 6 van meest verkochte autos in Europa. De 206, in 2001 en 2002 de best verkochte auto in Europa, eindigde in 2003 op de tweede plaats. Inmiddels bereikte het productietotaal begin dit jaar de grens van vier miljoen exemplaren, hetgeen werd bereikt dankzij een continue productie van 800.000 stuks per jaar. In de Europese ranglijst eindigde de Peugeot 307 met 570.000 verkochte exemplaren op de zesde plaats. In totaal verkocht Automobiles Peugeot in 2003 1.914.000 personenautos en bedrijfswagens.

In Nederland behaalde Peugeot in 2003 goud en zilver: de Peugeot 307 was de best verkochte auto, de 206 die in 2002 goud veroverde scoorde nu zilver. De Nederlandse verkooporganisatie van Peugeot behaalde het beste verkoopresultaat ooit, met een marktaandeel van 10,72 procent bij de personenautos.

Peugeot 407 Silhouette Ter ondersteuning van de op handen zijnde introductie van de 407 Berline presenteert Automobiles Peugeot op de Internationale Salon van Genève de 407 Silhouette concept car. De 407 Silhouette scherpt de sportieve styling van de 407 nog verder aan. Deze variant is veel energieker dan het origineel, maar het blijft niet bij uiterlijk vertoon alleen.

De gespierde tweepersoons Peugeot 407 Silhouette is gebaseerd op de reglementen van het Championnat de Supertourisme, een populaire Franse klasse voor toerwagenraces. De Silhouette heeft een buizenframe waarin de motor in de lengterichting vlak voor de aangedreven achteras is geplaatst. De 4,67 meter lange Silhouette is iets breder (1,90 meter), als gevolg van de kappen op de luchtinlaten in de voorschermen en de luchthappers in de achterschermen. Bovenop het dak van de 1,37 meter hoge auto zitten twee NACA-luchtinlaten die de zescilinder van voldoende zuurstof voorzien. Bij hoge snelheden kan de bestuurder de carrosserie vier centimeter laten zakken ten opzichte van de normale rijhoogte.

De uit drie delen bestaande carrosserie past als een maatpak, en is gemaakt van carbon dat vervolgens grijs is gespoten. Aan de zijkanten prijkt als opvallend ornament de bekende leeuw van het logo in een iets donkerder grijs. De extra lichtunits aan de voorzijde hebben plaatsgemaakt voor luchtinlaten. Aan de achterzijde vallen de dubbele uitlaatpijpen en de vleugel van carbon op. Er is geen twijfel meer mogelijk over de bedoelingen met dit model.

Het interieur van de 407 Silhouette is afgeleid van het interieur van de 407 Berline, maar voorzien van aangepaste bekleding die tot de verbeelding spreekt: carbonpanelen en rood en zwart leer, aangevuld met zwarte structuurlak op het instrumentenpaneel en de middenconsole. De beide kuipstoelen zijn bekleed met leer en geweven stof.

Op een beeldscherm in het stuurwiel wordt de ideale lijn op het circuit aangegeven aan de hand van uiterst nauwkeurige satellietsignalen. Aangezien op dit scherm tevens de werkelijke koers wordt getoond, kunnen deze goed met elkaar worden vergeleken.

De belangrijkste technische gegevens

-Lengte 4,67 m

-Breedte 1,90 m

- Hoogte 1,37 m (- 4 cm op circuit)

- Wielbasis 2,72 m


-

* V6 benzinemotor van 2.946 cm3, 230 kW (ongeveer 320 pk). -
* 6-versnellingsbak met sequentiële bediening. -
* Wielophanging voor en achter met dubbele triangels en stabilisatorstangen (de voorste is tijdens het rijden te verstellen). -

* Tandheugelbesturing met hydraulische bekrachtiging. -
* Remmen met geventileerde schijven voor en achter. -
* Banden: voor: 235 x 35 x 19 / achter: 265 x 30 x 19