Banken geven weinig ruchtbaarheid aan Overstapservice
27 februari 2004
Zelfs veel bankmedewerkers weten van niets
Banken informeren consumenten minimaal over de mogelijkheid om
makkelijker van bank te wisselen. De Consumentenbond heeft
bankfilialen bezocht en concludeert dat banken nauwelijks
ruchtbaarheid geven aan de Overstapservice, die sinds 1 januari
mogelijk is. De bond vindt dat de informatieverstrekking in
bankkantoren en door bankmedewerkers moet verbeteren en verzoekt de
Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bij haar leden aan te dringen
op het geven van betere informatie over de Overstapservice.
De informatieverstrekking over de Overstapservice in bankfilialen en
door de bankmedewerkers kan èn moet beter. Dit concludeert de
Consumentenbond na een bezoek aan vijfendertig bankfilialen. De
Consumentenbond heeft in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven,
Groningen en Zeist vestigingen bezocht van ABN Amro, Fortis Bank, ING
Bank, Postbank, Rabobank en SNS Bank.
Per 1 januari hebben banken de Overstapservice ingevoerd. Dankzij deze
service kunnen consumenten makkelijker van bank wisselen. Consumenten
moeten wel op de hoogte gebracht worden van de mogelijkheid anders
weten ze niet dat het makkelijker is gemaakt om klant te worden bij
een andere bank. Slechts twee van de bezochte banken hadden een folder
over de nieuwe Overstapservice in hun foldermolen staan. Het ging om
een kantoor van Rabobank en Fortis Bank. Ook merkte de bond dat veel
bankmedewerkers niet op de hoogte waren van de Overstapservice. Nadat
onderzoekers van de bond uitleg hadden gegeven over de mogelijkheid
van het wisselen van bank wisten bankmedewerkers soms een folder uit
het magazijn te vissen.
De Consumentenbond heeft de NVB verzocht om bij banken aan te dringen
op verbetering van de informatieverstrekking aan consumenten over de
Overstapservice. Consumenten moeten in ieder geval informatie
aantreffen in de folderrekken op het bankkantoor, op de website van de
bank en de folder moet op de website direct aan te vragen zijn en/of
te downloaden zijn. Bovendien moeten bankmedewerkers natuurlijk weten
waar het over gaat.
De Consumentenbond blijft streven naar nummerportabiliteit.
Consumenten kunnen dan hun bank/girorekening meenemen naar een andere
bank.
Consumentenbond