AutoRai

27-2-2004

Laatste Lotus esprit na 28 jaar

In het Engelse Hethel is recent de allerlaatste Lotus Esprit van de productielijn gerold; een auto die voor velen geldt als dé klassieke superauto. De Lotus Esprit is 28 jaar lang geproduceerd, waarbij iedere auto in Lotus hoofdkantoor in Norfolk met de hand werd gebouwd. Sinds in 1976 werd gestart met de productie zijn er wereldwijd 10.675 Esprits verkocht. De laatste Lotus Esprit, bedoeld voor de Amerikaanse markt, is uitgerust met een door Lotus ontworpen 3.5-liter twinturbo V8 krachtbron met 260 kW/350 pk bij 6.500 tpm en een koppel van 400 Nm bij 4.250 tpm. Dankzij dit motorische geweld realiseert de superauto fantastische prestaties, waaronder een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden, een sprint van 0 naar 160 km/u in 10,3 seconden en een topsnelheid van 282 km/u. De Lotus Esprit zal door velen nog lang worden gezien als Engelands meest gedenkwaardige superauto.

Veel beroemdheden en coureurs hebben de afgelopen 28 jaar een Esprit getemd, terwijl anderen de auto vooral zullen blijven herinneren vanwege zijn vele optredens op het witte doek. Zo was de Esprit ondermeer te zien in The Spy Who Loved Me, waarin James Bond het samen met een Esprit zijn achtervolgers het nakijken gaf, dankzij de transformatie van de auto in een onderzeeër. Na nog een glamourrol met James Bond, in For Your Eyes Only in de jaren 80, groeide de populariteit van de Lotus Esprit gedurende de jaren 90 dankzij zijn rol in de kaskraker Pretty Woman, waarin de Esprit schitterde naast sterren als Richard Gere en Julia Roberts. Bovendien waren er zelfs twee snelle Esprits te zien in de klassieker Basic Instinct, die op hoge snelheid door de straten van San Francisco raasden. Met name die achtervolgingsscènes hebben de Esprit het elan van de supersnelle superauto voor de rich and famous bezorgd. Ook in Nederland heeft de Lotus Esprit tijdens diverse races naam en faam gemaakt, met aan het stuur gerenommeerde coureurs als Jan Lammers en Tom Coronel.

In Europa werden de laatste Esprits midden 2003 afgeleverd, waarna er nog 46 Final Editions exclusief voor de Amerikaanse markt zijn geproduceerd. Die worden op dit moment aan de USA dealers uitgeleverd.

Clive Dopson, Director of Manufacturing bij Lotus Group, legt het belang van de Esprit voor Lotus uit: Vandaag de dag weet de Esprit nog immer op dezelfde wijze de aandacht op zich te vestigen als in 1972, toen de eerste versie werd gepresenteerd. We zijn erg trots op het feit dat onze superauto nu door velen wordt gezien als een legende. Hij heeft de tand des tijds doorstaan en dat wordt onderstreept door het feit dat de Esprit nog steeds één van de best presterende sportwagens ter wereld is. Voor de fans betekent het einde van de Esprit een treurig moment, maar voor Lotus vormt dit het tijdstip om onze klassieke superauto in het zonnetje te zetten. En vergeet niet dat we hard werken aan nieuwe, toekomstige Lotus-modellen. Eén ervan is een nieuwe superauto met middenmotor, die binnen enkele jaren op de markt zal verschijnen.