Gemeente Leiden

Gevarentocht of genoegen?

Onderzoek toegankelijkheid centrum

Publicatiedatum: 26 februari 2004

Lekker een dagje winkelen in het centrum van Leiden. Voor veel mensen een genoegen, maar voor gehandicapten vooral een lastig traject. Namens de Stichting Overleg Gehandicaptenbeleid Leiden (OGL) deed Elly Adlezarabi onderzoek naar de knelpunten in het Leidse winkelgebied, waarna zij samen met Ahmed Boukhalfa deze knelpunten verder heeft uitgewerkt.

CULTUUR EN EDUCATIE - Het OGL adviseert de dienst Cultuur en Educatie van de gemeente over het gehandicaptenbeleid. Bovendien ontvangt de stichting subsidie van de gemeente. Het onderzoek kan dan ook op belangstelling van de gemeente rekenen.

"Ik dacht er vroeger nooit over na hoe lastig het is om gewoon boodschappen te doen als je in een rolstoel zit of als je blind bent", vertelt Elly. "Tot ik van een gehandicapte collega hoorde wat voor problemen zij allemaal tegenkwam. Dan kijk je er ineens heel anders tegenaan."

Ahmed en Elly zijn allebei stagiaire bij het OGL. Ze hebben inmiddels een scherpe blik ontwikkeld voor de obstakels in het centrum. Een wandeling met hen door de winkelstraten levert dan ook tal van observaties op.

Versiering?

De Haarlemmerstraat en de Breestraat zijn beide voorzien van een geleidelijn. Dit is een lijn met gele geribbelde tegeltjes, waaraan een visueel gehandicapte met zijn stok kan 'voelen' hoe hij verder moet lopen.

"Ik heb eens rondvraag gedaan, maar de meeste ziende mensen weten helemaal niet waar die lijn voor is", zegt Elly. "Ze denken dat het versiering van de straat is."

Elly denkt daarom dat het niet uit onwelwillendheid is dat mensen hun fiets bovenop de lijn neerzetten. "Ze weten gewoon niet dat ze iets fout doen."

Lopend langs de lijn blijkt hoeveel schade deze onwetendheid berokkent aan blinden en slechtzienden. Het is niet mogelijk om de lijn lang te volgen: elke paar meter stuit je op een onhandig geparkeerde fiets, regelmatig ook op reclameborden van winkels.

Op de Breestraat staat zelfs juist een vrachtwagen te lossen - bovenop de lijn.

"Hij staat er maar een paar minuten, maar toch is het levensgevaarlijk", weet Elly inmiddels. "Wij zien het en kunnen er tijdig omheen lopen, voor een blinde of slechtziende is dat anders."

Even verderop is een prullenbak op de stoep langs de straatkant bevestigd. "Voor iemand met een rolstoel is het bijna onmogelijk om hierlangs te komen", constateert Ahmed.

"Als de prullenbak niet aan de buitenkant van de stoep, maar tegen de muurkant wordt geplaatst, blijft er veel meer ruimte over", vult Elly aan.

De Haarlemmerstraat is wel verbeterd sinds de herinrichting, blijkt uit regelmatige opmerkingen van gehandicapten aan het OGL, maar er blijven nog genoeg wensen over. Ook hier wordt ondoordacht met de geleidelijn omgesprongen.

Ahmed wijst op een bloemenstal die een flink stuk van de lijn in beslag neemt. "Hij weet het waarschijnlijk niet, maar hij vormt een groot obstakel."

Winkelen: niet voor iedereen een genoegen

Winkelen: niet voor iedereen een genoegen. Foto: gemeente Leiden

Het grootste probleem van de Haarlemmerstraat is echter dat de straat extreem schuin oploopt, ter hoogte van de HEMA.

"In mijn onderzoek heb ik vaak gehoord dat dit voor mensen met een rolstoel of een scootmobiel echt heel erg eng is", zegt Elly. "Veel gehandicapten durven hier zelfs niet meer te komen omdat ze bang zijn dat ze omslaan. Als je gewoon wandelt merk je het nauwelijks op, maar stel je maar eens voor dat je hier op wielen overheen moet!"

Gevaren

Voor haar onderzoek heeft Elly een enquête gehouden onder lichamelijk en visueel gehandicapten. De resultaten tonen aan dat vooral fietsen en reclameborden regelmatig voor problemen zorgen. In mindere mate geven losse tegels en te hoge stoepranden moeilijkheden. Een opgebroken weg kan lange omwegen tot gevolg hebben, hobbelige bestrating maakt sommige gebieden onbegaanbaar. Ahmed en Elly benadrukken dat deze obstakels niet alleen voor gehandicapten een probleem zijn, maar ook voor ouderen met een rollator of ouders met een kinderwagen.

"Leiden is een mooie stad, waar iedereen van moet kunnen genieten", zegt Elly. "Maar gehandicapten worden daarin belemmerd, vanwege de gevaren die ze tegen kunnen komen. Tijdens mijn onderzoek heb ik gemerkt dat de hoeveelheid obstakels die mensen tegenkomen er zelfs voor zorgt dat ze gefrustreerd weer terug naar huis gaan, zonder hun doel te hebben bereikt. Daar zou toch eigenlijk verandering in moeten komen."

Elly denkt dat bewustwording onder niet-gehandicapten een belangrijke bijdrage kan leveren. Ze pleit onder andere voor voorlichting op scholen. "Als mensen eenmaal weten waar zo'n geleidelijn voor is, zullen ze niet zo snel meer hun fiets er dwars overheen zetten."

Zelf ontdekken

Winkelt u ook zo graag op de Haarlemmerstraat en de Breestraat? Let de volgende keer eens niet alleen op de etalages, maar ook op de geleidelijn. Hoeveel obstakels komt u onderweg tegen?

Deze pagina is gewijzigd op 26-02-2004