Programmabureau Advies Overheid.nl

De praktijk van interactieve beleidsvorming (11): Wethouder Jonker van de gemeente Ede neemt het voortouw

Sinds 14 januari dit jaar heeft wethouder Jonker als eerste wethouder in de gemeente Ede een persoonlijke website online gezet die zij gebruikt om de openheid en de interactie tussen haarzelf en de burgers te bevorderen. De directe link van de gemeentelijke homepage naar de persoonlijke pagina van de wethouder wordt aangeprezen met Stem mee! en Praat Mee!.

De startpagina van de wethouder is overzichtelijk en duidelijk. Aan de linkerkant bestaat de mogelijkheid om een stem uit te brengen in de opiniepeiling, aan de bovenzijde van de pagina is het keuzemenu geplaatst en de rest van de pagina is ingevuld met de regels voor de discussie, een welkomstwoord van de wethouder en directe links naar de lopende discussies. Verder staat de wethouder natuurlijk met een foto op haar site. Het is ten slotte altijd fijn om een gezicht bij een naam te kennen.

Stelling
De eerste stelling in de peiling luidt: Het is een goede zaak dat bestuurders zich via een persoonlijke site op internet presenteren aan het publiek. Hierop werd 79 keer gestemd. De meeste stemmers (66%) vonden dat dit inderdaad een goede zaak is en dat alle wethouders zo snel mogelijk een eigen website moeten krijgen. Overigens interessant om te zien is dat niemand van mening was dat alleen verantwoording afleggen aan de raad voldoende is.

Discussieregels
Er zijn twee regels op de website van de wethouder. Een bijdrage moet een titel meekrijgen en je moet je eigen naam gebruiken bij het plaatsen van berichten. Volgens de uitleg bij de regels is een bericht zonder titel voor niemand interessant en door je eigen naam te vermelden neem je de volle verantwoordelijkheid voor je uitingen. Regels voor een discussie hebben ook vaak betrekking op het taalgebruik, de inhoud van bijdragen die niet kwetsend of grof mag zijn en die te maken moeten hebben met de strekking van een discussie. De hier genoemde regels zijn ook niet hard. Bijdragen zijn natuurlijk beter vindbaar, als de titel de lading dekt.

Wennen voor iedereen
De wethouder heeft op haar website verder ruimte voor een chat, een weblog, een stukje over haarzelf en over de taken in haar portefeuille en voor een agenda. Ze biedt dus een breed scala aan interactieve toepassingen. Een chatsessie heeft voor het eerst plaatsgevonden op 29 januari en hiervan is een kort verslagje geschreven door de chatleider. Er deden niet zoveel mensen actief mee aan de chat, maar toch is de eerste ervaring wat betreft de chatleider positief. Er zijn wel meer mensen komen kijken tijdens de discussie, maar die plaatsten niet allemaal een bijdrage. Maar er komt een volgende sessie.

Het discussieforum is nog een zorgenkindje. Op het moment van schrijven van dit artikel zijn er drie lopende discussies, met in totaal vijf bijdragen en vijf reacties op deze bijdragen. Dat is niet veel. Misschien dat dit komt doordat er bijvoorbeeld geen link is tussen de stukken die de wethouder schrijft in haar weblog en de discussies die gevoerd worden in het forum. Daardoor blijft onduidelijk wat de bedoeling is van de stellingen op het forum. Een idee zou kunnen zijn om bijvoorbeeld een link naar het forum te zetten in de agenda van de wethouder. Dit zou input van de burgers kunnen opleveren voor de wethouder over dingen die zij nog gaat bespreken en de burgers krijgen een concreter beeld van het nut van hun bijdragen.

Alles bij elkaar heeft de website van wethouder Jonker de potentie een mooi interactief contactmiddel te worden, maar het komt er nu nog niet helemaal uit. Aan de website zelf hoeft het zeker niet te liggen. Misschien dat een duidelijkere link tussen de website en de andere manieren van contact met de burger nog wat verder kan worden ingevuld om van deze site een interactieve toepassing te maken waar veel gebruik van wordt gemaakt. Wij zijn in ieder geval blij dat er steeds meer bestuurders zoals mevrouw Jonker zijn die niet meer alleen praten over interactieve beleidsvorming, maar hun nek durven uit te steken door er mee aan de slag te gaan en al doende te leren.