http://www.evo.nl
EVO ziet haken en ogen aan voorstel nieuwe regeling rij- en
rusttijden: bestelauto met aanhangwagen moet verplicht aan de
tachograaf
EVO ziet een kostenpost van zo?n 200 miljoen euro op het Nederlandse
bedrijfsleven afkomen, als de nieuwe plannen voor de rij- en
rusttijden van chauffeurs ook praktijk worden. Hierdoor zou een
chauffeur van een bestelauto met een aanhangwagen straks ook verplicht
gebruik moeten maken van een tachograaf.
Nu is het vervoer van materiaal of uitrusting, benodigd voor de eigen
bedrijfsuitoefening binnen een straal van 50 kilometer, vrijgesteld
van de tachograafverplichting. Iedere EU-lidstaat kan onder bepaalde
voorwaarden aan deze bepaling een eigen invulling geven. Binnen
Nederland is daarom het eigen vervoer met bestelauto's, waar
incidenteel een aanhangwagen aan wordt gekoppeld, vrijgesteld van de
tachograafverplichting.
Hiermee is voorkomen dat diverse branches, zoals aannemingsbedrijven,
installatiebedrijven en loodgieters, voor veel geld een tachograaf in
de bestelauto moeten inbouwen voor die enkele keer dat er van een
aanhangwagen gebruik wordt gemaakt. Het vervallen van deze
vrijstelling houdt een kostenpost van zo'n 200 miljoen euro in voor
het Nederlandse bedrijfsleven. In het huidige voorstel van de Europese
Commissie is deze vrijstelling anders geformuleerd en hebben lidstaten
niet meer de vrijheid om de vrijstelling aan individuele voorwaarden
te onderwerpen.
Om te voorkomen dat het Nederlandse bedrijfsleven onnodig met een
enorme kostenpost wordt geconfronteerd, heeft EVO een dringend beroep
gedaan op de minister van Verkeer & Waterstaat u om tijdens de komende
Transportraad (8 en 9 maart) haar collega ministers te overtuigen van
de noodzaak van deze uitzondering.