EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO ziet haken en ogen aan voorstel nieuwe regeling rij- en rusttijden: bestelauto met aanhangwagen moet verplicht aan de tachograaf

EVO ziet een kostenpost van zo?n 200 miljoen euro op het Nederlandse bedrijfsleven afkomen, als de nieuwe plannen voor de rij- en rusttijden van chauffeurs ook praktijk worden. Hierdoor zou een chauffeur van een bestelauto met een aanhangwagen straks ook verplicht gebruik moeten maken van een tachograaf.

Nu is het vervoer van materiaal of uitrusting, benodigd voor de eigen bedrijfsuitoefening binnen een straal van 50 kilometer, vrijgesteld van de tachograafverplichting. Iedere EU-lidstaat kan onder bepaalde voorwaarden aan deze bepaling een eigen invulling geven. Binnen Nederland is daarom het eigen vervoer met bestelauto's, waar incidenteel een aanhangwagen aan wordt gekoppeld, vrijgesteld van de tachograafverplichting.

Hiermee is voorkomen dat diverse branches, zoals aannemingsbedrijven, installatiebedrijven en loodgieters, voor veel geld een tachograaf in de bestelauto moeten inbouwen voor die enkele keer dat er van een aanhangwagen gebruik wordt gemaakt. Het vervallen van deze vrijstelling houdt een kostenpost van zo'n 200 miljoen euro in voor het Nederlandse bedrijfsleven. In het huidige voorstel van de Europese Commissie is deze vrijstelling anders geformuleerd en hebben lidstaten niet meer de vrijheid om de vrijstelling aan individuele voorwaarden te onderwerpen.

Om te voorkomen dat het Nederlandse bedrijfsleven onnodig met een enorme kostenpost wordt geconfronteerd, heeft EVO een dringend beroep gedaan op de minister van Verkeer & Waterstaat u om tijdens de komende Transportraad (8 en 9 maart) haar collega ministers te overtuigen van de noodzaak van deze uitzondering.