Automobilisten tevreden over afhandeling autoschade
In de jongste uitgave van de Geldgids van de Consumentenbond staat een
artikel over de service van verzekeraars bij de (materiële)
schadeafhandeling van autoverzekeringen. Een begeleidend persbericht
suggereert dat autoverzekeraars laks zijn bij het afhandelen van
claims, maar na het lezen van het artikel zelf blijkt dat mee te
vallen: maar liefst 87% van de automobilisten is (zeer) tevreden over
de schadeafwikkeling.
Het artikel is gebaseerd op een onderzoek onder 2.000 consumenten, die
de afgelopen drie jaar autoschade hadden. Hoewel een begeleidend
persbericht suggereert dat autoverzekeraars laks zijn bij het
afhandelen van claims blijkt dit bij lezing van het artikel zelf sterk
mee te vallen. Tweederde van de materiële schadeclaims wordt
ruimschoots binnen vier weken afgehandeld. Overigens is de termijn van
vier weken een door de Consumentenbond gestelde termijn, die niet in
richtlijnen of gedragsregels van het Verbond van Verzekeraars wordt
genoemd.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt ook dat 87% van de
automobilisten (zeer) tevreden is over de schadeafwikkeling door de
eigen maatschappij. Tweederde van de betrokkenen is tevreden tot zeer
tevreden over de afwikkeling door de maatschappij van de tegenpartij.
De suggestie van de Consumentenbond om de consument te informeren
wanneer de afhandeling langer zal duren dan vier weken, ondersteunt
het Verbond van Verzekeraars van harte, voorzover dat in de praktijk
niet al gebeurt.
27 februari 2004
Verbond van Verzekeraars