Verbond van Verzekeraars

Automobilisten tevreden over afhandeling autoschade

In de jongste uitgave van de Geldgids van de Consumentenbond staat een artikel over de service van verzekeraars bij de (materiële) schadeafhandeling van autoverzekeringen. Een begeleidend persbericht suggereert dat autoverzekeraars laks zijn bij het afhandelen van claims, maar na het lezen van het artikel zelf blijkt dat mee te vallen: maar liefst 87% van de automobilisten is (zeer) tevreden over de schadeafwikkeling.

Het artikel is gebaseerd op een onderzoek onder 2.000 consumenten, die de afgelopen drie jaar autoschade hadden. Hoewel een begeleidend persbericht suggereert dat autoverzekeraars laks zijn bij het afhandelen van claims blijkt dit bij lezing van het artikel zelf sterk mee te vallen. Tweederde van de materiële schadeclaims wordt ruimschoots binnen vier weken afgehandeld. Overigens is de termijn van vier weken een door de Consumentenbond gestelde termijn, die niet in richtlijnen of gedragsregels van het Verbond van Verzekeraars wordt genoemd.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt ook dat 87% van de automobilisten (zeer) tevreden is over de schadeafwikkeling door de eigen maatschappij. Tweederde van de betrokkenen is tevreden tot zeer tevreden over de afwikkeling door de maatschappij van de tegenpartij. De suggestie van de Consumentenbond om de consument te informeren wanneer de afhandeling langer zal duren dan vier weken, ondersteunt het Verbond van Verzekeraars van harte, voorzover dat in de praktijk niet al gebeurt.

27 februari 2004