Ministerie Tewerkstelling en Arbeid Belgie

Kathleen Van Brempt stelt FARAO voor:
het plan moet het aantal arbeidsongevallen drastisch verminderen

Vandaag donderdag 26 februari stelde staatssecretaris voor Arbeidsorganisatie en Welzijn op het Werk Kathleen Van Brempt FARAO voor: het Federaal Actieplan voor de Reductie van Arbeidsongevallen. Dit plan bevat heel wat maatregelen die de veiligheid op de werkvloer moeten verbeteren. De maatregelen zullen in stappen worden uitgevoerd. Het is de bedoeling dat ze nog deze legislatuur hun vruchten afwerpen en het aantal (ernstige) arbeidsongevallen doen dalen. Kathleen Van Brempt zal dit plan ter goedkeuring voorleggen aan de Ministerraad over de `Kwaliteit van het leven' van 20 en 21 maart.

Kathleen Van Brempt zei over FARAO: "121 dodelijke slachtoffers per jaar door ongevallen op de werkvloer zijn onaanvaardbaar. Het is de eerste keer dat systematisch en op grote schaal het veiligheidsprobleem op de werkvloer wordt aangepakt. Ik reken erop dat alle betrokkenen hun verantwoordelijkheid hierin opnemen. De eerste stappen van FARAO worden de komende weken gezet. Op het einde van 2006 moeten alle acties genomen zijn, zodat nog tijdens deze legislatuur de verhoogde veiligheid op het terrein gevoeld wordt."

In 2002 hadden 200.314 mensen één of ander, ernstig of licht, arbeidsongeval. 11.710 mensen hadden een ongeval dat een blijvend letsel tot gevolg kon hebben. 121 mensen stierven. Achter deze cijfers zitten mensen. Als we bij die 121 de dodelijke ongevallen bijtellen die van en naar het werk gebeuren (92), dan zien we dat er elke werkdag in België iemand niet thuis komt van het werk. In de afgelopen decennia is het globale aantal ongevallen gedaald, maar het aantal ernstige is gestegen. Ondanks de vele preventie-inspanningen, blijft de onveiligheid op de werkvloer een feit. Omdat een veilige werkplaats een recht is voor élke werknemer, is er nu FARAO.

Kathleen Van Brempt zal werken op verschillende fronten tegelijk om de onveiligheid aan te pakken:


- Minder en eenvoudigere regelgeving
De veiligheidsreglementering wordt vereenvoudigd. Vanaf 1 januari 2006 wordt een éénmalige elektronische ongevalaangifte mogelijk.


- FARAO-meter
Er zal een FARAO-meter uitgewerkt worden. Deze meter zal in de loop van 2005 het aantal en de aard van arbeidsongevallen én de preventie-inspanningen op een systematische manier in kaart brengen.


- Meer en betere inspectie op de werkvloer
Dit jaar zullen 14 bijkomende inspecteurs aangeworven worden. De inspectie zal meer op de werkvloer gaan en extra slagkracht krijgen. Met behulp van de FARAO-meter kunnen ze beter controleren. De bedoeling is dat de inspecteurs zelf directe boetes kunnen uitschrijven voor werkgevers die de welzijnsreglementering niet respecteren.


- Responsabilisering van de opdrachtgever
Bedrijven die werken met onderaannemers en uitzendkrachten zullen de verantwoordelijkheid voor de veiligheid niet meer kunnen afschuiven op deze werkgevers. Samen met de sociale partners zullen deze mogelijkheden dit jaar verder worden uitgediept.


- De preventieadviseur: een sterspeler voor preventie In de loop van 2005 zullen de opleidingen voor preventieadviseurs niet enkel een duidelijkere erkenning maar ook een kwaliteitslabel krijgen. Er zal ook gewerkt worden aan een continue bijscholing.


- Sectorgerichte aanpak: win-win-situatie voor alle actoren De staatssecretaris rekent op de sectoren en op de sociale partners om zelf veiligheidsdoelstellingen voorop te stellen in preventiecharters. De paritaire comités krijgen dus een rechtstreekse verantwoordelijkheid voor het verminderen van het aantal arbeidsongevallen in hun (sub)sector. Zij zullen hiervoor de FARAO-meter kunnen gebruiken.
Ook de overheid zelf zal gerichter sensibiliseren en controleren.


- Wie werkt aan preventie wint geld
Met de verzekeraars van de arbeidsongevallen zal worden gewerkt aan variabele premies voor kleine en middelgrote bedrijven (grote bedrijven hebben dit al). De bedoeling is bedrijven die werken aan preventie te belonen door lagere premies. Bedrijven die dit niet doen, zullen hogere premies moeten betalen.

Met dit plan willen we een gelijkaardige trendbreuk realiseren dan gebeurd is in de verkeersveiligheid.
In het verkeer zijn er politieagenten die boetes kunnen uitschrijven; staan er flitspalen langs de weg; moeten mensen een rijexamen doen vooraleer ze de baan opmogen; is verkeersopvoeding een vak op school,... Net zoals in het verkeer steeds meer gedaan wordt om de veiligheid te verhogen, zo vult FARAO de huidige preventie-inspanningen aan met bijkomende maatregelen. Meer inspecteurs op de baan die zelf boetes kunnen uitschrijven en flitspalen (faraometer) als instrument hebben; een goede opleiding voor veiligheidsdeskundigen; arbeidsveiligheid aanleren op school; ...

Enkele cijfers: preventie-inspanningen en arbeidsongevallen

Toelichting: FARAO: Federaal Actieplan voor de Reductie van ArbeidsOngevallen
back