Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
AAN Postbus 90801
2509 LV Den Haag
colleges van Burgemeester en Wethouders Anna van Hannoverstraat 4
i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44
Directeuren Sociale Dienst Telefax (070) 333 40 33
Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a griffier
Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor en regiokantoren IWI
Uw brief Ons kenmerk
Intercom/2004/12012
Onderwerp Datum
Verzamelbrief februari 2004 27 februari 2004
Door middel van deze brief informeer ik u over enkele relevante ontwikkelingen op het terrein van
werk en inkomen.
1. Statistiek Reïntegratie door Gemeenten (SRG) vervangt bestaande monitors ( informatie over
de inhoud van de SRG in de bijlage bij deze brief)
Op 1 januari 2005 gaat de zogenoemde Statistiek Reïntegratie door Gemeenten (SRG) van start.
De SRG is de sterk afgeslankte opvolger van de bestaande monitoren op het terrein van activering
van de gemeentelijke doelgroep voor reïntegratie. Het gaat om een statistiek op persoonsniveau,
die bij alle gemeenten zal worden ingevoerd. Nadere informatie over de SRG vindt u in de bijlage
bij deze brief.
In het kader van de nieuwe SRG wordt op korte termijn een implementatietraject ingezet. In dit
traject zal nauw worden samengewerkt door SZW, projectbureau WIS-ICT, CBS en VNG. Ten
bate van een zorgvuldige implementatie van de SRG bij de niet-G85-gemeenten is maatwerk het
streven. Er zal daarom op korte termijn contact worden opgenomen met deze gemeenten, waarbij
een inventarisatie plaatsvindt van de stand van zaken op het gebied van registratie van
reïntegratiegegevens door deze gemeenten. Planning en inhoud van het implementatietraject zullen
vervolgens worden afgestemd op deze stand van zaken. Daarnaast zal in april/mei voor gemeenten
in de diverse regio's een aantal informatiesessies rond de nieuwe uitvraag op touw worden gezet.
2. Hoe moet de informatie over gesubsidieerde arbeid in 2004 worden aangeleverd?
2
De Statistiek Reïntegratie door Gemeenten (SRG) gaat pas 1 januari 2005 van start. Daarom
blijven de ID-monitor en de WIW-statistiek in 2004 bestaan. Het waarnemen van de oude (dat
wil zeggen voor 1 januari 2004 gecreëerde) in- en doorstroombanen, WIW-dienstbetrekkingen,
WIW-werkervaringsplaatsen en REA-plaatsingen kan daarmee in 2004 op dezelfde manier als in
2003 plaatsvinden. Maar ook alle nieuwe gesubsidieerde banen (loonkostensubsidies, gestart na 1
januari 2004) dienen te worden waargenomen. In tegenstelling tot bij de oude gesubsidieerde
banen is binnen deze nieuwe banen het onderscheid naar soort gesubsidieerde arbeid voor SZW
minder relevant. Criterium is de inzet van een loonkostensubsidie. Daarom kan bij de waarneming
van gesubsidieerde arbeid over het kalenderjaar 2004 als volgt te werk worden gegaan:
1. Oude (vóór 1 januari 2004 gestarte) ID-banen blijven in 2004 in de ID-monitor;
2. Oude (vóór 1 januari 2004 gestarte) WIW-dienstbetrekkingen, WIW-werkervaringsplaatsen
en REA-plaatsingen blijven in 2004 in de WIW-statistiek;
3. Nieuwe (ná 1 januari 2004 gestarte) gesubsidieerde banen gaan ongeacht de soort
gesubsidieerde baan in de WIW-statistiek als werkervaringsplaats
Welke gegevens vanaf 1 januari 2004 via de WIW-statistiek moeten worden aangeleverd, is
vastgelegd in Bijlage 7 van de Regeling statistiek WWB, IOAW, IOAZ en WIK. Op dit moment
wordt onderzocht in hoeverre met betrekking tot de nieuwe gesubsidieerde banen van aanlevering
van bepaalde kenmerken kan worden afgezien. Over het resultaat hiervan wordt u geïnformeerd
via de websites www.idmonitor.nl (ID-banen) en op www.eim.nl (WIW-statistiek).
3. Meer weten over bijzondere bijstand voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen? (de
handreiking en voorlichtingsmateriaal vindt u bij deze verzamelbrief)
Tijdens de behandeling van de Wet werk en bijstand (WWB) in de Eerste Kamer is toegezegd dat
er een handreiking zou komen over bijzondere bijstand voor chronisch zieken, gehandicapten en
ouderen. Deze handreiking informeert gemeenten over de bijzondere bijstand voor deze groepen
mensen. Ook vindt u er informatie over de manier waarop bijzondere bijstand kan worden
afgestemd op andere regelingen. Ten behoeve van de sociale dienst ontvangt u twee exemplaren
van de handreiking bij deze verzamelbrief. U ontvangt ook twee zogenaamde halffabrikaten. Het
gaat om een folder en een artikel. U kunt deze halffabrikaten bewerken zodat u ze aangepast kunt
gebruiken voor uw eigen voorlichting aan cliënten. Meer informatie vindt u in de begeleidende brief
van de directeur Communicatie van het ministerie van SZW die ook als bijlage bij deze
verzamelbrief zit. Alle informatie is bovendien beschikbaar via het gemeenteloket
(www.gemeenteloket.szw.nl).
4. SUWI aanbestedingsregels soepeler
De aanbestedingsregels uit het Besluit SUWI stuiten bij veel gemeenten op praktische bezwaren.
Volgens de aanbestedingsregels moeten gemeenten altijd meerdere offertes opvragen. Ook als het
gaat om kleinere opdrachten. In een overleg met de Tweede Kamer op 18 december heb ik
toegezegd dat de regelgeving wordt aangepast. Dit om tegemoet te komen aan de praktische
bezwaren van vooral de kleinere gemeenten (de kleinere contracten). Concreet betekent dit:
· Bij contracten onder de 100.000 hoeven gemeenten de SUWI-aanbestedingsregels niet te
volgen. Een gemeente kan dan bijvoorbeeld 20 individuele contracten van 5.000 sluiten
zonder dat ze vooraf meer offertes hoeft op te vragen.
3
· Hetzelfde geldt voor de 30 % `uitbestedingsvrije'ruimte.
Deze 30% regeling en de contracten onder de 100.000 waren al `uitbestedingsvrij'. Dat de
SUWI-aanbestedingsregels niet meer van toepassing zijn is nieuw. Wel geldt in beide gevallen dat
gemeenten zich aan de Europese aanbestedingsregels moeten houden.
De ministeriële regeling WWB is op deze punten aangepast (gepubliceerd in de Staatscourant van
3 februari 2004). De aanpassing betreft artikel 6, vierde lid van de regeling WWB, dat over de
aanbestedingsverplichting conform artikel 4.1, tweede lid, van het Besluit SUWI gaat.
5. Workshop uit- en aanbesteding reïntegratie (meer informatie over de workshops in de
bijlage bij deze verzamelbrief)
Het WWB-implementatiesteunpunt (WIS) van het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, organiseert zes regionale workshops over uit- en aanbesteding.
Het doel van deze workshops is om de regels die nu gelden op het gebied van uit- en aanbesteden
voor gemeenten op een rij te zetten. Ook worden er praktische tips gegeven over het aanbesteden
van reïntegratiediensten. De workshops zijn van 10.00 tot 11.30 uur. U bent welkom vanaf 9.30
uur. In de bijlage treft u de data en locaties aan en leest u hoe u zich kunt aanmelden.
6. Oplossing voor 'Buitensteedse'ID-ers (uitgebreide informatie treft u aan in de bijlage bij
deze verzamelbrief)
Een aantal gemeenten heeft een subsidierelatie met ID-werkgevers waar niet de eigen inwoners
werkzaam zijn (hierna buitensteedse ID'ers). Deze gemeenten krijgen budget voor deze
buitensteedse ID'ers omdat de verdeling van het werkdeel van de WWB een overgangsregeling
kent die is gebaseerd op historische gronden. Een van die gronden is het aantal ID-banen dat
gemeenten in het verleden heeft gerealiseerd, ongeacht of op die ID-baan een eigen inwoner
werkzaam is. Tegelijk staat het territorialiteitsbeginsel in de WWB op dit moment feitelijk niet toe
dat gemeenten andere dan de eigen inwoners ondersteunen bij reïntegratie (art. 10 jo. 40 WWB).
Om het beëindigen van subsidie ten behoeve van deze buitensteedse ID'ers en daarmee vergroot
risico op gedwongen ontslag te voorkomen en om te voorkomen dat gemeenten handelen in strijd
met de WWB is voor deze kwestie een oplossing ontwikkeld die in de bijlage van deze brief is
opgenomen.
7. Beleidsregels geven aan wanneer de minister afziet van sancties (uitgebreidere informatie
vindt u in de bijlage bij deze verzamelbrief)
In de Staatscourant van 20 januari 2004, nr. 20, zijn de nieuwe beleidsregels financieel
maatregelenbeid IOAW, IOAZ en Bbz 2004 gepubliceerd. Hierin wordt aangegeven wanneer de
minister kan afzien van een financiële maatregel op het moment dat de IOAW, de IOAZ of het Bbz
2004 onrechtmatig wordt uitgevoerd.
8. Taskforce jeugdwerkloosheid: bijeenkomsten en een handreiking
· regionale bijeenkomsten
De Taskforce Jeugdwerkloosheid en de VNG zijn bezig met de voorbereiding van regionale
bijeenkomsten voor gemeenten. Tijdens deze bijeenkomsten (voorlopige planning: april/mei) zullen
de Taskforce en de VNG op basis van praktijkvoorbeelden advies geven over de mogelijkheden
4
die er zijn om afspraken te maken met het CWI, gemeenten, scholen en het bedrijfsleven. De
aanpak van de RWI zal daarbij het uitgangspunt vormen.
Zowel de Taskforce als de VNG willen met de regionale bijeenkomsten graag aansluiten bij
bestaande initiatieven op het gebied van samenwerken. De Taskforce is geïnteresseerd in
voorbeelden van zulke initiatieven. U kunt hierover mailen met Sanne Frederiks
(sfrederiks@minszw.nl) of Carla Kariembaks (skariembaks@minszw.nl).
· Handreiking lokale samenwerking jeugdwerkloosheid
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft in 2003 negen pilots over lokale
samenwerking uitgevoerd in verschillende regio's. De resultaten van deze pilots kunt u vinden in de
`Handreiking lokale samenwerking jeugdwerkloosheid' of op www.handreikingjeugdwerkloosheid.nl.
U vindt hier praktijkvoorbeelden, initiatieven en `routes' van verschillende gemeenten. Nieuwe
initiatieven worden ook op de website gepubliceerd.
9. Normbedragen wijzigen per 1 april
Ter compensatie van maatregelen voor chronisch zieken is het Belastingplan 2004 gewijzigd, in die
zin dat de Algemene Heffingskorting per 1 januari 2004 met 2 is verlaagd. Deze verlaging die
reeds in de Wet IB 2001 is verwerkt kon per 1 januari 2004 niet meer worden meegenomen in de
Wet op de loonbelasting 1964 en daardoor evenmin in de hoogte van het nettominimumloon, zoals
dat is gedefinieerd in de Wet werk en bijstand. De wijziging van de Wet op de loonbelasting 1964
vindt per 1 april 2004 plaats met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2004. Concreet
betekent dit dat per 1 april 2004 nieuwe loonbelastingtabellen zullen gelden. De doorwerking van
de verlaging van de Algemene Heffingskorting resulteert in een lichte daling van het
nettominimumloon per 1 april 2004 en daardoor van de bijstandsnorm voor gehuwden van 0,33
per maand. Voor de overige van het nettominimumloon afgeleide normen varieert de verlaging van
0,30 per maand voor alleenstaande ouders tot 0,06 per maand voor alleenstaanden die jonger
zijn dan 21 jaar.
De wijziging van de WWB-normen vindt van rechtswege plaats. Van de nieuwe bijstandsnormen
wordt namens de staatssecretaris door de directeur Werk en Bijstand - mededeling gedaan in de
Staatscourant.
Een consequente toepassing van de indexeringsbepalingen van de IOAW, de IOAZ en de WIK
leidt eveneens tot een geringe aanpassing van de in die wetten genoemde bedragen voorzover deze
zijn gekoppeld aan het nettominimumloon.
De nieuwe loonbelastingtabellen en daarmee de nieuwe normbedragen en grondslagen zijn
momenteel nog niet beschikbaar. In de eerstvolgende verzamelbrief zullen de nieuwe bedragen
worden opgenomen. Vooruitlopend daarop zullen de bedragen uiterlijk in week 11 op het
gemeenteloket (www.gemeenteloket.szw.nl) worden geplaatst.
10. Aanpassing macrobudget WWB 2004
De gemeenten zijn bij verschillende gelegenheden geïnformeerd over de nieuwe
financieringssystematiek voor de algemene bijstandsuitgaven, die met de WWB is ingevoerd. In de
beschikking die de gemeenten in januari 2004 hebben ontvangen is aangegeven dat het
macrobudget lopende het jaar aangepast wordt als nieuwe inzichten in respectievelijk de realisaties
van het voorafgaande jaar, de conjuncturele ontwikkeling in het lopende jaar en de effecten van
rijksbeleid, daartoe aanleiding geven. De aanpassing van het macrobudget wordt via de vigerende
verdeelsystematiek doorvertaald naar de gemeentelijke budgetten. Het budget kan, anders dan
5
vóór de invoering van de WWB, ook neerwaarts worden bijgesteld. Gemeenten doen er
verstandig aan om bij hun begroting rekening te houden met deze mogelijkheid. Naar verwachting
zal op korte termijn meer duidelijkheid ontstaan over de richting waarin het macrobudget 2004 zich
zal bewegen. Op dit moment worden met de VNG afspraken gemaakt om op een open en
transparante manier met gemeenten te communiceren over de aanpassing van het macrobudget
2004. Belangrijk uitgangspunt daarbij is dat gemeenten tijdig worden geïnformeerd. In de
eerstvolgende verzamelbrief ontvangt u dan ook nadere informatie over de bijstelling van het
macrobudget WWB 2004.
11. Uw medewerking gevraagd voor een betere beoordeling van de reïntegratiemarkt!
Het ministerie van SZW komt in 2004 met het derde Trendrapport Reïntegratiemarkt.
Dit rapport geeft een overzicht van de stand van zaken op de reïntegratiemarkt. Het is ook de start
van de evaluatie van de reïntegratiemarkt die zoals toegezegd is aan de Tweede Kamer in
2006 zal plaats vinden.
Het rapport wordt in drie modules ingedeeld; de vraagkant van de reïntegratiemarkt, de
aanbodkant en bijzondere groepen (inclusief de WSW- en WIW-bedrijven/organisaties).
Er zijn vier onderzoeksbureaus bij het onderzoek betrokken. Allemaal maken zij zoveel mogelijk
gebruik van bestaand materiaal. Het blijkt dat er bij de bureaus behoefte is aan aanvullende
informatie. Daarom zullen met name de bureaus Mede en Research voor Beleid, gemeenten vragen
of zij mee willen werken aan een korte enquête (beleid en inkoop), een mondeling interview
(steekproefsgewijs) of deelname aan een workshop.
Ik stel het zeer op prijs als u als gemeente of reïntegratiebedrijf aan dit project wil meewerken. Uw
medewerking maakt in 2006 een betere beoordeling van de werking van de reïntegratiemarkt en
onderdelen van de WWB mogelijk.
12. Samenvoeging IWI-Servicelijn met WWB-Informatielijn
Tot nu toe kon u met een vraag terecht bij de servicelijn van de Inspectie Werk en Inkomen (IWI).
Deze servicelijn (die in 5 IWI-regio's was gepositioneerd) gaat per 1 maart 2004 over naar bureau
Intercom van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en zal samengaan met
de WWB-informatielijn. De nieuwe naam luidt: Gemeenteloket-telefoon.
Vanaf 1 maart kunt u dus met al uw vragen terecht bij één loket. U kunt het gemeenteloket bellen,
mailen en uiteraard bezoeken via internet. Bij de gemeentelokettelefoon kunt u terecht met vragen
over bijvoorbeeld de WWB, de WIK, de WSW en kinderopvang.
· Het telefoonnummer van de gemeenteloket-telefoon is 070-3334130.
· Het mailadres wordt: gemeenteloket@minszw.nl
· Het internetadres is www.gemeenteloket.szw.nl
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
6
(M. Rutte)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid