Gemeente Amsterdam

Rol van religie en kleur bij schoolkeuze van ouders Onderzoek naar de motieven van Amsterdamse ouders bij de schoolkeuze voor hun kind(eren
27 februari 2004 - Herbert Raat

De gemeente Amsterdam heeft onderzoek laten doen naar de motieven van ouders/verzorgers om hun kind naar een bepaalde school te sturen. Op vrijdag 27 februari zijn de resultaten van het rapport Schoolkeuzemotieven gepresenteerd door wethouder Onderwijs en Diversiteit, Ahmed Aboutaleb. Het onderzoek vloeit voort uit de eerder gepresenteerde notitie `Witte en zwarte' scholen, waarbij de gemeente het initiatief heeft genomen de mening van Amsterdammers over segregatie in het onderwijs te onderzoeken.

De resultaten

Uit het onderzoek blijkt dat de nabijheid van de school het belangrijkste motief is om een school te kiezen. Daarnaast vinden ouders/ verzorgers het pedagogische klimaat in de school van groot belang. Dit geldt voor zowel het basis- als voortgezet onderwijs. Goede omgangsvormen tussen leerlingen onderling en met leerkrachten, evenals veiligheid en een schoon en verzorgd schoolgebouw wordt als zeer belangrijk aangegeven. Bij de schoolkeuze van het voortgezet onderwijs zijn het advies van basisscholen en de eigen keuze van het kind van belang. Ook is de indruk van een open dag van invloed op de schoolkeuze van de ouders.

Kleur van een school

Ook komt naar voren dat de acceptatie van zwarte scholen is toegenomen in Amsterdam, terwijl uit landelijk onderzoek naar schoolkeuzemotieven blijkt dat ouders andere scholen kiezen als 30 % van de leerlingen van allochtone afkomst is. Amsterdamse ouders zijn toleranter in het kiezen van scholen en de voorkeur gaat uit naar een gemengde school. Tevens blijkt dat allochtone ouders minder goed geïnformeerd zijn over het onderwijs.

Religie

Opvallend is dat de denominatie, dat wil zeggen de religieuze uitgangspunten die een school hanteert, nauwelijks een rol speelt in de schoolkeuze van ouders voor zowel kinderen die naar het basis- als naar het voortgezet onderwijs gaan. Ook heeft de kwaliteit van een school nauwelijks de aandacht bij de schoolkeuze.

Conclusie

Het is van belang dat scholen, schoolbesturen en stadsdelen het onderzoek `Schoolkeuzemotieven' gebruiken om meer in te spelen op de wensen van ouders/verzorgers. Met name aandacht voor sfeer, goede omgangsvormen, een schone en prettige uitstraling lijken belangrijk. Daarnaast moeten allochtone ouders beter geïnformeerd worden, dat kan zeker een bijdrage leveren aan het tegengaan van segregatie in het onderwijs.

Pb-035

© Gemeente Amsterdam