Ministerie van Financiën

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal

Datum Uw brief Ons kenmerk (Kenmerk)

BZ 2004-108M

Onderwerp

Voorlopige Rekening 2003

1. Inleiding / samenvatting

De Voorlopige Rekening presenteert de voorlopige realisaties van de uitgaven, inkomsten alsmede saldo- en schuldontwikkeling van het voorgaande jaar ten opzichte van de Najaarsnota.

De economische groei in 2003 is flink tegen gevallen. Bij Miljoenennota 2004 werd nog met een groei van 0% gerekend voor 2003; maar volgens de meest recente inzichten zal sprake zijn van een krimp van 0,8%, nagenoeg overeenkomend met de inzichten bij Najaarsnota.

Deze tegenvallende groeiontwikkeling heeft een duidelijke uitwerking op de overheidsfinanciën gekend. Het EMU-saldo komt naar verwachting uit op -3,0% BBP; dit is 0,3%-punt slechter dan bij Najaarsnota werd geraamd voor 2003. De verslechtering ten opzichte van Najaarsnota wordt met name veroorzaakt door de doorwerking in 2003 van een ongunstig saldo in 2002 van de lagere overheden en door hogere zorguitgaven.

Het totale uitgavenkader 2003 laat een overschrijding zien van circa ¤ 240 miljoen. Dit is ca 0,2 mld meer dan bij Najaarsnota werd verondersteld. Daarbij valt op dat de uitgavendisciplinesectoren Rijksbegroting en Sociale Zekerheid een onderschrijding vertonen en de Zorg een zeer forse overschrijding, met name bij de curatieve zorg. De bij Najaarsnota nog te realiseren onderuitputting op de begrotingen van 0,6 mld heeft zich ook daadwerkelijk voorgedaan, waardoor de zogenoemde 'in=uit-taakstelling', als gevolg van het gebruik van de eindejaarsmarge, gerealiseerd is.

De Voorlopige Rekening bevat voor het uitgavenbeeld geen doorwerking naar latere jaren; een integraal beeld van deze doorwerking zal gelijktijdig met de uitvoering van de begroting 2004 in de Voorjaarsnota 2004 aan de orde komen.

De definitieve rekening over het begrotingsjaar 2003 zal worden opgemaakt in het Financieel Jaarverslag waarin ook meer definitieve cijfers van de andere overheidssectoren worden opgenomen. In het Financieel Jaarverslag zal ook worden ingegaan op de verschillen tussen de realisatie en de ontwerpbegroting.

2. Uitgaven

Per saldo is sprake van een overschrijding van het totale uitgavenkader van 0,2 mld. De onderschrijdingen binnen de kaders Rbg-eng en SZA zijn onvoldoende om de forse overschrijdingen op het kader Zorg te compenseren.

Tabel 2.1 Uitgaventoetsing totaal kader in miljarden euro (min is onderschrijding)

2003

Overschrijding NJN 2003 0,04

Rijksbegroting in enge zin -0,19

Sociale Zekerheid -0,07

Zorg 0,45

Overschrijding VR 2003 0,24

Onderstaande tabellen geven, per budgetdisciplinesector, een overzicht van de mutaties sinds de Najaarsnota

Rijksbegroting in enge zin

Tabel 2.2 . Uitgaventoetsing Rijksbegroting in enge zin in miljarden euro

(min betekent onderschrijding)

2003

Overschrijding Stand NJN 0,04

In=uit- taakstelling 0,46

Buitenlandse Zaken 0,10

Overig (onderuitputting begroting) -0,75

Totaal bijstelling -0,19

Onderschrijding VR 2003 -0,15

De beperkte overschrijding van het kader Rbg-eng bij Najaarsnota is omgeslagen in een onderschrijding. De meevallers betreffen vooral onderuitputting die zich over de hele linie voordoen en vooral op het Infrafonds (wijziging kasritme), de HGIS, Justitie, OCW en Financien. Naast deze meevallers doet zich op de begroting van Buitenlandse Zaken een tegenvaller voor door hogere EU-afdrachten (4de eigen middel en landbouwheffingen). De oorzaken voor de onderuitputting zijn divers maar liggen in veel gevallen in vertraging van projecten en declaraties. Per saldo is de meevaller groot genoeg om de in=uit-taakstelling uit de Najaarsnota te realiseren. In het jaarverslag zal meer in detail worden ingegaan op de oorzaak van deze vertragingen.

Sociale Zekerheid

Tabel 2.3 Uitgaventoetsing Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt in miljarden euro

(min is onderschrijding)

2003

Onderschrijding stand NJN -0,52

In=uit- taakstelling 0,14

REA -0,05

Volume werkloosheid -0,05

WAO -0,01

overig -0,10

Totaal bijstelling -0,07

Onderschrijding VR 2003 -0,60

Het kader Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt vertoont een onderschrijding van circa 0,6 mld euro, bij Najaarsnota was al sprake van een onderschrijding van 0,5 mld. De In=Uit-taakstelling voor SZA is gerealiseerd. De uitgaven op de REA zijn lager dan geraamd. Daarnaast is sprake van een meevaller in de volume van de werkloosheid en een meevaller in de WAO. De voor de afwikkeling van ESF-oud geraamde middelen zijn niet volledig in 2003 tot betaling gekomen. De realisatie van toekenningen op basis van de Stimuleringsregeling ID is lager dan verwacht. De regeling is inmiddels met een half jaar verlengd.

Zorg

Tabel 2.4 Uitgaventoetsing Zorg (ijklijntermen) in miljarden euro (min is onderschrijding)

2003

Overschrijding NJN 2003 0,52

Curatieve zorg 0,24

AWBZ 0,05

Uitspraak CBB geneesmiddelen 0,10

overig 0,07

Totaal bijstelling 0,45

Overschrijding VR 2003 0,98

Uit nog voorlopige financieringscijfers blijkt de overschrijding in de Zorg (in ijklijn-termen) ongeveer 0,5 mld euro hoger uit te vallen dan bij Najaarsnota werd voorzien, en komt nu in totaal uit op circa 1,0 mld euro. De belangrijkste uitgaventegenvaller betreft incidentele meeruitgaven in de curatieve zorg. De door het CTG gemelde hogere budgetten in de AWBZ zullen waarschijnlijk voor het merendeel pas in 2004 tot financiering leiden en belasten het beeld voor 2003 in relatief geringe mate. Daarnaast zorgt de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) over de maatregel kortingen en bonussen bij apotheekhoudenden voor een besparingsverlies van 0,1 mld.

3. De ontvangsten

De totale overheidsinkomsten (belastingen, premies en gasbaten) voor 2003 conform EMU-definitie komen 0,3 miljard euro hoger uit dan de raming ten tijde van de Najaarsnota. De neerwaartse bijstelling van de economische groei van 2003 lijkt zijn einde te hebben bereikt, hetgeen tot uiting komt in het niet verder verslechteren van de overheidsinkomsten.

Tabel 3.1: Ontwikkeling voor de overheidsinkomsten 2003 (in miljarden euro's) conform EMU-definitie

BelastingenPremies GasTotaal

Najaarsnota 102,6 66,3 2,3171,2

Nabetaling 1,7 -1,7 - 0,0

Endogeen -0,3 0,5 0,1 0,3

Voorlopige Rekening 104,0 65,1 2,4171,5

* Premieopbrengst betreft voor volksverzekeringen realisatie en voor werknemersverzekeringen een raming o.b.v. voorlopige inzichten

De belastingontvangsten

In 2003 is, op EMU basis, in totaal 104,0 miljard euro aan belasting ontvangen. Ten opzichte van de raming bij Najaarsnota is dat een stijging van 1,4 miljard euro. De hogere ontvangst is met name toe te wijzen aan de hoger dan geraamde nabetalingen van de sociale fondsen aan het Rijk. Daarnaast treden per belastingsoort beperkte endogene mutaties op hetgeen per saldo resulteert in een lagere ontvangst van -0,3 miljard euro. In bijlage 1 worden per belastingsoort de mutaties weergegeven. De inkomstenbelasting laat endogeen een overschrijding van 0,1 miljard zien, terwijl bij de loonbelasting sprake is van een onderschrijding van 0,1 miljard.

Een analyse van de uitkomsten van 2003 alsmede in hoeverre de ontvangsten 2003 doorwerken naar 2004 zal worden opgenomen in het Financieel Jaarverslag van het Rijk 2003. Op grond van deze inzichten en de nieuwe inzichten in de economische ontwikkeling zal de raming voor 2004 uit Miljoenennota 2004 worden geactualiseerd en gepresenteerd in de Voorjaarsnota 2004

De premieontvangsten

Op basis van de huidige inzichten zijn de premieontvangsten op EMU basis in 2003 -1,2 miljard euro lager dan verwacht bij Najaarsnota 2003. Deze onderschrijding wordt veroorzaakt door lagere inkomsten bij de volksverzekeringen hetgeen samenhangt met de eerder genoemde nabetalingen in 2003 van de fondsen aan het Rijk. De premies volksverzekering laten daarnaast een positieve endogene ontwikkeling zien, hetgeen overeenkomt met de ontwikkeling bij de loon- en inkomstenbelasting: de overschrijding van de inkomensheffing slaat volgens vaste verdeelsleutels voor het grootste deel neer bij de premies volksverzekeringen en slechts voor een beperkt deel bij de inkomstenbelasting, terwijl de onderschrijding bij de loonheffing eveneens volgens vastgestelde sleutels voor ongeveer de helft neerslaat bij de belasting en de ander helft bij premies volksverzekeringen.

De premieontvangsten omvatten volksverzekeringen en werknemersverzekeringen. De volksverzekeringspremies betreffen realisaties. De werknemersverzekeringen betreffen nog ramingen. De inhoudingsplichtigen hebben in 2003 op grond van voorlopige aanslagen de werknemersverzekeringspremies afgedragen en in januari 2004 dienen zij hun definitieve premieaangiften 2003 in. Daarna leggen de uitvoeringsinstellingen de definitieve aanslagen op. De realisatiecijfers 2003 zijn daardoor pas bij het Financieel Jaarverslag 2003 beschikbaar.

Tabel 3.2: Ontwikkeling van de premieontvangsten 2003 conform EMU-definitie

Najaars-NabetalingEndogeVoorlopige

nota Rekening

Premies Volksverzekeringen incl. WAZ 35,5 -1,7 0,3 34,1

Premies Werknemersverzekeringen 30,8 Nvt 0,2 31,0

Totaal Premies 66,3 -1,7 0,5 65,1

Aardgasbaten

De voor de inkomstenontwikkeling relevante aardgasbaten (niet-belastingontvangsten exclusief FES) komen 0,1 miljard euro hoger uit dan de raming ten tijde van de Najaarsnota 2003.

4. Ontwikkeling van het EMU-saldo en de EMU-schuld

Ontwikkeling van het EMU-saldo 2003 ten opzichte van Najaarsnota

Het EMU-tekort 2003 bedraagt 3,0% BBP. Ten opzichte van Najaarsnota is het tekort met 0,3%-punt toegenomen. Belangrijkste oorzaak betreft een verslechtering van het saldo van de lagere overheden en hogere zorguitgaven.

De ontwikkeling van de EMU-schuld in het jaar 2003

De EMU-schuld 2003 bedraagt op basis van de huidige inzichten 54,8% BBP

DE MINISTER VAN FINANCIËN,

BIJLAGE 1 BUDGETTAIRE KERNGEGEVENS

Tabel 1.1 Budgettaire kerngegevens in miljoenen euro (in lopende prijzen; min betekent uitgaven)

2003

1. Netto-uitgaven onder het kader RBG-eng -91.663

2. Netto begrotingsgefinancierde uitgaven SZA -14.250

3. Netto uitgaven niet relevant voor enig kader* -9.522

4. Netto begrotingsgefinancierde uitgaven (4=1+2+3) -115.435

5. Belastingen 103.646

6. Uitgavenreserve 0

7. Overig -34

8. EMU-saldo Centrale Overheid (8=4+5+6+7) -11.823

9. EMU-saldo Lokale Overheid -983

10. EMU-saldo Sociale Fondsen -722

11. EMU-saldo (- = tekort) -13.528

idem, in % BBP -3,0%

12. EMU-schuld (in miljarden euro) 249

Idem, in % BBP 54,8%

BBP (in miljarden euro) 454

*excl. aflossing en uitgifte vaste schuld

BIJLAGE 2 BELASTINGOPBRENGSTEN CONFORM EMU-DEFINITIE

Tabel 2.1 Belastingopbrengst 2003 (in miljarden euro) conform EMU definitie

MN 2004NajaarVoorlopiMutatMutatie

VR notaRekening tov VR tov

NJN MN

Kostprijsverhogende belastingen 57,5 57,4 57,3 -0,1 -0,2

Invoerrechten 1,4 1,4 1,4 0,0 0,0

Omzetbelasting 34,6 34,4 34,5 0,1 -0,1

Belasting op personenauto's en motorrijwielen 3,0 3,0 2,9 -0,1 -0,1

Accijnzen 8,5 8,7 8,6 -0,1 0,1

Belastingen van rechtsverkeer 4,6 4,5 4,5 0,0 -0,1

Motorrijtuigenbelasting 2,0 2,0 2,1 0,1 0,1

Belastingen op een milieugrondslag 3,1 3,1 3,0 -0,1 -0,1

Verbruiksbelasting alcoholvrije dranken ea producten 0,2 0,2 0,1 0,0 0,0

Belasting op zware motorrijtuigen 0,1 0,1 0,1 0,0 0,0

Belastingen op inkomen, winst en vermogen 46,1 45,0 46,3 1,3 0,2

Inkomstenbelasting -1,0 -1,0 0,4 1,4 1,3

Loonbelasting 27,9 27,7 27,8 0,1 -0,2

Dividendbelasting 3,2 3,3 3,1 -0,1 0,0

Kansspelbelasting 0,2 0,2 0,2 0,0 0,0

Vennootschapsbelasting 14,4 13,4 13,4 0,0 -1,0

Vermogensbelasting 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0

Successierechten 1,4 1,4 1,5 0,0 0,1

Niet nader toe te rekenen belastingontvangsten 0,1 0,1 0,0 -0,1 -0,1

Totaal belastingen op kasbasis 103,7 102,4 103,6 1,2 0,0

KTV 0,1 0,1 0,3 0,2 0,2

Totaal belastingen conform EMU definitie 103,8 102,6 104,0 1,4 0,2